Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

Inlägg av Electricguy »

Jag fattar inte varför många är så fruktansvärt anti Arduino..
Det är som vilket utvecklingskort som helst, och en bra väg att gå om man vill börja med mikroprocessorer när man aldrig har pillat med det innan.
Och vill man vara en fyrkantig jävla wanker så KAN man programmera Arduino kortet via ICSP headern som vilket ATMega baserat kort som helst..
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Electricguy skrev:Ja du gör som du beskriver, fast du programmerar din MEGA med en programkod som får MEGA'n att uppträda som en ISP programmerare. Sedan använder du den för att programmera din barebones Arduino.

För att få den att sedan fungera så sätter du dit en kristall med tillhörande 22pF kondingar, samt ett 10k motstånd från reset pinnen till +5V.

hur du får din Mega8 att uppträda som en Arduino är jag osäker på. Men klla efter en Arduino bootloader för ATMega8.. Hittar du en så är det den du ska bränna in på processorn.
Det lät bra att jag programerar min hemmagjorda arduino med min Arduino mega.
Men finns det någon manual hur man gör för att skapa en enkel arduino med hjälp av ATmega8?
Jag vet vad alla pinnar är. Behöver jag något mer?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Electricguy skrev:Jag fattar inte varför många är så fruktansvärt anti Arduino..
Det är som vilket utvecklingskort som helst, och en bra väg att gå om man vill börja med mikroprocessorer när man aldrig har pillat med det innan.
Och vill man vara en fyrkantig jävla wanker så KAN man programmera Arduino kortet via ICSP headern som vilket ATMega baserat kort som helst..
Mina teorier är att dom är vana med klassisk AVR programering där man bygger allt från grunden.
Ungefär som C programeraren är anti Java, C++, Python för att det går göra samma spel och program med C som med Java/C++/Python osv.

Jag tror att Arduino är framtiden. Förr eller senare så kommer Arduino ut på den stora marknaden och börjar konkurrera med PIC.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Electricguy:
Jag har exakt beskrivit detta i snart otaliga trådar men "Arduino hatarna" vägrar konsekvent att lyssna.

Jag har vid det här laget kommit fram till slutsatsen att "Arduino hat" inläggen är ett uttryck för:
"Varför skall den snubben som knappt har några kunskaper alls kunna bygga intressanta lösningar, när jag slitit den hårda vägen och lärt mig allt"

Principen är "om man inte har förutsättningarna att bli F1 förare så skall man skita i att köra bil"

Det finns otaliga kvalificerade konstruktioner som baseras på Arduino-kod så alla försök att få det att framstå som "nybörjar grejor" förlöjligar bara debattören.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Al, någon manual eller liknande vet jag inte om. Men du kan ju googla på ATMega8 arduino bootloader och liknande för att se om det finns en guide gjord av någon annan som du kan följa :)

Top, heh ja, du har så jäkla rätt..
Helst ska man väl börja med en Zilog Z80 som man programmerar med hålkort för att dom tjuriga gamla stofilerna ska bli nöjda..
För det är ju väldigt onödigt att anpassa sig till nya saker och inse att man kanske får ändra lite inriktning vad det gäller att hjälpa andra som vill lära sig i dagsläget..
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Helt klart den svenska avundjukan som förpestade Svensken runt 70-talet.
Alla som hittar genvägar och lyckas med det ska man se ner på.
Alla ska gå samma väg för annars är det orättvist.

Med andra ord "Arduino är fusk!! Trots att den kan göra exakt samma sak som klassisk AVR-programmering!!".

Detta är en sociologisk fråga :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Electricguy skrev:Al, någon manual eller liknande vet jag inte om. Men du kan ju googla på ATMega8 arduino bootloader och liknande för att se om det finns en guide gjord av någon annan som du kan följa :)

Top, heh ja, du har så jäkla rätt..
Helst ska man väl börja med en Zilog Z80 som man programmerar med hålkort för att dom tjuriga gamla stofilerna ska bli nöjda..
För det är ju väldigt onödigt att anpassa sig till nya saker och inse att man kanske får ändra lite inriktning vad det gäller att hjälpa andra som vill lära sig i dagsläget..
Hehe. Nu ska vi inte göra en spricka i deras liktänkande värld. De vaknar snart och kommer nog bli förbannad. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men åter igen till denna länk:

http://arduino.cc/en/Main/Standalone

Denna länk förklarar hur man bygger en Arduino via Atmel's ATmega8-16PU processor.
Men jag har en fråga. Manualen skriver att man ska använda sig av en FTDI FT232 eller en Arduino USB Mini.

Tror ni att jag kan skippa just det och använda min Arduino Mega istället? OM ja: hur då? :)

Jag har exakt allt utom 16 MHz clock kristallen och 7805 Voltage regulator.
Dock har jag 12MHz 49S och 20MHz 49S, men det kanske är ett krav med en 16 mhz kristall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men vet du Al, borre skrev ju: "Man behöver ingen bootloader om man inte vill använda den, så varken fler kretsar (RS232 till USB tex) eller mindre minne."

