Walles båtprojekt голубь (Golub)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

spufuz skrev:Hur ser rökkanalen ut i övrigt?
Den kanske är tät.
Rökkanalen ska väl vara tät? :) Det är iaf ett 4"-rör som är ca 4.5 meter långt.
ochkl0620 skrev:Jag är uppväxt med den sorts kamin o aldrig haft problem med självslockning. Bara man låter det bli fin glödbädd innan man stänger helt och givetvis eldar med torr fin ved.
Ja, det är min erfarenhet också, eftersom jag också är uppväxt med sådan kamin. Jag eldar med kruttorr björkved.
Gimbal skrev: Är den gjord för ved till att börja med?
Har du tillräckligt lång skorsten?
Jag visste inte att det fanns dylika som inte är gjorda för ved, men när jag söker på modellen (155) så hittar jag en annan tråd här på EF där danei bland andra menar att det är en kamin för koks, så det verkar ju troligt.
zeus skrev:Jag skulle nog satsa på en ny kamin av nyare typ. Kommer nog vara väldigt mycket effektivare.
Finns på blocket. Passa på att sälj den du har så blir det inte många tusenlappar.
Japp, den ska bytas ut. Vi har fått en ny kamin av vår far som ska sättas in istället, dock ej på samma plats som denna står på så jag tänkte vänta med det tills vi bygger om. Tyvärr är inte den kaminen vattenmantlad, vet inte vart man hittar fristående vattenmantlade kaminer till bra pris?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror du kan köpa en hyffsad vattenmantlad på blocket för under 10 000:-.
Speciellt om det är lite fulare modeller.

Många som inte orkar lyfta ur själva och bara vill bli av med dylika.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har kollat mycket på vattenmantlade kaminer. Köpte en insatskamin Maja 12 kW från polen för typ 6000 spänn med frakt. Jag har även fått pris på denna fristående från polen: http://www.samson-sklep.pl/pl/p/Piec-ko ... -15-PW/122

Bild

3600 zlotys m ed frakt, ca 7400 spänn.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Den kaminen du har är nog ursprungligen gjord för Koks. jag har själv 3 st i lite olika utförande.
Jag har lite koks i mitt lager men den är för grov att elda i mina kaminer.
Det är inte direkt meter ved som går i heller. Skall man elda får det nästan vara gengas ved. Dvs små bitar 10cm.
Vi har i våran stuga 2 st som använts för uppvärmning sedan tidigt 1900 tal och det har fungerat med ved också.
Det har nog med draget att göra om det vill brinna bra ,Jag kan nog hålla med om att vår lucka oftat står lite öppen för att hålla igång kaminen
Kolla så att du har den klädd med eldfast sten inuti annars finns risken att du bränner emalgen på utsidan om du får bra fart på den.
Jag tror att de kaminerna betingar ett ganska högt pris på marknaden i dag.
Den ena jag har skulle jag vilja säga är exakt den du har.
Var rädd om den !!!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Walle, jag funderar på att beställa kaminen ovan eller en liknande. Om du vill ha en också kanske vi kan slå våra påsar ihop och spara lite på frakten.

Se: http://stor-erik.com/?p=1326 för en annan liknande variant jag kollat på.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Walle och Gunne

Får man ved elda i kamin där ni har era skutor liggande? Är ju inte lätt att få tillstånd att elda i vissa kommuner på vissa platser.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Vad jag har förstått så innefattas inte fartyg/båtar av normala regler kring detta. Jag har tyvärr ingen källa på det, men jag ska se om jag kan luska fram var jag har fått det ifrån...

Edit: Jag tror nyckelordet i frågan är nåt i stil med "fast byggnation" eller liknande.
Senast redigerad av gunne 30 september 2013, 11:13:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vi har tre sådana huskvarnakaminer som det eldas en del i. Vi har alltid bra drag, så det är inget problem.

Stående vedträd är besvärligt, men det går om man får upp värmen och glödbädden fint.
Min erfarenhet är också att 10cm-bitar fungerar klart bäst.

Innan man kan stänga luckan helt och bara ha "rundeln" öppen måste man fått igång elden ordentligt.

Antar att det var min tråd det länkades till innan? http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&t=61576

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

gunne skrev:Vad jag har förstått så innefattas inte fartyg/båtar av normala regler kring detta. Jag har tyvärr ingen källa på det, men jag ska se om jag kan luska fram var jag har fått det ifrån...

Edit: Jag tror nyckelordet i frågan är nåt i stil med "fast byggnation" eller liknande.

Värt att kolla upp innan kommunens Miljö&Hälsa sätter P för era planer, hoppas verkligen att fartyg är undantagna dessa smått idiotiska regler som miljömupparna hittat på.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Hur funkar vattenmantlade kaminer. Trycker man bara ut varmvattnet i elementslingan eller har man någon värmeväxlare eller inblandning av kallvatten? Finns det inte risk för brännskador ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

tecno: Jag har kollat lite på det där, och svaret är väl ett ungefär "nja". Det verkar inte finnas några säkra källor att gå till och några raka svar att få. Jag har pratat med 2 olika personer inom komunen som inte har kunnat svarat, har pratat med miljöförvaltningen, o.s.v. Det jag har kunnat finna är att det är ok att elda så länge man eldar rätt (d.v.s. inte pyreldar och använder torr ved) det inte leder till obehag för andra. Någonstans stod det också att man bör/ska använda moderna kaminer (en av anledningarna till att Husqvarnan åker ut). Det enda uttryckliga förbudet mot eldning i kamin jag har hittat är när det är inversion.

Sen har jag pratat med flertalet av de andra båtägarna i Norra Hammarbyhamnen, och de flesta eldar i kamin och har så gjort problemfritt de senaste 10-15 åren.

Gunne: Jag hör av mig på PM, måste kolla igenom ekonomin lite :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ursäkt ett inlägg, men kan en AGA spis vara rätt? Den har väl vattencirkulation för värme?

http://www.sydsvenskan.se/bostad/aga-sp ... klassiker/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Knappast. Vad fick du det ifrån?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Den AGA spis som jag har liggandes i smådelar har ingen anslutning för vatten.
De nytillverkade däremot har det oftast. men dom kostar ju en halv årslön eller mera, samt bokstavligen väger ton.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Idag byggde vi en trappa (tillfällig under vintern, sen blir det en seriös landgång)
20131230_115158.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar