Kummelnäs varv stämmer bra det. Kommer ligga kvar där inom överskådlig framtid... Målet är väl att kunna ta mig därifrån för egen maskin i sommar, men det kanske är lite väl optimistiskt.
Just nu sitter jag å pular lite med avgassystemet. Jag har diskuterat det tidigare och bland annat fått lite hjälp från Mizzarogh här på forumet.
Planen är i dagsläget att ha 150 mm rostfria rör till huvudmaskin och den vattenmantlade braskaminen. 100 mm rostfria till hjälpmaskin och dieselpanna. Utblåset från huvudmaskin är 150 mm och där ska man nog inte gå ner i dimension. Från maskinrum upp till toppen på skorstenen är det ca 7 meter. 150 mm till braskamin känns ganska standard när det gäller kaminer som man installerar i vanliga hus. Kanske kan man gå ner en aning i dimension här?
När det gäller hjälpmaskin och dieselpanna har jag mest höftat. Jag vet ju inte idag vad jag ska ha för grejjer så det är svårt att kolla installationsanvisningar och i de som jag faktiskt hittat står det bara att man ska räkna på skorstenen, har inte hittat några typdimensioner än.
Jag kanske borde börja i rätt ända och räkna ut vad jag har för effektbehov och därifrån välja panna etc. Men det är inte precis så att man kollar i tabeller som när man bygger ett hus... ca 150 m^2 boyta med typ 150 mm stenullsisolering åt alla håll och 20 minus utomhus, vad har man för värmeeffektbehov då? På en höft?