Nu börjar min errorrate på kretskortsframställningen sjunka. Kanske lyckas med 1/3... Det som är problemet nu är att det på vissa ställen börjar försvinna koppar där den skall vara kvar, se bild. Vad kan detta bero på?
Jag har slipat lite runt ATMegan, det är det som ser lite skumt ut. Det är det rosaaktiga som är problemet. Plus att tunna ledare försvinner...
Det rosa ser bekant ut. Det brukar väl bli så när det börjar etsas bort?
För lång framkallning? (Det är ju lite olika beroende på hur man blandat). Du har inte provat olika blandningar och tider för att se i vilka fall det blir så här?
1. Färsk resist på laminatet (åldras med tiden, förvara svalt och mörk)
2. Foto förlaga med så hög kontrast som möjligt. ( läs guiden på forumet)
3. Exponera från en ljuskälla med tillräckligt mycket UV-ljus.
4. Beroende på kemin i framkallare och etsvätska så finns det lite små knep. Ett är att avbryta framkallningen för tidigt. Skölj av kortet i vatten. Doppa sedan kortet hastigt i etsvätskan. Det går nu enkelt att kontrollera var etsvätskan kommer att bita. ( Notera framkallningstiderna )
Näpp... lägre konc blev bara sämre... Det blev "luddigare" etsning. Dålig skärpa liksom. Jag börjar misstänka laminatet nu. Jag vet att det är gammalt, men inte hur gammalt... Jag passade även på att vända engångshanskarna ut-och-in, då fick jag lära mig att saltsyra i öppna sår ger en svidande känsla...
Skall förtydliga mitt tidigare inlägg (punkt 4). Om etsvätskan inte tagit på alla områden, så skölj av kortet och kör lite till i framkallaren och upprepa testet. På detta sätt så kan man få fram tiden som behövs i framkallaren utan att offra några kort genom överframkallning.