Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.

Inlägg av G_Axelsson »

Jag har ett problem, elektronik är så kul och gamla datorer är fulla med elektronik så hur kan man undvika att samla på sig en massa. Nu har jag tre förråd som är så fulla att jag knappt kommer in i dom.

Jag startar den här tråden främst för att diskussionerna om vad jag har i förråden och hur dom ser ut höll på att kapa en annan tråd, http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120

I princip har jag spritt ut mig över tre lokaler, två mindre källarförråd och ett hörn i en lagerlokal (där har jag bla två elektronmikroskop med tillbehör, ett TEM och ett SEM).

Nu när allt är fullt så kommer naturligtvis erbjudandet man inte kan stå emot, tre biffiga lasrar. Två på ca 2-6W (Coherent Innova modell 70 och 90) och en SPectra-Physics på 15W. 15-wattaren tar en kompis för att köra som lasershow (med tillstånd) men dom andra två coherent innova blir "över". Dessutom så ingick det i dealet att vi skulle rensa ur hela förrådet för att få lasrarna så resten av utrustningen skrotades men det roliga tog jag reda på, bla två oscilloskop och en bunt högspänningsaggregat.

Mitt första källarförråd ser ut så här...
Bild
Över 40 Norsk Data Notis-terminaler (VT-220+grafik) blockerar all verksamhet här. Bakom dom finns bla en IBM 5150, en Mac Portable, nån Ericsson PC och en Commodore PC-20 III.

Det andra källarförrådet går fortfarande att röra sig i. Bland de roligaste sakerna där finns en Altos, en Metric och en hemmabygd CP-M dator med 8-tums floppy. Det finns mycket mera där men minnet sviker... :)

I lagerlokalen har jag alla stora maskiner, sex hela 19" rack med Norsk Data, några halvrack och en hög småmaskiner. Där har jag naurligtvis även mina elektronmikroskop, ett TEM och ett SEM.
Kan du se SEM:et på bilden? TEM:et är bakom kartongerna mitt i bilden.
Bild
Okej, nu kan vi diskutera mina prylar utan att fylla ut den andra tråden.

Om du kommer förbi Umeå och vill se nåt av det jag har, hör av dig. Jag visar gärna upp det (så gott det går) och diskuterar gärna.

/Göran
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Re: Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.

Inlägg av G_Axelsson »

Som svar till http://elektronikforumet.com/forum/view ... 65#p995167 i den andra tråden...
Exotiskt..
Commodore PC BIOS v4.36 318 085 - 02 ;)
http://www.webshop.neab.net/elektronikf ... -III-e.jpg
Nä, bara en av mina nyare datorer i samlingen. :vissla:
Mmmm, den hade ett tidigare liv som mätdator i ett labb. Kommer inte ihåg exakt vad programmet gjorde.
Sidan av en ABC monitor till höger, längst upp?
http://www.webshop.neab.net/elektronikf ... rrådet.jpg
Nope, Tandbergterminal av märket Norsk Data. Fast det står en ABC 80 med monitor uppe till höger bakom kartongerna åt det hållet och en till till vänster utanför bild. Du missade det vita tornet nedanför terminalen, det är provkammaren på mitt SEM. Bakom den vita kartongen döljer sig mitt TEM.
Göteborg Bärare, antar att det är från någon ETA auktion? ;)
http://www.webshop.neab.net/elektronikf ... rrådet.jpg
Tror inte det, det enda jag fått från en ETA auktion är en isomet diamantsåg och den var inte så stor, tror det är tangentbord till Notis-terminalerna som du ser tre i bild där.

Får nog lägga upp lite färskare bilder...

Så här ser det ut i källarförrådet med PC:n, det är inte samma som det med elektronmikroskopen. http://www.webshop.neab.net/elektronikf ... 131003.jpg
Det går att gå in nu men bara en liten bit, sen är rummet fyllt med över 40 st Notis-terminaler.

