Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Du får nog läsa in dig på problemområdet 3d printrar som inte är svindyra kommersiella printrar.
Billiga byggsatser som använder sig av generella program som skall anpassas för olika typer av printrar,
plasttråd från många olika tillverkare osv osv.
Priset är förstås att man får lägga ner tid på anpassning och att själv lära sig hur alla parametrar samverkar,
kunskap är lätt att bära men svårt att få.
För övrigt tycker jag att din kommentar över velleman säger mer om dig än om velleman.
Billiga byggsatser som använder sig av generella program som skall anpassas för olika typer av printrar,
plasttråd från många olika tillverkare osv osv.
Priset är förstås att man får lägga ner tid på anpassning och att själv lära sig hur alla parametrar samverkar,
kunskap är lätt att bära men svårt att få.
För övrigt tycker jag att din kommentar över velleman säger mer om dig än om velleman.
Nu vet jag inte hur Tekko tänker (vem gör det?) Men 5000kr för en 3Dskrivare är billigt.
Så klart det inte blir toppklass, men de är inte dåliga heller så sluta gnälla och visa hur bra du
kan bygga något för 5000kr istället.
Så klart det inte blir toppklass, men de är inte dåliga heller så sluta gnälla och visa hur bra du
Mycket snack och lite verkstad brukar man väl säga.
Har själv inte jättemycket erfarenhat, men har varit med och kört igång en Sumpod och en Mendel90, båda har haft stora problem med olika saker. En Mendel är t ex rätt känslig för remspänning för att inte få "vågiga" resultat osv.
Nu tycker jag att vi låter Tekko bygga en 3D-skrivare för 5000kr i konsumentledet (1500kr i tillverkningskostnad?) som visar att Velleman är skrot...
Har själv inte jättemycket erfarenhat, men har varit med och kört igång en Sumpod och en Mendel90, båda har haft stora problem med olika saker. En Mendel är t ex rätt känslig för remspänning för att inte få "vågiga" resultat osv.
Nu tycker jag att vi låter Tekko bygga en 3D-skrivare för 5000kr i konsumentledet (1500kr i tillverkningskostnad?) som visar att Velleman är skrot...
Nu är ju temperaturen ganska olika mellan olika fabrikat på PLA o så, men jag minns att vi började runt 250*c när vi började laborera med vår Ultimaker. Nu kör vi omkring 230*c. (mestandels med PLA köpt från Ultimaker, men även med lite från wesupply3dpla)
Så testa snarare att gå uppifrån i temp o arbeta dig neråt. Att köra 20-30*c för högt skadar sällan något mer än utseendet på utskriften.
Avståndet till bädden är en riktigt viktig del. Även här lär man sig vad som fungerar och inte. Jag kör tex. samma lagerhöjd och utan överextrudering på första lagret som på resten av utskriften, och brukar manuellt vrida runt Z-motorn under tiden kjolen runt utskriften körs och med ögat då se när det ser bra ut. (öka gärna på antalet varv som kjolen är så får du både ett stabilt plastflöde och gott om tid att justera bäddhöjden)
En 0,1mm (lagerhöjd) utskrift ska knappt ge synbart spår på bädden under första lagret.
Så testa snarare att gå uppifrån i temp o arbeta dig neråt. Att köra 20-30*c för högt skadar sällan något mer än utseendet på utskriften.
Avståndet till bädden är en riktigt viktig del. Även här lär man sig vad som fungerar och inte. Jag kör tex. samma lagerhöjd och utan överextrudering på första lagret som på resten av utskriften, och brukar manuellt vrida runt Z-motorn under tiden kjolen runt utskriften körs och med ögat då se när det ser bra ut. (öka gärna på antalet varv som kjolen är så får du både ett stabilt plastflöde och gott om tid att justera bäddhöjden)
En 0,1mm (lagerhöjd) utskrift ska knappt ge synbart spår på bädden under första lagret.
Men vellman ska ha lite skit, jag har fortfarande inte fått delarna vellman inte lyckades packa ner när de tillverkade kitet.. 16 dagar nu.. (requesten la jag 2013-08-26)
Och det är inte en M2 mutter jag saknar, det är tre stora aluminiumbitar!! (Och jag är inte ensam om att inte fått den biten)
Vellmans shipping dept säger att de sände delarna per "priority mail" 2013-09-02
Killen som svarar på supportmail (och har "R&D and Production Engineer " som titel) kan dock inte kolla vart de skickade delarna, så han skickar själv delar 2013-09-10.
