Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av AndLi »

AndLi skrev:
BEEP skrev:
AndLi skrev:Jag satte ett mätur mot extrudern och körde den nedåt i steg om 0.1mm
och upp?
JA det är ju helt klart ett betydligt intressantare mätvärde, ner kör man ju aldrig i steg utan bara rakt ner till hemläget...

Jag har nu kollat mätklockan och mina loggade värden, och jag körde uppåt, alltså det intressanta hållet. Jag tänkte tydligen när jag gjorde mätningen..

Jag har också lyckats med tråd blir böjd vid byte när jag försökte byta on the fly.
Skulle jag idag behöva byta on the fly så skulle jag pausa utskriften, köra ut huvudet i x/y led fritt från utskriften, backa upp tråden och sen köra i den nya och mata på så man får ett bra flöde. Sen är det bara att trycka play igen och magiskt kommer den åka till där den var och fortsätta.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har mätt på extrudern med mätklocka och jag märker inga problem med z skruven och släden men däremot så fortplantar sig vibrationer från motorer och slädar ut i armen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag råkade gå förbi classe idag och hittade en vad jag tyckte rak rostfri M8a.

Min gamla M8a var inte jätteböjd när jag fick ut den, men lite, den nya gjorde skillnad men inte allt.
Lossar jag min stegmotor lite och kör ser man att den guppar fram och tillbaka, man noterar också att den pressas mot skrivaren.
Jag skimmsade upp plastbiten som muttern sitter i så att det nu inte trycker in stegmotorn i aluprofilen, stegmotorn vill fortfarande vicka lite men utskriften blev än lite planare.

Är sugen på att sätta någon mindre stum axelkoppling mellan gängstång och motor. Kanske skulle ta till den gamla hederliga slangen...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Dom hade skickat med för lite tråd för att jag skulle kunna göra klart K8200 lådan och dom andra objekten som jag försökte skriva ut med
ny tråd var för svåra för en nybörjare som mig så det blev något enklare istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Verkar vara problem med USB kommunikation för emellanåt(kan vara
datorrelaterat) så gör skrivaren uppehåll och stänger jag av något i hemmet så stendör den. Finns det någon färdig lösning på problemet?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Har för mig att elektor hade nått bygge med optisk isolation mellan usb kontakter. Själv kör jag från en laptop och har inte haft några problem alls (i den vägen iallafall :-) )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Får datorn sin ström från ett jordat vägguttag?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@stenD
Jag tror att jag får göra en galvanisk avskiljning.

@MadModder
Datorn och skrivaren är jordanslutna. Jag funderar på om jag ska prova att köra en utav dom utan jordanslutning för att inte få en jordslinga.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

på ebay.com kan du söka på "usb isolator"
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Min gör som sagt samma sak.

Detta hände ikväll när jag tände och släkte ett lysrör på undervåningen :(
Nu var det bara en testutskrift som tur var :)
338.jpg
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

stenD, jag har lagt en order, USB Isolator anländer om några veckor.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Usb är besvärligt om det finns störningar. Jag hade en applikation där jag fick gå över till RS232 istället. Det var inga större hastighetskrav men USB:n kopplade ner så fort det störde till lite och sedan kopplade det inte upp igen förrän man drog ur och stoppade i kabeln igen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När jag hade ett lysrör ovanför datorbänken i förra lägenheten så kopplade mottagaren för musen ner när jag tände lysröret. bing-bong sa windows, och oftast bong-bing efter nån sekund igen, men ibland fick jag dra ur USB-kabeln och stoppa tillbaks den.
Där kan det ju ha varit vad som helst som störde. Kraftiga bredbandiga radiostörningar när röret blinkade och tändes, störningar via elen...

Men det kan knappast vara radiovågor som stör styrkortet från en annan våning. Eller?
Då tror jag mer på störning via elnätet. Det kan man bara se med oscilloskop.
Prova med en bunt ferritkärnor runt USB-kabeln, samt prova med en annan strömkälla till skrivarens kort. Nånting rejält, som ett labbagg kanske.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Idag så fick jag mitt SSR :) Nu håller jag tummarna för att resten av delarna till nya bädden trillar in innan helgen.
340.jpg
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har blivit av med alla vågor i Z led :) Och då har jag monterat tillbaka orginaladaptern mellan gängstång och motor.

Försökte skriva ut en platta med diametern ca 15cm, men då tappade den några steg i Y för varje lager (jag avbröt på fjärde lagret), gjorde plattan 8 cm istället och såg inga problem, har aldrig tidigare haft några problem med att den tappar steg.

Nu skulle jag bara behöva fixa en tejprulle så jag kan sätta dit spegeln på bädden så den blir rak. Eller går det att skriva direkt på glaset? Varmt/kallt? (PLA är det som gäller)

Roade mig för övrigt att försöka skriva ut en båge med diametern 5cm och 1cm diameter på själva röret som gjorde bågen. Den hade lite problem där de två stumparna skulle kopplas ihop, men gick över förväntan.
Skriv svar