Hjälp med IR-sensor!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46

Hjälp med IR-sensor!

Inlägg av nisse46 »

Hej!
Har en äldre värmepump där fjärren var helt död när jag skulle köra igång pumpen i fjol.
Fick köra pumpen med nödkörningsbrytare på inner delen, on/off/kyla/värme på fasta temperaturer, så begränsad funktionallitet helt klart men gick bra hela vintern.
Tänkte försöka felsöka lite på ir kommunikationen nu när den är avstängd o se om jag kan få liv i fjärrfunktionerna igen.

Först trodde jag det var Fjärren som lagt av, så kollade utube o byggde en liten testkrets med en TSOP1730 IR,och fjärren verkar fungera o skicka signaler iaf.
Så nästa steg är o testa ir-mottagaren i innerdelen.

Problemet är jag är inte säker på vilket ben/pinne som är data ut eller signal out på mottagaren som har 4 ben, finns ingen info på nätet.
Ben nr 1 och 2 är ju jorden eller grounden som jag märkt dem på bilden
Jag misstänker att ben nr3 är signal out, och ben nr4 är 5v in för den går over en resistor och kondensator men är inte säker, för båda mäter 5v över jord med spänning på.
Nån som kan konfirmera detta genom o titta på bilderna?
Läste att om man kopplar dem fel så grillas Ir-sensorn direkt.

Planen var sen att löda testledlampan direkt på ben+ och data out på kretskortet, koppla på spänning o se om den tar emot nåt från fjärren då borde ju leden lysa upp.
Skulle det funka tro, eller bör jag löda loss mottagaren och testa den på mitt testkort
Kan man sabba nåt om jag löder ledlampan direkt på kortet?
Ir test.jpg
text komponentsida.jpg
text lödsida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hjälp med IR-sensor!

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla i manualen om det finns någon funktion för att "synca" en fjärr till en mottagare om man har flera enheter i samma rum. Kan vara det som hindrar den från att reagera på signal.

Det kan ju också vara fel på fjärren så den sänder orimlig data.
Vilken modell på värmepump är det?
Vissa kan styras med universalsändare eller datorinterface.

Har du oscilloskop?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Med tanke på att där sitter en hyfsat stor elektrolytkondensator mellan pinne 4 och pinne 1/2 kan du nog vara rätt säker på att pinne 4 är matning.
Hade aldrig kunnat komma någon vettig signal där igenom.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Pinnen som ansluts till +5V genom 47R och 47uF till jord är helt säkert matnigen. Dessa sensorer är kansliga för störningar och skall anslutas så. Det gäller även den Du testar med. titta i dess datablad vad tillverkaren rekommenderar.

Har signalpinnen 5V så anslut en högintensiv, med fördel röd, LED i serie med 10k mellan 5V och signalpinne så kan Du testa på plats utan risk att skada något. Var försiktig med ESD.

Kopplingen på Din labplatta utan motstånd är direkt fel och kan skada både sensor och LED. Det skall alltid finnas något strömbegränsande till en LED, vanligtvis ett motstånd då det gäller en indikator.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

mrfrenzy skrev: 18 juli 2023, 13:25:37 Kolla i manualen om det finns någon funktion för att "synca" en fjärr till en mottagare om man har flera enheter i samma rum. Kan vara det som hindrar den från att reagera på signal.

Det kan ju också vara fel på fjärren så den sänder orimlig data.
Vilken modell på värmepump är det?
Vissa kan styras med universalsändare eller datorinterface.

Har du oscilloskop?
Ja efter man bytat batterier finns en syncknapp man ska trycka på men alla knappar e döda så..
Kan vara så att den skickar orimlig data, den skickar iaf ut signaler det är väl vad jag kan kolla
Sanyo 123 från 2005...an oldie but goldie :)
Har inget ocilloskop, har ett par multimetrar bara.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Klas-Kenny skrev: 18 juli 2023, 13:34:18 Med tanke på att där sitter en hyfsat stor elektrolytkondensator mellan pinne 4 och pinne 1/2 kan du nog vara rätt säker på att pinne 4 är matning.
Hade aldrig kunnat komma någon vettig signal där igenom.
Tack för det :)
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev: 18 juli 2023, 13:55:28 Pinnen som ansluts till +5V genom 47R och 47uF till jord är helt säkert matnigen. Dessa sensorer är kansliga för störningar och skall anslutas så. Det gäller även den Du testar med. titta i dess datablad vad tillverkaren rekommenderar.

Har signalpinnen 5V så anslut en högintensiv, med fördel röd, LED i serie med 10k mellan 5V och signalpinne så kan Du testa på plats utan risk att skada något. Var försiktig med ESD.

Kopplingen på Din labplatta utan motstånd är direkt fel och kan skada både sensor och LED. Det skall alltid finnas något strömbegränsande till en LED, vanligtvis ett motstånd då det gäller en indikator.
Tack för svar, då vet jag iaf vilka ben som är vilka, hittade inga datasheets alls om denna sensor 5Z32.
Kopplingen på plattan såg jag på tuben så körde efter den bara, första gången jag använder ett breadbord o kopplar så hade kanske tur :)
Jag körde 3,3v på matningen till breadborden bara men har testat på 5v med och lampan blir inte varm ens så då kanske den klarar det?
men du skriver strömbegränsande så det har kanske inget med spänningen o göra!
Ska se om jag kan hitta ett 10K så kopplingen blir rätt , har lite ledlampor i olika färger o prova med.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Vissa värmepumpar har inte nån synkgrej. Det verkar som att alla som ÖoB och Jula sålt under åren (statistiskt underlag: ca 3st) har samma IR-kommandon, även om fjärrkontrollerna inte alltid ser likadana ut.

Allmänt angående IR så ifall du kommer fram till att mottagaren är trasig så kan det vara bra att veta att de innehåller normalt demodulator och är hårdkodade för en viss frekvens, tror ofta 36kHz. Eftersom din testkoppling verkar ta emot från fjärren så lär mottagaren du testar med ha något sånär rätt frekvens. Normalt är detta bara ett problem med grejer från Bang&Olufsen, men kan vara bra att veta när man pysslar med IR-saker.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

MiaM skrev: 18 juli 2023, 15:54:36 Sidospår: Vissa värmepumpar har inte nån synkgrej. Det verkar som att alla som ÖoB och Jula sålt under åren (statistiskt underlag: ca 3st) har samma IR-kommandon, även om fjärrkontrollerna inte alltid ser likadana ut.

Allmänt angående IR så ifall du kommer fram till att mottagaren är trasig så kan det vara bra att veta att de innehåller normalt demodulator och är hårdkodade för en viss frekvens, tror ofta 36kHz. Eftersom din testkoppling verkar ta emot från fjärren så lär mottagaren du testar med ha något sånär rätt frekvens. Normalt är detta bara ett problem med grejer från Bang&Olufsen, men kan vara bra att veta när man pysslar med IR-saker.
Min har en ACL knapp som ska synka värden efter batteribyte, men pumpen har alltid gått o starta o köra ändå även om den inte tryckts in.
Innerdelen piper ju också av alla knapptryck men nu är den helt tyst.
Vet inte vilken frek denna ir 5z32 går på, har funderat på vad man gör om denna är kass, går ju inte o hitta likadan precis.
Den tsop1730 jag har i testplatan går på 30khz om jag kommer ihåg rätt, men man måste väl ha ocilloskop för o kolla sånt.
Jag har ju nån frekvensmätning på mina multimetrar ut39c/a men vet inte hur man använder dessa och till vad exakt :))
Får kolla upp det med.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Reagerar Din testkoppling på normalt avstånd för en IR-fjärr så är Din sensor troligtvis på tillräckligt rätt frekvens. Om pulserna är OK är omöjligt att veta utan scope, men troligtvis är de det. Är originalsensorn död så byt och testa.

Har det inträffat något speciellt i samband med att den slutade fungera? T.ex att fjärren blivit tappad.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag har varit med om en tv-fjärr som var tvungen att göras spänningslös i någon minut för att funka korrekt igen.

Tvn slutade lyda fjärren. Började med att titta på ir-leden med en "webkamera". Det här var på tjocktvtiden.

Blinkande så bra. Började dissekera tv och följde signalen med ett oscilloskop hela vägen fram till stora processorn.

Konstaterade att då signalen från fjärren nådde ända dit måste det vara fel på ingångskretsen på det benet.
Åkte ner till lokala tv-reparatören för att fråga om det gick att beställa ett nytt chip.
Ja, det skulle han kunna ordna, men precis när jag skulle gå så kom han på sig och frågade om jag gjort en riktig omstart av fjärren.

Så jag åkte hem, plockade ur batteriet och såg till att eventuella kondingar var tomma innan batteriet sattes i igen. Och visst, nu funkade den så fint igen.

Tydligen kunde fjäkochipet balla ur och skicka nonsens över IR.

Så ett tips är att se till att köpa fjärren får en riktig omstart.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Marta skrev: 18 juli 2023, 16:54:08 Reagerar Din testkoppling på normalt avstånd för en IR-fjärr så är Din sensor troligtvis på tillräckligt rätt frekvens. Om pulserna är OK är omöjligt att veta utan scope, men troligtvis är de det. Är originalsensorn död så byt och testa.

Har det inträffat något speciellt i samband med att den slutade fungera? T.ex att fjärren blivit tappad.
Ja testkopplingen fungerar på flera meter så kanske det 30khz är rätt frekvens, får se om orginalet är dött när jag testar idag, ägnade gårkvällen o leta motstånd o läsa om led.
Hittade flera 5mm röda men bara ett 11Kohm men fick det inte att fungera, när jag tog ner motståndet till runt 500ohm så fungerade det, är inte 10kohm lite för mycket med en 5v krets och 2v led?
Den gröna 3mm jag hade var nog en 3,3v på 1 amp så därför den fungerade
Satte även en kondensator på 100uf i kretsen så flickret försvann, så lärde mig lite nytt.

Fjärren var lite tjurig i förrrjol, då fick man trycka ett par ggr ibland för att den skulle ta signalerna, trodde det var skit i fjärren som jag hade isär och gjorde rent kontakt plattan o knappar.
men vad jag kommer ihåg gjorde det ingen skillnad, det var inga specifika knappar heller utan olika och ganska sällan så.
jag gjorde klart rent den igen i fjol men den var helt död från jag satte nya batt i den, så nåt har dött.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

ajje skrev: 18 juli 2023, 17:29:38 Jag har varit med om en tv-fjärr som var tvungen att göras spänningslös i någon minut för att funka korrekt igen.

Så ett tips är att se till att köpa fjärren får en riktig omstart.
tack för tipset, fjärren har varit utan batteri i flera mån så det är def inte det.
man bör ta ut alk,nihm batterier om pumpen inte är igång längre perioder, de kan läcka även om det bara är över en sommar när pumpen är avstängd.
Läcksäkra lithium rekommenderas till grejer man låter batterierna sitta i alltid.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Till gamla LED så är 470R lagom för 5V. Moderna high intensity lyser bra med hyfsat stora motstånd. Det är användbart när de skall drivas av strömsvaga utgångar.

Du kan testa med det Du har, men anslut LED med motstånd mellan +5V och IR-givaren. Med lågt motstånd kan ev. testkomponenterna påverka medan de är på plats. Du kan också mäta med multimeter. Siffrorna borde fladdra om något tas emot.

För att verkligen testa krävs att Du får tillgång till ett scope. Mät då mellan GND och utgång. Sätt inte probens jordklämma i +5V e.dyl, det blir kortis genom skyddsjorden och något kommer att gå sönder.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Datorns ljudingång tillsammans med t.ex. Audacity eller nåt mer specifikt "scope program" (har inte testat sådana) borde kunna användas för att åtminstone se modulationen, om det är av intresse.
Skriv svar