Känns som om vellman har lite logistik och produktionsproblem att arbeta med..
Och det är inte en M2 mutter jag saknar, det är tre stora aluminiumbitar!! (Och jag är inte ensam om att inte fått den biten)
Vellmans shipping dept säger att de sände delarna per "priority mail" 2013-09-02
Killen som svarar på supportmail (och har "R&D and Production Engineer " som titel) kan dock inte kolla vart de skickade delarna, så han skickar själv delar 2013-09-10.
Känns som om vellman har lite logistik och produktionsproblem att arbeta med..
Jag tycker han kan få lite mer marginal, jag gav väl 6421 hos elfafrallzor skrev:Nu vet jag inte hur Tekko tänker (vem gör det?) Men 5000kr för en 3Dskrivare är billigt.
Tack, ska sätta upp "remspänning" på listan att kolla. (efter att jag satt fast z motorn ordentligt)X-IL skrev:Har själv inte jättemycket erfarenhat, men har varit med och kört igång en Sumpod och en Mendel90, båda har haft stora problem med olika saker. En Mendel är t ex rätt känslig för remspänning för att inte få "vågiga" resultat osv.
Ändå billigt för vad man får 
Verkar ju prestera bättre än t ex prusa etc.

Verkar ju prestera bättre än t ex prusa etc.
På den tråd jag kör nu så står det väl 210 som max lämpligt om jag inte minns fel. Jag såg ju nu att det blev en rejält förbättrad vidhäftning med 200 grader(tempen varierar väl kanske 4-5 grader under körning) skall förtsätta med 210 ikväll.Hedis skrev:Nu är ju temperaturen ganska olika mellan olika fabrikat på PLA o så, men jag minns att vi började runt 250*c när vi började laborera med vår Ultimaker. Nu kör vi omkring 230*c. (mestandels med PLA köpt från Ultimaker, men även med lite från wesupply3dpla)
Trädgrodan blev dock inget då det inte fäste i hotbed´en överhuvudtaget utan det blev bara ett litet nystan runt munstycket.
Jo om avståndet inte är bra så får man ett ickerepeterbart fäste, det kan gå men troligen inte. Nu har jag 0.2mm och det funkar eftersom tratten bara är 40x40 mm. Har jag mycket större lär jag få problem eftersom hotbed'en är så ojämn.Hedis skrev:Avståndet till bädden är en riktigt viktig del. Även här lär man sig vad som fungerar och inte. Jag kör tex. samma lagerhöjd och utan överextrudering på första lagret som på resten av utskriften, och brukar manuellt vrida runt Z-motorn under tiden kjolen runt utskriften körs och med ögat då se när det ser bra ut. (öka gärna på antalet varv som kjolen är så får du både ett stabilt plastflöde och gott om tid att justera bäddhöjden)
Om jag ser att det blir "klumpar" på tråden då kjolen skrivs ut bryter jag direkt för då vet jag att det skiter sig snart.
För det problemet ska jag prova att dra igång extrudertempen 5-10minuter innan jag startar printjobbet.
Kjolens bredd är för tillfället satt till 2. Har haft upp till 6. Jag tycker man ser om det blir bra redan på kjolens första varv.
Jag skall lägga ditt trick med att justera z manuellt till verktygslådan, man får nog kanske träna lite där.
Tack för alla tips!
Besvikelsen när man kommit igång, varvat upp och sedan saknas nått fatalt för fortsättningen ...AndLi skrev:Men vellman ska ha lite skit, jag har fortfarande inte fått delarna vellman inte lyckades packa ner när de tillverkade kitet.. 16 dagar nu.. (requesten la jag 2013-08-26)

Jag har haft turen att bara saknat en skruv som jag lätt kunde ersätta med en i rätt storlek och längd men vanlig 6 kant
Det som sedan är den mest irriterande grejen är att hotbed'en inte är plan, jag har ju försökt att göra den plan men förivrade mig lite så jag har bara "cementerat" ojämnheterna

Jag tror att dom har lagt ut påsarna till olika leverantörer, fått hem dom, klistrat på lappar och sedan skickat.AndLi skrev:Känns som om vellman har lite logistik och produktionsproblem att arbeta med..
Sedan då kommentarerna ramlat in om felaktigheter skapat sin sida med "missing parts".
Dom har väl inte "heathkit" kvalite på sin byggmanual heller.
Idag kom delarna, och de är poststämplade den 10 sep så det är påse två som kom först...
Så nu är det bara några få kablar kvar att löda, imorgon hoppas vi det blir plastfredag
Så nu är det bara några få kablar kvar att löda, imorgon hoppas vi det blir plastfredag

Nu har jag fått ihop "min" maskin... Jag är inte så imponerad, smäckigt är nog bara förnamnet...
Plastkugghjulet som sitter på extruderns stegmotor har inte axelhålet centrerat..
Limitbrytarna är hopplösa att komma åt och består av långa rangliga pinnar, som ibland trycker långt ut på microbrytarens pinne.
Att flytta 0punkten på Z kräver att man skruvar på limitbrytarens pinne, eller?
Repeterbarheten i brytaren är dålig, brytaren sitter bara med en skruv vilket betyder att den kan ändra position.
Värmeplattan är inte plan, slår på ca en halv mm från ytterkanter och mitten. Ingen möjlighet till intrimning av mitten.
Varför inte ansluta flatkabeln direkt till PCBet?
För långa skruvar till PCBet så det sitter och gungar fram och tillbaka som en flagga.
Men man kan göra långa roliga maskar med den i alla fall...
---
Mitt problem just nu är att jag inte får första lagret att fästa, provat lite olika avstånd och det går bara fel.
Och skulle den fästa lossnar den garanterat nästa gång huvude kommer inärheten av samma punkt. (på samma lager)
Ofta kladdar huvudet igen sig själv och plasten verkar hällre fästa mot det än mot värmeplattan!
Att tvätta av heatbed:en med isopropanol gjorde den ren men nu fäster absolut inget längre... Dags att ta fram smärgelduken?
Hur har ni andra planat heatbed:en?
Plastkugghjulet som sitter på extruderns stegmotor har inte axelhålet centrerat..
Limitbrytarna är hopplösa att komma åt och består av långa rangliga pinnar, som ibland trycker långt ut på microbrytarens pinne.
Repeterbarheten i brytaren är dålig, brytaren sitter bara med en skruv vilket betyder att den kan ändra position.
Värmeplattan är inte plan, slår på ca en halv mm från ytterkanter och mitten. Ingen möjlighet till intrimning av mitten.
För långa skruvar till PCBet så det sitter och gungar fram och tillbaka som en flagga.
---
Mitt problem just nu är att jag inte får första lagret att fästa, provat lite olika avstånd och det går bara fel.
Och skulle den fästa lossnar den garanterat nästa gång huvude kommer inärheten av samma punkt. (på samma lager)
Ofta kladdar huvudet igen sig själv och plasten verkar hällre fästa mot det än mot värmeplattan!
Att tvätta av heatbed:en med isopropanol gjorde den ren men nu fäster absolut inget längre... Dags att ta fram smärgelduken?
Trälim (PVAc-lim) utblandat med vatten (1 del lim, 5 delar vatten på ett ungefär). Fungerar utmärkt, nästan för bra.AndLi skrev: Mitt problem just nu är att jag inte får första lagret att fästa
Blanda till, värm upp heatbed, fukta hushållspapper med blandningen och stryk ut på den varma ytan.
Edit: Testat med PLA.
Edit2: Skriver man ut direkt på heatbeden? Är den för vek för att klara värma upp en glasskiva?
Men var alla fyra kugghjulen dåliga?AndLi skrev:Nu har jag fått ihop "min" maskin... Jag är inte så imponerad, smäckigt är nog bara förnamnet...
Det enda jag tyckte var direkt "smäckigt" var just hållarna för skruvarna som ska trycka på brytarna, det var därför jag bytte ut den på Z. Vill du ha en till Z, kan du få det av mig.
Jag tvättar min med aceton. Men vad är det du printar med för plast? För värmer jag min platta till 50 grader så sitter PLA som berget. Jag har trimmat in mitten till ca: 0,2mmAndLi skrev: Värmeplattan är inte plan, slår på ca en halv mm från ytterkanter och mitten. Ingen möjlighet till intrimning av mitten.
---