Har länge pysslat med att bygga ett par mörkerglasögon, eller snarare ett mörkerglasöga då den sätts fast på bara ett öga.
Har innan gjort olika testversioner och är nu framme vid modell 3.
Den första var en ren prototyp som pga avsaknaden av spänningsregulatorer drevs av vanliga strömadaptrar som i sin tur var kopplade till en 12V till 230V konverter som löddes till ett mc batteri. Således var allt otympligt och högljud pga fläkten i konvertern. Allt fick bäras i en ryggsäck

Version 2 var betydligt smidigare med ett 12 volts rc batteri som strömförsörjning. Dock var det en alltför ostabil strömkällakälla och det slutade med att någon komponent alltid "brann" upp. Dessutom var de IR-dioder jag använde alldeles för svaga för att nå längre än 2-3 meter. Nu är det dock dags för version 3 att byggas. Förhoppningsvis ska de nya grejerna leda till en väl fungerande sak

Den huvudsakliga konstruktionen består av ett förstoringsglas närmast ögat. Detta har som syfte att ändra fokuset för ögat så att skärmen kan placeras närmare utan att man måste spränga huvudet för att kunna fokusera på den. Både skärm och förstoringsglas ska monteras på en kona från en IKEA spotlight. På baksidan av displayen ska kamerasensor och belysning placeras. Runt på konan ska sedan alla sladdar och strömförsörjning sättas fast. Har gjort allt detta in versionen innan men nu ska det göras ordentligt med stabil strömförsörjning och starkare lampor. Här än så länge bara lött i hopp dioderna, och skruvat dessa till reflektor och satt på en kylfläns. Har införskaffat lite spännings och ström regulatorer från Dealextreme
en liten kraftfullare spänningsregulator för övrig elektronik.
IR-dioderna jag använder är på 5 respektive 3 watt och matas helst med 1,25V-mycket svårt att hitta en spänningsregulator som kan gå så lågt ner.
Förhoppningsvis kan jag löda i hopp skärmen och kameran under veckan för att se att inget är sönder (tog kameran från den gamla konstruktionen)
Mvh Henrik