Vilket batteri till elcykel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
drClaes

Re: Vilket batteri till elcykel?

Inlägg av drClaes »

Hej, jag fick nu samma problem iochmed att det fruktansvärt tunga batteriet på min elcykel blivit stulet (fånigt nog hade jag det olåst eftersom jag måste ladda det tre ggr i veckan och måste då rycka ur det eftersom vi inte har nå't elurtag i lägenhetshusets cykelrum) :evil: . Som sagt har batterieffekten dalat betänkligt på sista året Det är en kinahoj, "GreenAngell" från -07, på laddaren som jag har kvar i lägenheten står input Ac 220V 50 och output DC 44 V 1, 5 A kontakten in i hojen är den rektangulära svarta med fyra flatstift. När jag nu måste skaffa ett nytt får det väl bli ett lithiumbatteri. Måste då kontaktdon och laddare bytas? Motorn är på 250W. Ser fram emot att om möjligt själv koppla ihop batterier till ett motsvarande 36 V 10 Ah, skall finnas såna på Biltema har jag hört :roll:
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

drClaes:
Verkar som du har haft blybatterier på cykeln? Efter lite googlande så verkar det så.
Eftersom du nu har hamnat i sitsen att köpa nytt så tycker jag absolut att du ska satsa på Lithiumbatterier.

En laddare avsedd för Lithiumbatterier krävs. Dom gamla kontaktdonen går säkert att nyttja till det nya oxå.
Frågan är om du ska bygga själv eller köpa färdigt batteripack? Färdigt pack blir så klart enklast, färdiga pack har även inbyggd elektronik från början.

Ska man bygga själv så blir det lite mer mekande med elektroniken i batteriet oxå.
drClaes

Inlägg av drClaes »

Tack för svar så snabbt!
Visst var det blybatteri. Jag föredrar nog ett färdigt lithiumbatteripack med laddare, vänder jag mig då till nån näthandel utomlands, för här verkar de som säljer elcyklar bara sälja hela cyklar :?:
eppi

Inlägg av eppi »

Ett truckbatteri på ett par hunda kilo så blir det en motionscykel när batteriet börja ta slut. Tro ni jag är först med denna utomordentliga ideeeee?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behövs inte ett truck batteri. Jag insåg att det blev jobbigt att cykla redan med två grabbar bak på cykeln och en båt bakom. (katamaran skrov)
Man märker att det lutar uppför även där man annars uppfattar det som tämligen plant....
eppi

Inlägg av eppi »

Aha grabbarna har paserat 30 strecket och börja lägga på hullet. :D
Ja ibland är det inte lätt att vara farsa.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

zalsson skrev:Finns ju även en hel del från kina
Sisådär 80% av alla batterier tillverkas väl i kina numera? Men. En liten varning sådär. En kompis köpte både kit och batterier från kina, ett av batterierna i batteripacket var stendöda och behövde ersättas med ett nytt. Säkert inte standard att det är så, men kvaliteten kan vara lite si och så och det får man nog ha med i beräkningen.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

drClaes: Här har jag själv handlat elcykelkit, EW-Power batterierna har jag ej testat.
Finns 2 olika, pakethållartyp eller flasktyp, 7 eller 10 Ah. Komplett med laddare.
Dom är på 36V nominell spänning så det borde fungera.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Typiskt; när man tänkte slänga in en länk till Jula så ligger hela sidan nere!

Jag köpte i alla fall deras grästrimmer Greenworks 40V, mest för att vi behövde en ny trimmer men också för batteriet. :D
Ett Li-ion märkt med 40 V och 2 Ah, fast resten av världen skulle nog snarare säga att det är på 36 V.

Cykeln rullade 5,8 km både uppför och nerför ("landsväg") när jag testade räckvidden med det batteriet en varm sommardag, men säg 4-5 km då för att vara realistisk.
Helt ok ändå tycker jag, och batteriet levererade ordentligt med ström så länge det fanns laddning kvar!
Känns som ett bra alternativ om man inte har behov av att köra så långt.

Det följde även med en snabbladdare som känns väldigt robust, och tror jag gav 1.495 kr för hela paketet under någon kampanj i våras.
Enbart batteriet kränger de för 999 kr, och det finns även en version med 4 Ah för 1.499 kr som uppenbarligen verkar vara mer prisvärd om man inte är intresserad av trimmern.
drClaes

Inlägg av drClaes »

Tack för tipsen, då är det bara att skaffa en kontaktadapter till en med rundstift och undersöka om man, om jag förstått det rätt, kan köpa liknande batteri till en grästrimmer från Jula här hemma eller köpa ett från utlandet :wink:
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

På tal om billiga batterier: Besökte Rusta i Bollnäs idag och såg det här!
99 spänn!!! :D De hade tre st kvar, ångrar nästan att jag inte köpte dem. 3x18V = 54 V 1,5 Ah lithium för 300 spänn hade varit kul på elcykeln, och hade utan problem tagit mig till jobbet i en betydligt högre hastighet än nu.

Frågan är dock hur kvalitén och framför allt skicket är på cellerna. De verkar ha bott på hyllan ett tag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar