breflabb skrev: ↑26 december 2022, 23:47:08
Ja kondningen skall du löda in, annars får du alldeles för låg spänning ( tänk på att vända den rätt )
60W lampa går utmärkt
Hej!
Jag har nu bytt kondensatorn och provat igen med strömbegränsare, då fungerade det bra så jag tog bort strömbegränsaren och det fungerade också.
Alltså verkar kondensatorn efter likriktaren ha varit anledningen till att det blev kortslutning sist. Trots att kondensatorn mätte open circuit, men kan kondingen kanske bli kortsluten med högre spänning och inte märkas med multimetern?
Spänningen ut från agget är 22 Volt, problemet är att jag hittade ingen kondensator med samma mått, maximalt 20mm hög, fick till slut ge upp letandet och köpte en som var 25mm hög istället, ska prova få in den nu, men kondingen är nu högre än alla andra komponenter på kortet så det känns som det inte kommer gå
(EDIT)
OK, nu har jag provat alltihop och högtalaren fungerar, men nätagget får inte plats i högtalaren pga. kondensatorn så det vart tvungen att ligga på bordet
Om någon kan hjälpa mig hitta en 68uF 400V kondensator som är max 20mm hög vore jag enormt tacksam, har kollat på de ställen jag känner till som Conrad, elfa och electrokit.