Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Gimbal »

drh skrev:Första delen bara 32 stycken kvar :)
Vad ska det bli?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag tyckte det framgick tydligt av bilden ;)

Ett radiostyrt flygplan, helt 3D-printat.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

XorXaX skrev:Jag kanske ska testa det jag också. Vad har du för spänning på dina drivare?
0,455 volt
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

500 lager gjorda 71 kvar, inte ett dugg nervös för att det ska gå fel :vissla:
296.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jajamensan
298.jpg
metric

Inlägg av metric »

Vad är det för flygplan?
Har du ritat det själv ?
Länk?
Är du nöjd med printern, jag tänkte beställa en så fort dom finns i lager nånstans.
Helst i sverige, var köpte du din?
Nu så här efteråt ångrar du att du köpte denna varianten?
För mig så ser jag många fördelar jämfört med gängstångsvarianten.
Hur ser du på det?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det är någon form av motorseglare.
Hittade det på Thingiverse.com finns lite olika varianter där.
Så jag har inte ritat det själv, men håller på med en egen variant av det, inte helt nöjd med hur det är uppbyggt.

Måste säga att jag är i det stora hela nöjd med printern även om det finns en hel del att förbättra på den.
Det är en mycket bra modell som man snabbt kommer igång med. Men som med allt annat så finns det mycket att lära innan allt blir perfekt.

Jag köpte min på elfa.se finns i lager där (i skrivande stund)

Skulle jag köpa en skrivare idag (i samma prisklass), med det jag vet nu, så skulle det bli samma skrivare.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Städade lite idag på min mekarbänk och då upptäckte jag att det blev en hel del delar över :)
297.jpg
metric

Inlägg av metric »

Låter ju bra, elfa har inga på lager jag har pratat med dom.
Dom kommer in i början av okt.
Men det kommer att bli en sån.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

drh skrev:Städade lite idag på min mekarbänk och då upptäckte jag att det blev en hel del delar över :)
297.jpg
Vad har du missat att montera?

/// Marcus
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

En bunt plastbitar blir kvar. Då printern är en "vidareutveckling" av 3drag, så har nog en beställning till en plastfirma utgått från nån tidigare version av printern. Tex så används bara en av dom tre motorhållarna, dom har blivit ersatta av aluvinklar.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Har nu provat och fått till tre stycken fläkttrattar.
Den första är mitt första försök då det blev något. Felen som uppstår här beror på att extrudermotorn "hackar" och inte får fram tillräckligt med plast. Foten blev skaplig.
Den andra efter ombyggd extruder där jag fixat till fjädern infästning. Fick in fjädern mer i plasten samt tog bort brickan men satte en mutter till bakom låsmuttern så att jag kunde låsa fast låsmuttern. Utan den så spände fjädern så mycket att låsmutter skruvades in då jag vred in vingmuttern. Nu försvann "hackandet" men det kom till att det blev en liten extra liten "plupp" då ett nytt lager börjas. Det gör att det blir "knottror" på utsidan.
Efter många "killade" försök där plasten inte fastnar, byte av plasttråd så blev det ett tredje försök iallafall. Avståndet mellan hotbed och munstycke justerades till 0.21 (var 0.39). Försökte också höja temperaturen till 200 grader men det har misslyckats, då jobbet startar så sänks temperaturen lik ¤%¤¤# till 190. Jag har bytt till repetier version 90C och rensat alla filer som en avinstallation inte tar bort. Har ställt till 200 i "printer settings" samt slic3r.
Fortfarande händer det att starten inte blir bra och plasten i "skirten" och bottenlagret inte fastnar så jag får avbryta.
Det verkar också som att den blåa plasten har svårare att smälta ihop lagren (därfär har jag försökt höja tempen), så då jag skulle ta bort tratten så gick den av.

Få se nu om uppladdning av bilder funkar:
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Nästa försök, perfekt 8) Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag gjorde för att det skulle bli så här bra.
Det syntes redan från början en stor skillnad då plasten kom ut utan "klumpar". Munstycket fastnar annars i "klumparna" och sprider ut plasten så att det blir förstört.

Jag har kört med "Layer hight" 0.25mm
Ser också nu att det har skett en förflyttning i x eller yled på en millimeter ungefär vid 6.3 millimeters höjd. Det är nog troligt att det berodde på att den lossnade lite. Då jag satt och tittade med ficklampa tyckte jag att jag såg att den lossnade men såg inget mer konstigt så jag antog att jag sett fel.

En annan sak att notera är att det inte blev några som helst tunna trådar i tratten.
Kan man nu få den att fastna lite bättre så borde det kunna bli perfekt.
Skall också sätta ner skrivaren på golvet då bordet gungar ganska bra och se om nått påverkas.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Har nu kört tratten två gånger till. Första med lagertjocklek på 0.1mm
Botten blev bra med god vidhäftning och ingen dislokation på 6.3mm höjd
Ytan på tratten blev skit med mycket materialsläpp. Ytan blev inte bra heller, man får en vitare yta (inte glansig som annars, kan inte förklara bättre). Blev också tunna trådar inuti tratten.
Tog väl nästan 4 timmar att köra också.

Den andra (0.3 mm) blev bra mycket bättre :mrgreen: Satte skrivaren på golvet, men det som gjorde skillnaden var nog att höja temperaturen till 200 grader. Var tvungen att ändra med gcode editorn då installningarna i printer och slicer ignoreras.
Det som skall provas framöver är 205 grader samt att sätta fast Z motor med plåtbit i bakkanten och en rejäl slangklämma.
Det finns nu en svag vågform på tratten som lär bero på Z axeln.

Gjorde också ett försök att printa trädgrodan men det gick inte, för dåligt fäste av första lagret.

Bilder kommer senare.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter ju uppenbarligen som att detta velleman skrot inte håller måttet = inte värt det den säljs för, precis som jag skrev i början av tråden.
Skriv svar