relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500

Re: relä

Inlägg av Palle500 »

Fota den sidan där det eventuellt står Coil 240VAC
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

3 kbm tank borde medföra relativt kraftig elpatron. På detta relä går det max att lägga 2300W. Och hur många gånger kommer reläet att klara att bryta 10Amp, 230V?
Fråga: Skall reläkoppling med hållkrets även koppla elpatron, eller är det manöverkrets till en kontaktor.
Själv hade inhandlat en kontaktor för detta jobb. Är relativt billigt för elektriker att köpa, för oss övriga går kontaktorer av god kvalitet att köpa till rimligt pris på exempelvis Amazon.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Var stod det något om elpatron?
Fliseldning stod det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Reläet kan ju dra kontaktorer.

Kan vi få schema på hela anläggningen, eller foton på hela styrelektroniken. Fotona på reläet gav ingenting och jag skulle nog vilja säga att reläet är delvis ointressant just nu.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TomasL skrev: 27 december 2022, 10:03:06 Jo, men vi vet fortfarande inte vilken Spolspänning du har, det är rätt viktigt att veta.
Varför kan du inte lita på Nelly när hon skriver att det står COIL 240AC även om en bokstav tolkades fel?
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vi vet ju inte ens om relät skall ersätta ett trasigt eller om det är nykonstruktion det gäller. I TS beskrivning låter det som om frågan gäller hur kopplar jag in detta relä så att jag får hållkrets på övre termostaten tills nedre termostaten även uppnår rätt temperatur och då stoppar flispannan.
När skall den starta?
Och hur ser skyddskretsarna ut?
Osv...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Måste allt vara perfekt innan det går att ge någon typ av svar?

Här är ett förslag. Ett relä, inga växlande termostater.

Inte snyggt, jag har hittat något virus så hjärnan är inte på topp.
BEC785DD-DB12-4366-8A2C-3FF6A1857023.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skyddskretsarna ska inte vara beroende av några termostater. Till det har man ett överhettningsskydd i pannan. Men det var ju inte det frågan gällde.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag skulle nog använt den andra reläkontakten för att ge pannan en potentialfri brytning/slutning.
Palle500

relä

Inlägg av Palle500 »

danei skrev:Skyddskretsarna ska inte vara beroende av några termostater. Till det har man ett överhettningsskydd i pannan. Men det var ju inte det frågan gällde.
Om det är mig du klagar på!
Så brukar överhettningsskydd m.m vara NC och ligga serie med termostater m.m och då är det viktigt att inte TS eller någon annan föreslår en lösning där dessa säkerhetskretsar utesluts.
Men det kanske du inte tänkte på?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu handlar det ju om en flispanna, och den har garanterat inbyggda överhettningsskydd, säkerhetsventiler mm för att förhindra dels kokning och dels att saker spricker vid för höga tryck.
Det TS efterfrågar är att kunna styra flispannan så den enbart går när det finns behov av att ladda Acc-tanken.
Danei postade en lösning, men jag hade nog använt den andra kontaktuppsättningen på reläet för att styra pannan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Överhettningsskyddet brukar inte ligga i serie med termostaten. Den ligger i allmänhet helt separat. Termostaten ligger som en styrsignal in till brännaren medan överhettningsskyddet bryter spänningen till hela eller valda delar av brännaren.
Jag har inte eldat flis, men pelletsbrännare har likheter. Jag gjorde en liknande koppling till min pelletsbrännare när jag körde med det. Även om det bara var pannans volym som värmdes. Jag fick då separata min och maxtermostater. Men dessa var inte alls kopplade mot överhettningsskyddet, det klippte matningen till brännaren helt.

Jag adderade dessutom triggning av brännaren om varmvatten tappades.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vad konstigt?
Detta schema på en flispanna använder just denna säkerhetslösning med skyddskretsar i serie med termostaten. Men ni är ju experterna som aldrig kan ha fel.
IMG_4426.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, det är den inte. Titta på schemat en gång till.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Palle nu handlar det ju inte om flispannan per se, utan en Acc-tank som skall laddas när den är tom, det berör överhuvudtaget inte nånting i pannan, förutom att den skall få startsignal vid behov.

I schemat ovan bryter överhettningsskyddet matningen till styrkortet, termostaten sitter på en annan plint.
Skriv svar