Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Självfallet, en VFDs viktigaste uppgift är att skydda motorn mot skador, dels beräknar den temperaturen i lindningarna baserat på termisk tidskonstant och den ström som flyter, dels har man i dessa storlekar på motor oftast även en NTC för att fånga upp specialfall.
Mycket intressant avhandling från US navy om design och implementation av bogpropeller:
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/AD0731997.pdf
Mycket intressant avhandling från US navy om design och implementation av bogpropeller:
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/AD0731997.pdf
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Känner igen det där 
Den vi använde heter växelhuset SET0165, utförandet för 300mm trumma, komplett kallar dom den BOW310. (marknadsavdelningen mäter fortfarande i kilogramkraft (310kgf) )
Om jag minns rätt , 2000 rpm ger ca 20 kW , så om du ska köra 15kW kommer det nog inträffa runt 1800 varv.
Du kan säkert överlasta motorn, (40-50% i 10 minuter om den får kallna sedan)
eftersom det handlar om väldigt intermittent drift . (däremot inte motor drivaren)
Tror vi har en 15kW motor och en acs580 39A (440V 39A trefas borde bli närmare 30 kW) varvtalsbegränsad till ungefär 2000
se till att trumman kommer djupt nog att inte suga in luft när det går lite vågor (kommer svall)
när det kommer in främmande föremål/is skyddas elmotorn i första hand från att brinna upp av propellern eller drevsallad i växelhuset

Den vi använde heter växelhuset SET0165, utförandet för 300mm trumma, komplett kallar dom den BOW310. (marknadsavdelningen mäter fortfarande i kilogramkraft (310kgf) )

Om jag minns rätt , 2000 rpm ger ca 20 kW , så om du ska köra 15kW kommer det nog inträffa runt 1800 varv.
Du kan säkert överlasta motorn, (40-50% i 10 minuter om den får kallna sedan)
eftersom det handlar om väldigt intermittent drift . (däremot inte motor drivaren)
Tror vi har en 15kW motor och en acs580 39A (440V 39A trefas borde bli närmare 30 kW) varvtalsbegränsad till ungefär 2000
se till att trumman kommer djupt nog att inte suga in luft när det går lite vågor (kommer svall)
när det kommer in främmande föremål/is skyddas elmotorn i första hand från att brinna upp av propellern eller drevsallad i växelhuset

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det låter ju lovande!
Vad är det för fartyg? Storlek osv?
Vad är det för fartyg? Storlek osv?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Trillade över den här på Klaravik och fick den för 500 spänn:
Men sen ser jag först nu att det står ju fan 500 V på märkskylten.
Jag visste inte ens att det fanns 500 V-motorer. Var används dessa?
Man lär väl bara få ut 400/500*15 = 12 kW om man kör denna på 400 V. Kanske blir till att försöka bli av med den här klumpen och leta upp en annan...
Men sen ser jag först nu att det står ju fan 500 V på märkskylten.

Jag visste inte ens att det fanns 500 V-motorer. Var används dessa?
Man lär väl bara få ut 400/500*15 = 12 kW om man kör denna på 400 V. Kanske blir till att försöka bli av med den här klumpen och leta upp en annan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Många Svenska industrier som byggdes omkring 60-70 talet hade 500V som matning till elvärme, trefasmotorer etc
De hade ofta två transformatorer, en som gav 220/380V och en som gav 500V med separata elcentraler för det.
Det finns fortfarande kvar på många ställen, men fler och fler tar bort sitt 500V-system och ersätter med 400V frekvensomformare eller 690V.
Det är inte lämpligt att driva denna motor direkt med 400V, du behöver en frekvensomformare så du kan sänka frekvensen till 40Hz annars kommer den dra för mycket ström och överhettas.
De hade ofta två transformatorer, en som gav 220/380V och en som gav 500V med separata elcentraler för det.
Det finns fortfarande kvar på många ställen, men fler och fler tar bort sitt 500V-system och ersätter med 400V frekvensomformare eller 690V.
Det är inte lämpligt att driva denna motor direkt med 400V, du behöver en frekvensomformare så du kan sänka frekvensen till 40Hz annars kommer den dra för mycket ström och överhettas.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Otur.
Kanske värt att skaffa trafos för att få rätt spänning?
(har på stenåldern pryat på industri som hade både 220/380V och 500V)
Kanske värt att skaffa trafos för att få rätt spänning?
(har på stenåldern pryat på industri som hade både 220/380V och 500V)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag har kört många 500V-motorer på 400V, och aldrig märkt någon överhettning.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Så länge man har reducerad last fungerar det kanske, däremot om man försöker lasta dem med märklast kommer strömmen att öka för att bibehålla fullt varvtal, och då blir motorn varm eftersom lindningarna drar mer ström än det är tänkt.
Ett motorskydd kanske undviker varmgång men jag skulle inte lita på det utan iså fall även använda PTC-sensor i lindningarna.
Ett motorskydd kanske undviker varmgång men jag skulle inte lita på det utan iså fall även använda PTC-sensor i lindningarna.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Nu var det ett tag sedan jag läste om det här. Men hur skulle en högre frekvens kunna leda till en högre ström? Det blir väl tvärtom? Underförutsättning att motorn orkar upp i driftshastighet då.