Bygga eldriven trampbåt? Går det?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos

Bygga eldriven trampbåt? Går det?

Inlägg av Glattnos »

Hej, nu har jag fått en sån där briljant ide igen(eller inte) och behöver tips och råd från elektronik-proffs som jag vet finns här.

Tänk er en vanlig liten roddbåt. Det går att med muskelkraft driva framåt i ganska bra fart ändå. Med en el-båtmotor kan båten drivas med ungefär samma fart. Och det finns även trampbåtar med mekanisk drivning som kan drivas framåt i ungefär samma fart med hjälp av benens muskelkraft.
Med "ungefär samma fart" menar jag ganska långsamt men ungefär gångfart.

Nåja, det jag funderar på är om man kan använda en generator som man trampar med benen, och driva en elektrisk utombordsmotor direkt? Man skulle även kunna tänka sig en tramp-generator som trycker in ström i ett batteri som i sin tur levererar ström till motorn.
Hur man än gör kommer man ju inte få samma verkningsgrad som med mekanisk drift, men däremot får man lite flexibilitet, i synnerhet om man använder ett batteri för lagring av strömmen.

Finns det sådana prylar redan? Eller vilken typ av generator bör man använda om man vill bygga en? Bil-generator borde ju vara ett rätt billigt alternativ.

När jag tänker på detta så känns det som att en gym borde kunna bli självförsörjande på ström om man hade generatorer i redskapen istället för vikter och motstånd :P
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bygga eldriven trampbåt? Går det?

Inlägg av Icecap »

Självklart går det! El-energi är el-energi, oavsett vilket sätt det alstras på!

Sedan kommer det in lite saker som kan ställa till det. Jag har läst att man - som rimligt tränat - kan trampa 300W i 30 minuter, detta ger 150Wh att lagra om man ser så på det.

Jag har letat efter en lagom generator att trampa. Inte letat hårt men ändå. Och 'lagom' betyder i detta fall till ett pris som kan betalas och som inte kräver en massa växling osv. Vikten har såklart betydelse också.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Ja, man kommer nog behöva växla upp varvtalet. Bilgenerator laddar ju bra runt 2000 rpm och det är ju ca 30 varv i sekunden. Lagom trampfart är väll runt 2 varv i sekunden så utväxling 1:15 blir det ju då ungefär. Dock ger ju en bilgenerator typ 60 Ah som väll blir runt 6-700 W. Blir nog lite väl tung-trampat men om man teoretiskt skulle koppla generatorn direkt till en 40 Ah båtmotor, borde inte det bli lite som direktdrift? Trampa sakta så går det sakta, trampa fortare så går det fortare. Eller måste en bil-generator ladda hårt(alltså gå tungt) för att fungera bra?

Det är ju just att få ett lagom tramp-motstånd som är viktigt och att verkningsgraden inte är för dålig. Man kan använda borstlösa motorer till RC-fordon som växelströmsgenerator har jag för mig. Dom finns i massa olika storlekar men kanske är det bättre att använda nått som från början är tänkt som generator?

Här är ju en billig och fin generator: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... sal-63614/ men kanske för kraftig?

Här fanns lite intressant: http://asepower.com/
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fast en bilgenerator måste vara ett av det sämsta alternativen i detta fall då dom är ganska så ineffektiva samt att dom kräver en magnetiseringsström vilket förbrukar en del utav energin du genererar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glattnos: Nja en generator är aldrig på 60Ah, den kan vara märkt med 60A. Det innebär att den kan ge max 60A Hur tungt den går beror på hur hårt man lastar den.

Visst finns det generatorer med bättre verkningsgrad än bilgeneratorer. Men till det här är nog en bilgenerator en ganska bra lösning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller en RA200-cykel
Skriv svar