Alltså behöver du inget alls ut över µC, lite spänningsregulering och lite avkoppling, alltså ett helt vanligt µC design. Det är iaf. vad Borre påstår så tvärsäkert!

Men det är nog för att jag är en gammal stofil som faktisk råkar veta vad jag pratar om att jag anser att Borre inte riktigt är med.

Al: för att programmera µc'n behövs kontakt via den inbyggda programmeringsfunktion. Det är vanligtvis en 6-polig stiftlist (tänka sig att jag vet det, kanske för att jag rent faktisk har jobbat med ATmega projekter...). Till den kan man koppla en programmeringsenhet, om det sedan är en AVRISP mk. 2 (som jag har liggande tillsamman med PICkit2 & PICkit3) eller en Arduino som har ett program som kan köra ISP-funktionen har i grunden ingen betydelse.

I det stora hela: behöver du ingen seriell kommunikation med omvärlden men bara ska bygga en enhet som fungerar behöver du inte gå omvägen via Arduino, det går utmärkt att programmera utan. Och då alla fantaster ju påstår att Arduino inte har någon skillnad mot ANSI C ska programmet ju kunde kompileras i t.ex. AVRstudio.

Men vi som faktisk har koll vet att det inte fungerar, helt enkelt då Arduinons programuppbyggnad inte motsvara ANSI C... men vi är ju gamla stofiler som inte fattar något.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Hej Icecap!

Jag har hittat en manual hur man programerar en ATmega processor via en annan arduino.
Jag har läst manualen men jag stöter på två saker som ger mig två frågor.

http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard

1. Fungerar denna manual bara med ATmega328 och ATmega168 och inte ATmega8?
2. Jag märker att manualen skriver "Note that these techniques only work with the Arduino Duemilanove w/ an ATmega328, not the Arduino Uno (or older Arduino boards w/ an ATmega168).". Betyder det att jag inte kan använda min Arduino Mega som använder sig av ATmega2560 processorn för att programmera ATmega8 processorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är så att olika "åldrar" och/eller versioner av samma µC-serie kan ha olika programmeringsalgoritm. Då jag använde PIC med den programmeringsenhet (vad den nu hette) som sodjan sålde fanns det ett antal olika algoritmer när man läste igenom konfigurationsfilerna.

Det samma gäller ganska säkert för AVR och om programmet som laddas in i Arduinon inte har rätt algoritm för att programmera en ATmega8 kommer det inte att fungera. Men det betyder egentligen bara att det teoretisk borde finnas ett annat program som kan klara det, själva kommunikationen i programmeringen borde vara mycket lik, det kan dock vara att det behövs en speciell spänning på någon pinne, precis som PIC behöver en spänning runt 12V på -MCLR (läs datablad för exakt värde!) för att aktivera programmeringsläget.

Och är det så kan man helt säkert lösa även den bit med ett par transistorer osv.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Så då köper jag helt enkelt en annan processor typ ATmega328 som jag vet fungerar och glömmer bort den där ATmega8 istället? :)

EDIT:

Nu hittade jag en Arduino Mini som använder sig av ATmega328.
http://www.aliexpress.com/item/2PCS-1PC ... 84516.html

Den funderar jag på köpa. Plus så följer det med en liten modul så man kan programmera med den.

Jag hittar även 8 stycken ATmega328P-PU som skall fungera med Arduino Mini.
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 61160.html

Och 16 mhz kristallerna köper jag här:
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 03607.html

Vad tycker du om detta då? Då har jag iallafall en manual jag kan följa.
Borre

Inlägg av Borre »

Icecap skrev:Men vet du Al, borre skrev ju: "Man behöver ingen bootloader om man inte vill använda den, så varken fler kretsar (RS232 till USB tex) eller mindre minne."

Alltså behöver du inget alls ut över µC, lite spänningsregulering och lite avkoppling, alltså ett helt vanligt µC design. Det är iaf. vad Borre påstår så tvärsäkert!

Men det är nog för att jag är en gammal stofil som faktisk råkar veta vad jag pratar om att jag anser att Borre inte riktigt är med.
Vad är det jag inte är med på? Att det inte går att programmera en tom krets med en Arduino utan att använda bootloader?
I så fall kan jag ta fram en tom Atmega och programmera den direkt från Arduino IDE med en Arduino Duemilanove utan att använda bootloadern, samt filma det hela så du ser att det går alldeles utmärkt.
Icecap skrev:Och då alla fantaster ju påstår att Arduino inte har någon skillnad mot ANSI C ska programmet ju kunde kompileras i t.ex. AVRstudio.

Men vi som faktisk har koll vet att det inte fungerar, helt enkelt då Arduinons programuppbyggnad inte motsvara ANSI C... men vi är ju gamla stofiler som inte fattar något.
Vem gör det? Ingen i den här tråden vad jag ser iaf.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Kunde man programera en ATmega328U-PU processor med Arduino Mini Pro med ISP-metoden? :)

Typ så här:
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard

Blir lite fundersam :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Verkar vara mycket tillkrånglade frågetecken kring detta med Arduino. :wall: Varför inre börja med något lättare t.ex PIC. :D
Skriv svar