Hej Pontus, long time no see... Jo, allt det där fanns där när du var förbi. Men jag tror att du tittade mera på norskarna i 19-tums racken och missade alla småttingarna. :wink:

/Göran
Senast redigerad av G_Axelsson 14 mars 2016, 19:05:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

...det kanske är dags att avyttra en del? ...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju bara fråga vad du använder elektronmikroskopen till hemma ?

Vi har flera på jobbet (mest SEM) och det är väl kul grejer, men jag skulle nog inte ge mej på att släpa hem ett ens om jag fick :)
Senast redigerad av Glenn 16 oktober 2013, 10:43:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Driftskostnaden för EM och argonjonlasrar är inte låg, om man säger så :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Mums <3
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag minns när den där diamantkapen auktionerades ut. ETA för två år sedan?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vad är det för lustiga tangentbord som står på golvet i mitten på den sista bilden? Layouten är ju helt off i jämförelse med ett "vanligt"
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha, roligt att hör namnet Altos. Det var länge sedan jag skrotade en fullt fungerande Altos för fyra användare. Hade inte plats för den, tyvärr.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

adent skrev:...det kanske är dags att avyttra en del? ...
Nästan allt är till salu, jag kan sälja prylar men inte slänga... finns det nån medicin mot den åtkomman? :mrgreen:

Sen får jag inte starta en säljtråd än, jag har sålt alldeles för mycket under mina första år på EF så nu måste jag vara lite social också, hehe.

/Göran
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag tror en nyttig strategi är att fundera på nyttan om man t.ex har två oscilloskop och får ett nytt så kan man göra sig av med det sämsta osv. Det kan vara bra att ha 2 trasiga VHS bandspelare för analoga komponenter men sedan räcker det och man slutar kika efter nya objekt för samma syfte.

Så klargör för dig själv vad syftet är, t.ex "reservdelar till förstärkarbyggen". I vilket extra CRT skärmar är helt onödiga medan en gammal NAD förstärkare är guld. Är det kul att ha så kanske det räcker med så många objekt man faktiskt har tid med. Ökar objekten snabbare än tiden man har för de så är det inte svårare än att låta bli att ta hem fler och hittar man något extra bra så kan man alltid göra sig av med det objekt som är mest ointressant. Eller i värsta fall mäta antal µm damm på det för att avgöra prioritetsordningen ;)

En fundering, vad kostar dessa förråd egentligen?
Andra alternativ är delade förråd eller något större i ett område med lågt markpris.

Är det orimligt dyrt att få igång ett TEM eller SEM mikroskop om man redan har maskinen? eller innebär elektronmikroskåp hejdlösa kostnader oavsett?
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Två förråd betalar jag av genom att hjälpa till lite extra på ett företag, det äldsta källarförrådet kostar 600 kr/månad. Under en lång tid har jag faktiskt finansierat förråden med att sälja prylar som jag kunnat ta hand om eftersom jag hade förråden... men nu måste jag göra en större utförsäljning för att få rörelseutrymme.
Största problemet har nog varit att få tid och ork att sätta igång mina försäljningar igen.

Elektronmikroskopen var både ett nöje och en utmaning. Tanken var att skaffa ett SEM för att använda till mineralanalyser. För att inte behöva lägga ut en förmögenhet på service så fick jag nys på ett TEM från FOI här i Umeå som jag kunde få gratis. Efter ett år hade jag fått det att fungera igen efter att ha hittat två trasiga komponenter och bytt dom. 1800 kg av elektronik, stål, kablar, mässing och tyngst av allt, vacuumet inuti det!
Att bara köra mikroskopen kostar inte så jättemycket, 220V/20A drar det stora samt lite kylvatten. Nu byggde jag om det så att det går att köra på 16A trefas istället. Den dyra biten är ju service, men kan man göra det själv så tar det bara tid. När jag hade TEM:et fungerande så vågade jag lägga pengar på att köpa ett begagnat SEM och sköta service själv.

