Tänk er en vanlig liten roddbåt. Det går att med muskelkraft driva framåt i ganska bra fart ändå. Med en el-båtmotor kan båten drivas med ungefär samma fart. Och det finns även trampbåtar med mekanisk drivning som kan drivas framåt i ungefär samma fart med hjälp av benens muskelkraft.
Med "ungefär samma fart" menar jag ganska långsamt men ungefär gångfart.
Nåja, det jag funderar på är om man kan använda en generator som man trampar med benen, och driva en elektrisk utombordsmotor direkt? Man skulle även kunna tänka sig en tramp-generator som trycker in ström i ett batteri som i sin tur levererar ström till motorn.
Hur man än gör kommer man ju inte få samma verkningsgrad som med mekanisk drift, men däremot får man lite flexibilitet, i synnerhet om man använder ett batteri för lagring av strömmen.
Finns det sådana prylar redan? Eller vilken typ av generator bör man använda om man vill bygga en? Bil-generator borde ju vara ett rätt billigt alternativ.
När jag tänker på detta så känns det som att en gym borde kunna bli självförsörjande på ström om man hade generatorer i redskapen istället för vikter och motstånd