Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26577
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
"Kammarlås skulle ju funka och passa stilmässigt men det är ju inte så praktiskt eller säkert..."
Ska man vara ärlig så kvittar det hur säkert lås du har så länge du har en ruta där (..eller någon annanstans på båten.)
Några tips:
Tjuvar gillar också att göra saker effektivt och enkelt.
De väljer hellre en snabb och enkel ingång än att pilla med ett lås.
De använder i första hand nycklar av typen kofot och borrmaskin.
Det absolut viktigaste man kan göra för att undvika inbrott eller skadegörelse
är att låta bli att signalera "Här finns det saker jag vill ha i fred" (och "Det är ingen hemma").
Detta hjälper alltid bättre än ett lås eftersom det i princip alltid finns "alternativa" ingångar i ett hus/båt/bil.
Ett lås som ser avancerat ut berättar "Här finns det saker jag vill ha i fred".
Ur tjuvens perspektiv är det inget lås, utan en neon-skylt.
Ur tjuvens perspektiv så är det istället en fönsterruta eller tunn dörr som är låset - eller snarare; dörrhandtaget.
Kort sagt:
Välj det lås du gillar bäst, men se det inte som att du får en mycket högre säkerhet.
Du behöver komplettera med annat fönsterglas och en stabilare dörr för att få det.
Ska man vara ärlig så kvittar det hur säkert lås du har så länge du har en ruta där (..eller någon annanstans på båten.)
Några tips:
Tjuvar gillar också att göra saker effektivt och enkelt.
De väljer hellre en snabb och enkel ingång än att pilla med ett lås.
De använder i första hand nycklar av typen kofot och borrmaskin.
Det absolut viktigaste man kan göra för att undvika inbrott eller skadegörelse
är att låta bli att signalera "Här finns det saker jag vill ha i fred" (och "Det är ingen hemma").
Detta hjälper alltid bättre än ett lås eftersom det i princip alltid finns "alternativa" ingångar i ett hus/båt/bil.
Ett lås som ser avancerat ut berättar "Här finns det saker jag vill ha i fred".
Ur tjuvens perspektiv är det inget lås, utan en neon-skylt.
Ur tjuvens perspektiv så är det istället en fönsterruta eller tunn dörr som är låset - eller snarare; dörrhandtaget.
Kort sagt:
Välj det lås du gillar bäst, men se det inte som att du får en mycket högre säkerhet.
Du behöver komplettera med annat fönsterglas och en stabilare dörr för att få det.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Ja, fall och regel i samma är det såklart jag letar efter. Det blir lite plåttrigt (och dyrt!) att ha två olika kistor. Om man måste välja kör jag med bara fallregel såklart.
Jag håller även med dig angående säkerheten Jimmy. Men kan man hitta en kista som har både fall och regel så förlorar man ju inget på det. Kammarlås kostar (nya) typ 800 spänn så prisskillnaden är ju inte så stor. Fördelen med en riktig fallregel är ju uppenbar när man ska stänga dörren.
I mitt fall är det ju ingen direkt fördel för tjuven att få upp en dörr i styrhytten. Då måste han ändå släpa skrotet upp dit, ut på övre däck, ner för en lejdare och över relingen till kaj så att dörren är öppen är ingen större skillnad mot att gå genom ett fönster.
Jag håller även med dig angående säkerheten Jimmy. Men kan man hitta en kista som har både fall och regel så förlorar man ju inget på det. Kammarlås kostar (nya) typ 800 spänn så prisskillnaden är ju inte så stor. Fördelen med en riktig fallregel är ju uppenbar när man ska stänga dörren.
I mitt fall är det ju ingen direkt fördel för tjuven att få upp en dörr i styrhytten. Då måste han ändå släpa skrotet upp dit, ut på övre däck, ner för en lejdare och över relingen till kaj så att dörren är öppen är ingen större skillnad mot att gå genom ett fönster.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Åter till värmesystemet. Jag har fått en kommentar på bloggen från Patric:
Jag har aldrig sett den varianten att seriekoppla ackumulatortankar. Någon som har erfarenhet av det? Det känns som att man förlorar skiktningen helt men å andra sidan kanske man får en varmare och en kallare tank som fungerar liknande skiktning?Tjeena! Har byggt om flera acctanksystem som är parallelkopplade till seriekopplat istället svårt att få lika mycket vatten i båda tankarna, vatten tar lättaste vägen.
Jag har alltid tappvarmvattnet i första tanken vid seriekoppling för att snabbare få varmvatten, och när man har en bra laddomat så blir i och urladdning mycket bra och då ligger tappvarmvattnet sist i ledet och får den sista värmen vid urladdning.
Vid eldning ifrån spis in i översta på första tanken sen ut på nedre till nästa tank och in på övre igen ut ifrån sista tank på nedre och retur till panna! Mellan tankarna blir det ett diagonalrör vidnseriekoppling
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Tack! Det verkar ju vara perfekta. Jag har letat på Assa men tydligen var min Google-Fu inte tillräckligt bra...
Edit: hittade till hyffsat pris, 636 kr, här: http://www.if-sakerhet.se/godkant-hakre ... a-410.html
Edit: hittade till hyffsat pris, 636 kr, här: http://www.if-sakerhet.se/godkant-hakre ... a-410.html
Senast redigerad av gunne 14 oktober 2013, 21:15:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Jag har bara erfarenhet av rent parallellkopplad tankar. En där tankarna står nära varandra och varmvattnet fixades via plattvärmeväxlare. Det funkade bra.
En annan där tankarna står på var sida av pannan och varmvattnet fixas via förrådsberedare i en av tankarna. Den funkar inte lika bra. Det vill inte fördela sig som det ska.
Om man kopplar tankarna i serie så blir skiktningen bra, det blir i princip som om man stället tankarna på varandra, så länge det är pumparna som styr flödet.
Du har en laddomat 21 i schemat. Vitsen med den är att den ska tömma pannan via självcirkulation när pumpen stannar, och ladda med självcirkulation om strömmen går. Det kommer inte att funka om kaminer står högre än tankarna, vilket jag gissar att de gör. Du kan använda en billigare laddomat 10 eller en laddventil och separat pump. Pumpar brukar gå att hitta billigt begagnat. Jag har ett par tre stycken liggande, det är nog mer än mina eventuella kommande behov.
En annan där tankarna står på var sida av pannan och varmvattnet fixas via förrådsberedare i en av tankarna. Den funkar inte lika bra. Det vill inte fördela sig som det ska.
Om man kopplar tankarna i serie så blir skiktningen bra, det blir i princip som om man stället tankarna på varandra, så länge det är pumparna som styr flödet.
Du har en laddomat 21 i schemat. Vitsen med den är att den ska tömma pannan via självcirkulation när pumpen stannar, och ladda med självcirkulation om strömmen går. Det kommer inte att funka om kaminer står högre än tankarna, vilket jag gissar att de gör. Du kan använda en billigare laddomat 10 eller en laddventil och separat pump. Pumpar brukar gå att hitta billigt begagnat. Jag har ett par tre stycken liggande, det är nog mer än mina eventuella kommande behov.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det stämmer att eldstaden står ovanför tankarna.
Nu har jag ju redan den laddautomaten så jag använder gärna den. Det är egentligen inte en laddomat(TM) utanm en "Termovar Electronic" (BAXI). Självcirkulation vid strömavbrott har jag funderat över men kommit fram till att det inte behövs. För det första kommer jag har UPS och elverk och för det andra så kommer jag inte elda när jag inte är på plats och kan övervaka. Om strömmen skulle gå och man inte kan återställa/UPSen är paj/elverket startar inte så kan man strypa kaminen och släcka den.
Jag har ju ritat en elpatron i mittenuttagen i en av tankarna men där har jag tänkt om tror jag. Antagligen sätter jag en separat elkasett kopplad mellan den undre och den övre utgången istället. Det borde väl vara bättre ur flödessynpunkt och garanterat m.a.p. hur mycket effekt jag kan stoppa in. (Det är trångt att få in en elpatron och den kommer strypa flödet mellan tankarna om de är kopplade i samma T-koppling.)
