Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15724
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Självfallet, en VFDs viktigaste uppgift är att skydda motorn mot skador, dels beräknar den temperaturen i lindningarna baserat på termisk tidskonstant och den ström som flyter, dels har man i dessa storlekar på motor oftast även en NTC för att fånga upp specialfall.

Mycket intressant avhandling från US navy om design och implementation av bogpropeller:
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/AD0731997.pdf
nifelheim
Den första
Inlägg: 2532
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Känner igen det där :-)

Den vi använde heter växelhuset SET0165, utförandet för 300mm trumma, komplett kallar dom den BOW310. (marknadsavdelningen mäter fortfarande i kilogramkraft (310kgf) ) :)

Om jag minns rätt , 2000 rpm ger ca 20 kW , så om du ska köra 15kW kommer det nog inträffa runt 1800 varv.

Du kan säkert överlasta motorn, (40-50% i 10 minuter om den får kallna sedan)
eftersom det handlar om väldigt intermittent drift . (däremot inte motor drivaren)

Tror vi har en 15kW motor och en acs580 39A (440V 39A trefas borde bli närmare 30 kW) varvtalsbegränsad till ungefär 2000

se till att trumman kommer djupt nog att inte suga in luft när det går lite vågor (kommer svall)

när det kommer in främmande föremål/is skyddas elmotorn i första hand från att brinna upp av propellern eller drevsallad i växelhuset :D
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2098
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det låter ju lovande!

Vad är det för fartyg? Storlek osv?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2098
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Trillade över den här på Klaravik och fick den för 500 spänn:
elmotor.png

Men sen ser jag först nu att det står ju fan 500 V på märkskylten. :doh:
elmotor.png
motor datablad.png
Jag visste inte ens att det fanns 500 V-motorer. Var används dessa?

Man lär väl bara få ut 400/500*15 = 12 kW om man kör denna på 400 V. Kanske blir till att försöka bli av med den här klumpen och leta upp en annan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15724
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Många Svenska industrier som byggdes omkring 60-70 talet hade 500V som matning till elvärme, trefasmotorer etc
De hade ofta två transformatorer, en som gav 220/380V och en som gav 500V med separata elcentraler för det.

Det finns fortfarande kvar på många ställen, men fler och fler tar bort sitt 500V-system och ersätter med 400V frekvensomformare eller 690V.

Det är inte lämpligt att driva denna motor direkt med 400V, du behöver en frekvensomformare så du kan sänka frekvensen till 40Hz annars kommer den dra för mycket ström och överhettas.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13494
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Otur.

Kanske värt att skaffa trafos för att få rätt spänning?

(har på stenåldern pryat på industri som hade både 220/380V och 500V)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35668
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av säter »

Jag har kört många 500V-motorer på 400V, och aldrig märkt någon överhettning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15724
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge man har reducerad last fungerar det kanske, däremot om man försöker lasta dem med märklast kommer strömmen att öka för att bibehålla fullt varvtal, och då blir motorn varm eftersom lindningarna drar mer ström än det är tänkt.
Ett motorskydd kanske undviker varmgång men jag skulle inte lita på det utan iså fall även använda PTC-sensor i lindningarna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27748
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

mrfrenzy skrev: 17 september 2025, 09:37:35 Det är inte lämpligt att driva denna motor direkt med 400V, du behöver en frekvensomformare så du kan sänka frekvensen till 40Hz annars kommer den dra för mycket ström och överhettas.
Nu var det ett tag sedan jag läste om det här. Men hur skulle en högre frekvens kunna leda till en högre ström? Det blir väl tvärtom? Underförutsättning att motorn orkar upp i driftshastighet då.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2098
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Känns inte som det är läge på att lägga tid på att bygga in den här motorn. Jag får försöka bli av med den...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2098
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag kanske kan få tag på en 22 kW-motor till bra pris.

Vad händer om man driver en motor på 22 kW med en VFD på 15 kW? Självklart begränsar man strömmen i VFDn så att man inte tar ut mer än 15 kW...
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13494
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Gissningsvis händer inget dåligt.
Såklart förutsatt att du inte gör något knasigt som att t.ex. mata på 15kW medan motorn snurrar så sakta att ev fläktblad osv inte orkar kyla.

Dvs om du ansluter den till en mekanisk last som inte drar mer än de knappt 15kW mekanisk effekt du lär få, och gör detta vid vettigt varvtal, så bör det sannolikt funka bra.

Jämför att köra ett kraftigt elverktyg i ett vägguttag med väldigt klen säkring. Typ 6A propp i gammalt hus och en rejäl såg. Så länge du inte sågar i fetaste objekten så lär det funka (om sågen har mjukstart, och din VFD lär ju mjukstarta motorn).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15724
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Det går utmärkt. Jag har ofta byggt maskiner med motor som har högre effekt än VFD, eller VFD som har högre effekt än motor. Det är bara frågan om att ställa in rätt parametrar.
Sedan kan man kika på motorns kurva vilket vridmoment den klarar vid olika varvtal och vilken ström som då krävs för det vridmomentet.
Jämför vid några punkter om strömmen som motorn kräver är högre eller lägre än vad VFD kan ge.
Om strömmen är lägre så får du ut fullt vridmoment från motorn

Om strömmen är högre så begränsas vridmomentet av VFD. Det är inget problem så länge som din last kan accelereras med det vridmomentet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4274
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av adent »

gunne skrev: 18 september 2025, 08:04:07 Känns inte som det är läge på att lägga tid på att bygga in den här motorn. Jag får försöka bli av med den...
Men bogpropellern kommer inte gå kontinuerligt alls? Borde väl fungera fint med denna motor, dock med lägre effekt?
*gissar*
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15724
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det hade jag helt glömt att vi pratade bogpropeller. Det är nog mindre risk att motorn tar skada av så intermittent drift.
Däremot är ju frågan hur mycket umpf man vill få ut.
Det tråkiga är ju som gunne redan räknat ut att han bara får omkring 12kW från sin 15kW VFD. (Kanske går att överbelasta motorn kortvarigt men det skulle jag inte våga till sjöss).
Skriv svar