På tal om syftet... datorerna är för att bevara en del av en datorhistoria som snabbt försvinner, så det är väl en samling enligt definition. Jag kan skiljas från dom om jag vet att dom tas väl om hand. Vi gav bort en maskin för ett par år sen, en fungerande ND-110 satellit. Tre månader senare såg jag den, då hade nån plockat ut diskkontrollern och lött loss CPU:n eftersom dom behövde en Z80.... :cry: resten av maskinen var också slaktad, hjul, fläktar.... Suck, som om en datorfläkt skulle vara svår att få tag i.
Resten av skro.... tillgångarna är lätt att hitta syftet med, dom går nog att sälja / finns nog nån som skulle vilja ha den här prylen. :D

/Göran
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hmm, du har ingen icke fungerande maskin liggande? Är lite sugen på att bygga en modernare PC i ett vrålgammlat desktop chassi.. Så en tom låda skulle duga fint. Gärna en som inte är en vanlig PC..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

G_Axelsson skrev:Två förråd betalar jag av genom att hjälpa till lite extra på ett företag, det äldsta källarförrådet kostar 600 kr/månad. Under en lång tid har jag faktiskt finansierat förråden med att sälja prylar som jag kunnat ta hand om eftersom jag hade förråden... men nu måste jag göra en större utförsäljning för att få rörelseutrymme.
Största problemet har nog varit att få tid och ork att sätta igång mina försäljningar igen.

Elektronmikroskopen var både ett nöje och en utmaning. Tanken var att skaffa ett SEM för att använda till mineralanalyser. För att inte behöva lägga ut en förmögenhet på service så fick jag nys på ett TEM från FOI här i Umeå som jag kunde få gratis. Efter ett år hade jag fått det att fungera igen efter att ha hittat två trasiga komponenter och bytt dom. 1800 kg av elektronik, stål, kablar, mässing och tyngst av allt, vacuumet inuti det!
Att bara köra mikroskopen kostar inte så jättemycket, 220V/20A drar det stora samt lite kylvatten. Nu byggde jag om det så att det går att köra på 16A trefas istället. Den dyra biten är ju service, men kan man göra det själv så tar det bara tid. När jag hade TEM:et fungerande så vågade jag lägga pengar på att köpa ett begagnat SEM och sköta service själv.

På tal om syftet... datorerna är för att bevara en del av en datorhistoria som snabbt försvinner, så det är väl en samling enligt definition. Jag kan skiljas från dom om jag vet att dom tas väl om hand. Vi gav bort en maskin för ett par år sen, en fungerande ND-110 satellit. Tre månader senare såg jag den, då hade nån plockat ut diskkontrollern och lött loss CPU:n eftersom dom behövde en Z80.... :cry: resten av maskinen var också slaktad, hjul, fläktar.... Suck, som om en datorfläkt skulle vara svår att få tag i.
Resten av skro.... tillgångarna är lätt att hitta syftet med, dom går nog att sälja / finns nog nån som skulle vilja ha den här prylen. :D

/Göran

Jag måste säga att jag känner igen mig rätt mycket här...jag har ett gäng argonlasrar från sjukhus, CO2-lasrar (upp till 40W), några analogdatorer, megastora mixerbord från SR, ett medelstort PA, flera halvfungerande CNC-maskiner och kronan på verket: en Spitz A3p mekanisk planetariumprojektor med planetverk och 2000 stjärnor med korrekta magnituder... :)
Jag finansierar också delvis min lokal med att sälja av saker, bl.a här på forumet, när jag inte får plats längre!
(Så om någon är intresserad av fungerande JBL-högtalare från sent 60/tidigt70-tal med JBL130F-element så hojta...)
Jag har gjort mig av med de flesta av mina vanliga datorer men har drivor med analogsynthar för att hålla tok-faktorn kvar på topp!

Synd att du bor så långt bort från varandra, annars kunde vi byta grejer! :)
Senast redigerad av dar303 16 oktober 2013, 17:43:32, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar