Vad tycker ni om LED lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om LED lampor

Inlägg av blueint »

"Lysdiodslysrören" är väl i de flesta fall inte ens direkt kompatibla med drivningen i vanliga gasurladdningsarmaturer?

Tänkte om det fanns någon konstruktion som sänker spänningen och likriktar inne i röret så att säga..
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

på det jag har så tar man bort glimtändaren, sen är resten av elektroniken i röret.
Har inte plockat isär röret för att se hur det ser ut på insidan. men det blir varmt på ena sidan så misstänker en att elektroniken sitter där.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Man ersätter väl bara glimtändaren med en kortis. Regleringen sköts i röret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man behöver inte ens göra det, räcker med att ta bort den.
Dock, är det ett elektronisk drivdon, måste det tas ut först.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ElectricNooB skrev:Regleringen sköts i röret.
Jag har ett antal vanliga armaturer som förstör lysrören och kan inte användas.
Är det möjligt att få lyse i dessa med hjälp av LED-lysrör?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, det är bara att stoppa in, ta ur tändaren så funkar det.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Man behöver inte ens göra det, räcker med att ta bort den.
Dock, är det ett elektronisk drivdon, måste det tas ut först.
De lysrör som inte behöver en kortis i glimmtändaren är livsfarliga då de två sidorna inte är isolerade från varandra.

Edit: Ett säkert rör drivs alltså bara från ena sidan, den andra sidan är en dummy.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Ja, det är bara att stoppa in, ta ur tändaren så funkar det.
Vad är orsaken till att lysrören förstörs?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kortsluten drossel eller kortsluten glimtändare, båda dessa fel förstör rör.
pny

Inlägg av pny »

limpan4all skrev:Tyvärr så är det så att kommersiella (läs konsument) LED-lampor är urusla på CRI och aldrig specificerar denna viktiga parameter. Men om man handlar dyrt av de seriösa etablerade leverantörerna så är det bättre än lågprisversionerna.
Att CRI inte anges för LED-lampor ser jag bara som ett sundhetstecken, se följande:

"The result of the three investigations show that there is a low to no correlation at all between the computed CRI and the visually determined differences in color. The TC comes to the following remark: the CIE CRI is in general not applicable for a ranking on color rendition when white led sources are part of the observed illuminants. The conclusion of the TC is a recommendation to develop a new color rendition index (or maybe a set of CRIs). In the beginning existing in parallel to the current one (which needs to give information obout the color comparison. Also this new CRI needs to be valid for all kinds of light sources."

källa: http://www.olino.org/us/articles/2009/1 ... -cri-or-ra
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om ledlampor tycker jag INTE!

De är svaga, ger hårt ljus med mycket skuggor, dålig och tröttande färgkvalitet, konsumentprodukterna tappar ljusstyrkan snabbt. Till detta kommer alla de vanliga nackdelarna med energimiljöfjantlampor.

Glödljus och riktiga lysrör med plåtklump som drivdon är och förblir det bästa alternativet. Behaglig färgåterivning, skuggfri belysning, låg brandfara och sist men inte minst fritt från större radiostörningar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har en avvikande åsikt.
En LED lösning med ett CRI på 60 (vanligt värde) återger färger mycket sämre en lösning med ett CRI på >90.
Sedan så håller jag med om att något nytt mått borde fram som bättre anger överensstämmelse med riktigt solljus snarare än med en klassik glödlampa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Konstigt denna gång fick jag inte upp att det kommit in ett svar mellan föregående och mitt.

Marta: Jag håller delvis med dig men inte fullt ut. Lysrör som är drosselbaserade flimrar och det är mycket jobbigt. Det är faktiskt rätt stor brandfara med lysrör, faskompenseringskondensatorerna brukar orsaka några bränder per år, det är den vanligaste orsaken till varför äldre armaturer byts ut.

Sedan är det såsom så att liksom all elektronik så finns det korrekt konstruerad elektronik och all annan. Köper man skitelektronik och skitdioder så ser det ut som skit och fungerar som skit.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Vilka är de vanliga nackdelarna med energimiljöfjantlampor?

Själv vill jag att lampor ska producera ljus, värme är bara en biprodukt.
Men glödlampor är mer värme än ljus.

Sen att dom är svaga kan jag inte påstå. Det är då helt vad man köper för saker.

Som alltid rätt ljus till rätt användningsområde. Och som det skrevs tidigare i denna tråden kan man inte bara sätta i en LED lampa i en armatur för glödlampa och tro att det blir lika.
Ljus och ljussättning är en hel vetenskap som man kan lätt plöja ner flera hundra timmar i efterforskning utan att bli fullärd.

Sen min personlig åsikt så borde allt ljus referera till solljuset vad gäller färgåtergivning våra ögon är gjorda för det och därför borde det vara det man mäter efter.
Det finns ju problem med solljus oxå men men.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lampor billiga, Synen obetalbar..
Skriv svar