Drivchip för lysdioder, åsikter (CAT4101)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Drivchip för lysdioder, åsikter (CAT4101)

Inlägg av Jonaz »

Micke_s skrev:Har man akvarium så är inte värmen något problem, bara att köra värmen ner i vattnet.
Tvärtom, värme är i saltvattens världen ofta ett problem att brottas med då det kommer från bl.a. cirkulationspumpar, proteinskummare m.m, beroende på hur bra avdunstning man har, det är väldigt invecklat det där med avdunstningen.

aske>> Vad är det du vill göra för något?
Jag använder bl.a. några LED drivare som är märkt AC In 170-250V, Out 990mA +-5% DC out 12-36V P max 35,6W, till både 10W och till 3W LED. Givetvis i enskild slinga.

Har sett liknande drivare upp till 5A
Dock så blinkar dom till vid avstängning om belastningen är för liten.
aske

Inlägg av aske »

Jag ska hålla på med växtbelysning i sommar tänkte jag :)

Eftersom målet är hydroodling vill jag undvika transformatorer etc. och bara köra på t.ex. 24 V. Annars går drivarna jag köpt (liknar dina, men är 350mA, 30V ut ish, har inte siffrorna i huvudet).

Går alltid att ha någon solid state relä eller så också, till dom drivarna. Tyvärr fungerar inte dimning men det får man väl ta
superx

Inlägg av superx »

Kul! Jag har precis fått hem de flesta delarna till mitt hydro-bygge. Det blir ett litet ebb & flod-system i plastbackar, med en hemmabyggd LED-driver för två kanalers belysning. Det kortet får även styra pumparna via halvledarrelän. Här kommer en bild på kortet, som används till lite annat också (MIDI eller DMX kommer nog inte användas i det här projektet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aske

Inlägg av aske »

Kanske kan bli hydroodling ifall jag flyttar till lite större :)

Du får starta en projekttråd (eller har jag missat den bara?) med lite bilder!
superx

Inlägg av superx »

Oj, får prestationsångest av projekttrådar. Här kommer två bilder iaf.
aske

Inlägg av aske »

Smart konstruktion.
Håller på och testar med passiv hydroodling nu, dvs bara lecakulor och vatten+näring, både för ärtor och chili. Men vi får se hur det går.
Fick för övrigt mina lysdioder förra veckan och drivarna idag. Tyvärr var 25 st av dom blåa gröna, har inte testat övriga 75 (kom förpackade i paket om 25). Får se vad säljaren säger.

Har även beställt lödkolv från elfa :D
Så slipper man sitta i skolan och pyssla utan kan stöka ner hemma
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Satte 24 frön med Jalapeno, Scotch Bonnet, Habanero och någon sort till igår, så jag följer detta med intresse.

Ska köpa någon enkel lampa nu, men sedan till hösten skulle någon lösning med mer effekt vara intressant.

En chili har jag i IKEAs självvattnande kruka i glas, har testat nu att göra egna, billigare varianter med ett bottenskikt leka med fiberduk på som står i fat med vatten och det verkar fungera bra, skulle lätt kunna automatiseras med att man har en returledning vid en viss nivå och sedan kör man bara en pump på timer några minuter per dag för att fylla upp trågen.
aske

Inlägg av aske »

Det här är lite på flyt tills jag är klar med sommarkursen samt fixat klart kretskortsfräsen.

Jag har en tomat och paprikaplanta under min provisoriska belysning, hydroodling som liknar den ovan. Växer på oerhört jämfört med vanlig kruka vid ett litet fönster.

Funderar på att överge det här och bara ha billiga kinadrivare (230V in) som jag styr med relä istället.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Sprang inom Clas Ohlson idag och köpte en LED-list till chili-kuvösen, inte perfekt men det får duga för tillfället, ska ge dem ljus 24/7 första tiden och sedan sätta en timer för 12-14 timmar/dag.
IMG_0820.JPG
aske

Inlägg av aske »

Vi ska kanske starta en odling/hydroodlings-tråd/projekt...
aske

Inlägg av aske »

Blev inte så mycket byggande av växtbelysning men har fattigmans hydroodling med plastback från ikea, vanlig timer och en akvariepump. Det växer kan jag säga, växer löjligt mycket mer än motsvarande i krukor.
Problemet är att jag behöver ytterligare en plastback eftersom tomatplantan har växt lite väl mycket för att dela utrymme med det andra (och jag som inte ens äter tomat)
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Starta gärna en hydro / growlight tråd! Jag sitter själv och funderar på hur jag bäst fixar ljus till mina chiliplantor i vinter.
Skriv svar