Hjälp mig felsöka ett nätagg till en soundbar :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia

Hjälp mig felsöka ett nätagg till en soundbar :)

Inlägg av SueCia »

Hej!

Jag har fått ärva en soundbar som fått smaka 400V pga. nollsläpp.
Nätagget hade en utlöst säkring och kortsluten likriktarbrygga, efter utbyte av dessa mätte jag runt men hittade inga kortslutningar. Provade att koppla in agget och säkringen till rummet löste ut direkt. Efter det var likriktarbryggan och säkringen brända igen.

Vidare kontroll visade att den stora kondensatorn efter likriktaren är trasig, mätvärdet på den enligt ESR70 instrumentet är "open circuit / low capacitance" och när jag mäter den med Multimetern (fluke 117) så får jag ett pendlande värde mellan 400-600nF, det är en 68uF kondensator. Mätningar gjorda med kondensatorn fri från kretskortet.

Är det troligt att den trasiga kondensatorn bränner likriktaren omedelbart vilket kortsluter den? Eller ska jag leta efter fler fel? Har mätt mosfeten så gott jag kan och den verkar hel. Har mätt kondensatorn vid mosfeten och den är hel.

Bild
Bild
Bild
Haralt

Re: Hjälp mig felsöka ett nätagg till en soundbar :)

Inlägg av Haralt »

Kortslutning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SueCia

Inlägg av SueCia »

Den finns inte :O jag vet inte varför jag drog ett streck där.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Ett tips om du har något strömbegränsat nätagg är att löda bort likriktarbryggan och mata på lite försiktigt på plus och minus. Då ser du om det är kortis senare i kedjan och kan agera utifrån det.
SueCia

Inlägg av SueCia »

Jag har ett labbagg som kan mata upp till 30V DC, är det någon jag kan använda, eller måste jag upp på typ 230+ volt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ditt agg funkar utmärkt för att leta kortslutningar. Då ser du om strömmen börjar sticka iväg vartefter du höjer spänningen.
230V är inte försiktigt. :)
SueCia

Inlägg av SueCia »

Provade mata på med nätagget där + och - från likriktaren ska vara.
Den drog 0.00A hela vägen upp till 31V.

Är det helt uteslutet att den trasiga kondensatorn kan kortsluta likriktarbryggan?

Visst borde jag åtminstone kunna utesluta klenspänningssidan av nätagget, dvs. efter optoisolatorn? Ett fel på den sidan skulle inte kunna förstöra likriktaren eller?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Bara kortis i lyten kan dra säkringen, inte avbrott
Däremot så tror jag att du har missat en viktig komponent och det är en effekttransistor
som är kortis. Tror att den sitter på kylplåten ser det ut som på bilden
SueCia

Inlägg av SueCia »

Mätte upp effekttransistorn med multimetern (följde en youtube video som visa hur) och den verkar OK. Ingen kortis mellan något ben och 0.5V spänningsfalla mellan Source och Drain.
Finns det någon typ av fel före likriktarbryggan som kan orsaka det här felet?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det brukar finnas en varistor också som skydd mot överspänning och den kan ryka
Jag tror att det kan vara den blåa komponenten som ser ut som en keramiskkondensator
till vänster om kylplåten uppe till vänster i bild.
Kan du ta en närmare bild på komponentsidan ( uppsidan )
SueCia

Inlägg av SueCia »

Har kontrollerat de blåa tyristorerna på kortet nu. Ingen av dem är kortslutna.
Jag kan inte mäta mig fram till någonting som är trasigt.

Hur gör ni för att strömbegränsa när ni felsöker en enhet som löser ut säkringen i huset. Är det en glödlampa i serie med lasten som gäller eller finns det smidigare lösningar?

Min tanke är att jag kanske kan strömbegränsa enheten och kolla på den med värmekamera för att se vad det är som kortsluter. Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är en gammal beprövad metod med glödlampan
Men de blåa är inte tyristorer det är kondensatorer, utom den som är lite större på ingången som kan vara en varistor.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är en switchad nätdel som ska ha lite drygt 300 V över kondensatorn efter likriktaren. Om du drar på med 30V efter likriktaren är det för låg spänning för att kretsen ska switcha igång.
Ditt fel sitter efter likriktaren. Det är något som kortsluter när spänningen blir hög.
Det är mysko att säkringen i centralen går. Även vid en kortslutning ska 3,15A säkringen lösa innan din säkring i elcentralen gör det. Kan du ha en stor belastning på den gruppen redan innan du drar igång soundbar nätdelen.
Byt kondingen efter ikriktaren. Den måste finnas där. Sedan drar du igång med en lampa i serie med nätdelen. Prova med så stor lampa som du har frågan är om 60W räcker. Tänk på att spänningen (300V) i kondingen kan ligga kvar länge.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Om man kör utan stora kondningen efter likriktaren då brukar inte swichnätdelar starta
Så jag misstänker att likriktaren ( ytmonterad )D8 (BD107 ) är kortis.
Och eftersom det har varit överspänning då har även swich IC-en kollapsat ( ytmonterad )
SueCia

Inlägg av SueCia »

Mindmapper skrev: 20 december 2022, 06:18:09 Det är en switchad nätdel som ska ha lite drygt 300 V över kondensatorn efter likriktaren. Om du drar på med 30V efter likriktaren är det för låg spänning för att kretsen ska switcha igång.
Ditt fel sitter efter likriktaren. Det är något som kortsluter när spänningen blir hög.
Det är mysko att säkringen i centralen går. Även vid en kortslutning ska 3,15A säkringen lösa innan din säkring i elcentralen gör det. Kan du ha en stor belastning på den gruppen redan innan du drar igång soundbar nätdelen.
Byt kondingen efter ikriktaren. Den måste finnas där. Sedan drar du igång med en lampa i serie med nätdelen. Prova med så stor lampa som du har frågan är om 60W räcker. Tänk på att spänningen (300V) i kondingen kan ligga kvar länge.

Säkringen i nätdelen gick sönder samtidigt som dvärgen löste ut. Gruppen kan nog ligga ganska belastad emellanåt så det är nog inte helt orimligt.
Skriv svar