Hur kopplar jag en lastcell?

barbarossa
EF Sponsor

Re: Hur kopplar jag en lastcell?

Inlägg av barbarossa »

Det finns 24 V till +-5 V omvandlare.
silhas

Inlägg av silhas »

Gott gott, blir det till att handla så kommer det nog nästa vecka.

Tack så mycket för hjälpen!
silhas

Inlägg av silhas »

Godmorgon alla glada elektronikfantaster!
Nu fick jag min spänningsregulator, kopplat ihop det på mitt koplpingsdäck...Och där stötte vi på lite mer problem!
En spänningskälla på 5V ger en för hög output från lastcellen, stabil men för hög. Så jag undrar följande:

1 - Kan man "dra bort" commonvoltage med PICO-loggern på något smartare sätt än använda formulas i inmatningen? Dvs just nu matar jag in runt 2.5V och inte runt 0V i två av mina ingångar och sedan använder jag mjukvaran till att subtrahera spänningen och få ut differansen. Är detta feltänkt från min sida då du tidigare sa
Dessutom är pico-loggern konstruerad med ett symetriskt mätspann runt nollan och matar du bryggan med symetrisk spänning så landar utsignalen runt noll.
2 - Om alternativ 1 inte fungerar, vilka lägre spänningsregulatorer skulle ni rekommendera? Tyckte att utbudet under 5V blev betydligt mindre och även otydligare vad som kan vara bra. Kanske lämpligare med en reglerbar i detta fallet.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

1: Med differentiell mätning görs subtraktionen redan på de elektriska signalerna och det fungerar smidigast om du har singalnivå runt nollan.

2: Det borde funka med en: 69-073-81 (24 VDC till +-5 VDC)
silhas

Inlägg av silhas »

Gott, nu förstår jag vad som menas med differentiell mätning (många nya termer att lära sig, var ganska självklart när man väl kollade upp det...).
Min mätning ligger nu runt nollan utan last och stiger några mV med lasten. Problemet är fortfarande fluktuationer i signalen. Den reagerar, men den hoppar nu även mellan minus och plus.

Kan detta lösas med lämpliga kondensatorer innan och efter spänningsregulatorn, eller är det ett filter som gäller?
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Visa nuvarande uppkoppling, pico logger inställningar och mätdata, så får vi se om det går att förbättra ytterligare.
silhas

Inlägg av silhas »

Hmmm, verkar fortfarande inte kunna bifoga filer (mätaren går bara upp och sen nollställs igen...).

Så länkar bilder på Imgur (
(kopplingsschemat råkade inte komma med...

Det första udda är att den ballar ur när man lägger på last, sedan stabiliseras den till att bli konstant efter ca 600N...Några idéer?

Kör på 50Hz (funkar för temp givarna)
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

och du kan fortfarande inte använda differentiell mätning och förstärkning och ha signalnivåer över 1,9 volt. Enligt schemat använder du ingång 1 och 2, men enligt pico dumpen så använder du kanal 15. Vilket är rätt?
silhas

Inlägg av silhas »

Använder kanal 15 och 16, ska inte spela någon roll sålänge man kombinerar rätt kanaler (ex 1 och 2 eller 15 och 16).

Och jag är även långt under 1,9 volt då enheterna är i mV
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Nej, du ligger på 2,5 V i signalnivå (channel to common).
silhas

Inlägg av silhas »

Aj faan,

Så 5V källa är för högt då commonvoltage kommer upp över 1.9V, är det därför mätvärdet går i taket för att spänningen går över 1.9V?
syns det i programmet eller är det en slutsats som dras av ovanstående resonemang?

Är det nu bara att bita i det sura äpplet och köpa en annan spänningsregulator...?
Skriv svar