Det är ju ett riktigt bra pris det där. Jag förstår inte varför de inte gör en lika dan för kinaspindlarna. 5-6000, max 7k får det kosta. Skall det vara så svårt att göra en sån?
Delarna får väl kosta typ 2-3000:- att göra. Det är ju inte så lite om man inte siktar in sig på absolut bästa precision.
Skulle vara kul om dom tog fram en pneumatisk hållare som klarar 24k rpm sen direktmontera en kina spindel eller använda rem från en annan eller något liknande.
De där jänkarna utvecklade den där växlaren för att alla skulle ha råd att ha en. Så landar den på minst 23k i staterna och ett gäng kronor till om man vill ha en hit.
Jag tycker en lösning med anslutning via rem vore bäst. Då kan man köra med vilken motor man vill, tex sin gamla vanliga kinaspindel som man är van vid och man redan har fått att fungera. Men elektrisk växlare hade varit bekvämast för mig. Jag har dock aldrig sett någon sån, så det blir kanske väldigt opraktiskt att konstruera.
Har man 28000-30000 kr så kan man ju det.... Bäst om dom kunde ta fram ett löst system så man kunde välja vilken motor man ville ha beroende ekonomi, finns ju bra begagnade el-motorer att få tag i som skulle kunna funka i ett sådant system.
Var det bara en generell fråga eller menar du att något som tagits upp i tråden skulle kräva 32A - det räcker ju till nästan 7 stycken av de där BT30-spindlarna på full effekt.
Tycker det är tråkigt att nästan alla växlare går med tryckluft. Jag vill inte ha en kompressor som står o brummar i tid o otid.
jag hittade ritningar på en helmekanisk växlare och är lite sugen på att försöka göra ngt likande fast med en stegmotor istället alt. solenoid
Fast med ett tätt system och en hyffsat stor tank så kan du nog köra ett bra tag innan kompressorn behöver starta. Sen tycker jag att själva fräsen brukar låta mer störande än kompressorn.
Men det beror ju självklart på både kompressor och fräs.