löda batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

löda batterier?

Inlägg av henketobbe »

går det att löda direkt på batterier? jag vet att det finss speciella som det går att löda på, men nu tänker jag på "vanliga", typ AA, AAA, 9V-batterier och små knappcellsbatterier.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

knappceller har jag inte testat, men vanliga batterier funkar. Försök att inte värma för länge. Förtenna först.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Väter inte lödtennet så pröva med att dra några tag med sandpapper på ytorna innan så brukar det fungera sedan. Beroende på knappcell så brukar dom också behöva ett tag med sandpapper innan, vissa fungerar direkt har jag mäkt. Skall du löda knappceller så får du vara snabb med lödkolven annars så kan du förstöra dom.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Om man är rädd för att förstöra cellen kan man ju alltid löda fast en sockel för knappceller...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Testa inte på knappceller speciellt inte litium, dom kan öppna sig av trycket som uppstår av värmen och när litium kommer ut I luften .

Jag vet en som provat!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I en av mina fjärrkontroller sitter det 3st knappceller i en såndär hållare som 1.5v-batterier brukar sitta i (fast den är hälften så lång). Sådana går att bygga/modifiera själv.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

finns hållare för 1/2 AA har jag sett, dessa går det att trycka ner ett par knappceller i...
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

De brukar inte gå så bra att löda på vanliga stavbatterier. Köp en hållare istället. Att löda på knappcellsbatterier är som sagt ingen bra idé, jag har provat i min ungdom... *pang* sa det!
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Andy skrev:Testa inte på knappceller speciellt inte litium, dom kan öppna sig av trycket som uppstår av värmen och när litium kommer ut I luften .

Jag vet en som provat!
vad händer??
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som jag skrev innan:

"Skall du löda knappceller så får du vara snabb med lödkolven annars så kan du förstöra dom."

Har under ett antal år lött 5 st knappcells batterier och 2 st cr1616 litium batterier utan någon pang, puff eller andra problem. Dom fungerade hur fint som helst till det som dom skulle vara till. Men är man inte tillräckligt snabb med lödkolven så skall man nog inte heller ge sig på att löda på dessa sorters batterier.

Dessa batterier är helt tillslutna så att inte lösningsmedel m.m. skall läcka ut. När man sätter en lödkolv på dessa under alldeles för lång tid så går värmen snabbt igenom det väldigt tunna höljet på batteriet och reagerar med vad som finns direkt där under. Värmen får då diverse vätskor att börja koka vilket gör att det bildas ett tryck i batteriet som om man har otur till slut får det att explodera av trycket. Har själv aldrig varit med om det men är rätt så säker på att det är detta som sker.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har lött ett antal egna ac-paket med NiMh-AA celler som jag har köpt billigt. Viktigt är att man ruggar ytan med en fil eller sandpapper. Jag har ett kit med små filar och dom är perfekta...

Det tar lite tid att löda allt och man kan spara tid på att ha dom i bred i skruvstycket...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Både litium och natrium reagerar om det kommer ut i luften och ännu värre om vatten (eller din hud för den delen) kommer i kontakt med dessa ämnen. Knappcellerna är ihop pressade av två halvor och ganska snabbt blir det tryck inuti om man värmer på dom och då poppar dom vilket kan bli förödande.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Okej.. kan vara bra och veta.. tack!
Natrium visste jag dock att det reagerade så.. Har nämligen själv en natrium-metall-bit i en toalett i skolan ;) Sen fick jag gå till rektorn :(
Skriv svar