Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
gunne: jag saknar dina trevliga byggbilder, fram med kameran och visa vad som händer nu...
Nu har jag ritat om värmesystemet lite. Denna gång seriekopplade tankar istället. Vrider man kulventilerna kan man koppla bort den vänstra tanken och bara köra med en på sommaren.

Synpunkter?
Edit: La upp en något modifierad variant med ventiler.
Edit2: Nån som har en bra länk till en sida med VVS-symboler så man kan använda rätt symbol för olika typer av ventiler etc?
Edit3: Hittade lite symboler i denna pdf: http://www.lundagrossisten.se/documents ... steg_2.pdf

Synpunkter?
Edit2: Nån som har en bra länk till en sida med VVS-symboler så man kan använda rätt symbol för olika typer av ventiler etc?
Edit3: Hittade lite symboler i denna pdf: http://www.lundagrossisten.se/documents ... steg_2.pdf
Senast redigerad av gunne 21 oktober 2013, 13:22:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag försöker tänka lite med hjärnan men det går inte så bra så jag tänkte kolla om nån kan hjälpa mig. Jag har ju en isolertrafo i båten där sekundären har 230 V huvudspänning (inte 400 som vi normalt har i Sverige). Detta har man enligt uppgift i skepp då man slipper ha en nolledare vilket är bra på nåt sätt. Fråga mig inte varför, men enligt några marinelektriker jag hade till hjälp att installera trafon så var det så.
Jag har köpt en elkasett från blocket och den ser ut så här: Alltså 12 kW om man kopplar den till 400 V. Min fråga är då så simpel som att jag undrar vilken effekt man får när man kopplar den till 230 V trefas? Är det så enkelt som att man skalar ner det med 12*230/400 = 12*0.575 = 6,9 kW? Nåt i bakhuvet säger mig att jag ska blanda in nån slags roten ur men svetsröken kanske har stigit mig åt huvet...
Jag har köpt en elkasett från blocket och den ser ut så här: Alltså 12 kW om man kopplar den till 400 V. Min fråga är då så simpel som att jag undrar vilken effekt man får när man kopplar den till 230 V trefas? Är det så enkelt som att man skalar ner det med 12*230/400 = 12*0.575 = 6,9 kW? Nåt i bakhuvet säger mig att jag ska blanda in nån slags roten ur men svetsröken kanske har stigit mig åt huvet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ohms lag säger ju i princip att effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat (P=U^2/R).
Bådre strömen och späning blir ju lägre. Så effekten blir lägre.
9kW/400V = 45A
400V/45A = 8,9 Ω
230V/8,9 Ω = 25,9A
25,9A*230V = 5950W
(Jag vet att det är trefas, men det blir rätt svar)
Så du kan förvänta dig en effekt på knapt 6kW.
9kW/400V = 45A
400V/45A = 8,9 Ω
230V/8,9 Ω = 25,9A
25,9A*230V = 5950W
Så du kan förvänta dig en effekt på knapt 6kW.
OK, tackar... Båten kräver ju större effekt än så för att hålla +20 när det är -20 ute, men tanken är att elpatronen egentligen bara ska vara till för att hålla nollan vid ev paj på kaminerna samt fixa varmvatten på sommaren. Så då bör 6 kW räcka. På en höft... 

Upptäckte nu att det står 12kW inte 9 som jag räknade på. Så bör snarare bli i krokarna runt 8kW.
Den står ju på. Det är 12 kW vid 400 V, så frågan var vad det blir om samma element matas med 230 V.waltzer skrev:Hur räknade ni ut effekten???????
Eftersom effekt är effekt spelar det ingen roll om det är 1-fas eller 3-fas, så det går att räkna som danei gjort. Strömmen han räknar ut där är dock ingen ström som finns "på riktigt" utan används barasom räknehjälpmedel.
Men Repens fråga är relevant, det står ju faktiskt att den har nolla (3N~), då kanske det är Y-kopplat och då går den ju att mata med 230 V och få ut 12 kW.
Om den går att kopla om från Y till Δ. Annars blir det ju den lägre effekten oavset hur det var kopplat innan.
9kW/400V = 22.5Adanei skrev: 9kW/400V = 45A
Effekten är prop. mot spänningen i kvadrat.
Sänker man från 400V till 230V får man en 1/3 av effekten.
SQR(230/400) = 0.33
Alltså blir det 4kW från 12kW-kassetten.
Om man sen kan koppla om mellan Delta och Y är en annan sak.
Hur i hela friden räknade jag egentligen?
Så här borde det vara:
Med korrekta men avrundade siffror blir mitt förra exempel som följer.
12kW/400V = 30A
400V/30A = 13 Ω
230V/13 Ω = 17A
17A*230V = 4kW
Så du kan förvänta dig en effekt på knapt 4kW.

Så här borde det vara:
Med korrekta men avrundade siffror blir mitt förra exempel som följer.
12kW/400V = 30A
400V/30A = 13 Ω
230V/13 Ω = 17A
17A*230V = 4kW
Så du kan förvänta dig en effekt på knapt 4kW.
- FormerMazda
gunne skrev:Nu har jag ritat om värmesystemet lite. Denna gång seriekopplade tankar istället. Vrider man kulventilerna kan man koppla bort den vänstra tanken och bara köra med en på sommaren.
Synpunkter?
Synpunkt:
Nu vet jag inte vad du har för kaminer, men att köra dom i serie lär ju ge den ena kaminen en rätt hög temperatur in att jobba med.
Laddomatens (om det är en laddomat ritad) ena uppgift är ju att skikta tankarna, men även att se till att returen till pannan hålls på en bra temp.
Sen tycker jag att kopplet med tankarna känns knepigt.. Skiktningen lär förstöras då radiator suger ur den högra vilket gör att den vänstra laddar den högra blandat med sval radiator retur.