Nu har jag ju redan den laddautomaten så jag använder gärna den. Det är egentligen inte en laddomat(TM) utanm en "Termovar Electronic" (BAXI). Självcirkulation vid strömavbrott har jag funderat över men kommit fram till att det inte behövs. För det första kommer jag har UPS och elverk och för det andra så kommer jag inte elda när jag inte är på plats och kan övervaka. Om strömmen skulle gå och man inte kan återställa/UPSen är paj/elverket startar inte så kan man strypa kaminen och släcka den.
Jag har ju ritat en elpatron i mittenuttagen i en av tankarna men där har jag tänkt om tror jag. Antagligen sätter jag en separat elkasett kopplad mellan den undre och den övre utgången istället. Det borde väl vara bättre ur flödessynpunkt och garanterat m.a.p. hur mycket effekt jag kan stoppa in. (Det är trångt att få in en elpatron och den kommer strypa flödet mellan tankarna om de är kopplade i samma T-koppling.)
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Okej, laddomat 21 kanske bara var med i schemat. "Termovar Electronic" hittar jag bara på 4 ställen om jag googlar, samtliga har du skrivit. Så vad det är hittar jag inte. Att koppla ihop tankarna på mitten brukat man nog inte göra, så om flödet inte är optimalt där påverkar nog inte så mycket.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
OK. tycker mig ha sett i några ritningar att man gör det. Men skippar man det får jag ju in en elpatron i varje om jag vill vilket är bra.
Jag ska se om jag kan fota laddautomaten med bruxanvisning imorn.
Edit: Bild. Det verkar vara Baxi som tillverkat i alla fall delar av den. http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=5
Jag ska se om jag kan fota laddautomaten med bruxanvisning imorn.
Edit: Bild. Det verkar vara Baxi som tillverkat i alla fall delar av den. http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
En liten anekdot:JimmyAndersson skrev: Det absolut viktigaste man kan göra för att undvika inbrott eller skadegörelse
är att låta bli att signalera "Här finns det saker jag vill ha i fred" (och "Det är ingen hemma").
Detta hjälper alltid bättre än ett lås eftersom det i princip alltid finns "alternativa" ingångar i ett hus/båt/bil.
En vän har en sommarstuga ute i skogen där han titt som tätt blev av med kaminen, alltid samma tillvägagångssätt med, tjuven pangade en ruta, tog sig in, låste upp dörren och baxade ut kaminen.
När han satte dit ett lås som inte kunde låsas upp inifrån togs kaminen ut genom fönstret istället.
Så efter fyra kaminer blev han trött och satte galler för fönsterna samtidigt som han satte in kamin nummer fem.
En månad senare hade tjuven gjort ett lagom stort ingångshål rakt genom väggen med motorsåg....
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
En bekant till en arbetskamrat fick inbrott i bilen. Han fick då det fina tipset att inte låsa bilen. En månad senare var bilen sönderbruten igen. Med dey uppenbara kommentaren, jag sa ju att du inte skulle låsa den. Det var bara det att den inte var låst...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Bollträ möter knäskål ...Seroster skrev:En liten anekdot:JimmyAndersson skrev: Det absolut viktigaste man kan göra för att undvika inbrott eller skadegörelse
är att låta bli att signalera "Här finns det saker jag vill ha i fred" (och "Det är ingen hemma").
Detta hjälper alltid bättre än ett lås eftersom det i princip alltid finns "alternativa" ingångar i ett hus/båt/bil.
En vän har en sommarstuga ute i skogen där han titt som tätt blev av med kaminen, alltid samma tillvägagångssätt med, tjuven pangade en ruta, tog sig in, låste upp dörren och baxade ut kaminen.
När han satte dit ett lås som inte kunde låsas upp inifrån togs kaminen ut genom fönstret istället.
Så efter fyra kaminer blev han trött och satte galler för fönsterna samtidigt som han satte in kamin nummer fem.
En månad senare hade tjuven gjort ett lagom stort ingångshål rakt genom väggen med motorsåg....

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
mä lit tur missar man och träffar pannben istället 
