Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Och resultatet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så här ser den ut med en iPod istoppad.
Utskriven i PLA (inte rätt plast för detta ändamål)
Tid 63min
Lagerhöjd 0,25mm
Antal lager 151st
Storlek 72x50x38mm
Åtgång PLA 3mm 1599,7mm (11,3cm3)
Utskriven i PLA (inte rätt plast för detta ändamål)
Tid 63min
Lagerhöjd 0,25mm
Antal lager 151st
Storlek 72x50x38mm
Åtgång PLA 3mm 1599,7mm (11,3cm3)
Senast redigerad av drh 30 augusti 2013, 20:33:39, redigerad totalt 1 gång.
-
Helgen är räddad
colorFabb XT - ännu en ny typ av plast

Kunde inte låta bli, var och köpte mej en sats från en lokal elektronikhandlare, 716€.
Långt gick det bra, första som saknades var en m5 bult, hittade en rostfri som passade bra. Men sedan blev det bakslag, aluminumplattorna till extrudern fattades. Nåväl beställa från velleman och de kom fram på ca 10dar.
Under tiden kunde man utföra elektrifieringen. Och idag spann den till för första gången.
Första testet ville plasten inte alls fastna i bädden. Andra försöket tog jag rått bort första lagren som inte fastnade under körning, vilket resulterade i ett hyffsat resultat, till Repetier-Host totalcrashade.
Nåväl tredje försöket lyckades bra, ställde in första lagerhöjden till 0.5mm och "Extrusion Width" till 120% på första lagret.
Och är väldigt nöjd med resultatet.
Bilder: https://plus.google.com/photos/11213321 ... 9787210609
Långt gick det bra, första som saknades var en m5 bult, hittade en rostfri som passade bra. Men sedan blev det bakslag, aluminumplattorna till extrudern fattades. Nåväl beställa från velleman och de kom fram på ca 10dar.
Under tiden kunde man utföra elektrifieringen. Och idag spann den till för första gången.
Första testet ville plasten inte alls fastna i bädden. Andra försöket tog jag rått bort första lagren som inte fastnade under körning, vilket resulterade i ett hyffsat resultat, till Repetier-Host totalcrashade.
Nåväl tredje försöket lyckades bra, ställde in första lagerhöjden till 0.5mm och "Extrusion Width" till 120% på första lagret.
Och är väldigt nöjd med resultatet.
Bilder: https://plus.google.com/photos/11213321 ... 9787210609
Kul, välkommen i K8200-gänget 
Kör du den senaste Repetier (0,90C)?
För mig har den fungerat mycket bättre än 0,84

Kör du den senaste Repetier (0,90C)?
För mig har den fungerat mycket bättre än 0,84
Testar den nya plasten PLA/PHA den luktar lite mysko...
Min tempsensor har åkt ur sitt lilla hål - undrar vad man har för temp på plasten nu
Min tempsensor har åkt ur sitt lilla hål - undrar vad man har för temp på plasten nu

Jepp, kör med 0.90c under GNU/Linux
Och PLA från http://stores.ebay.co.uk/RepRapWorld
Nu återstår att få fart på OctoPrint på en RaspberryPI så man inte behöver vara rädd för att använda maskinen under tiden man printar
Och PLA från http://stores.ebay.co.uk/RepRapWorld
Nu återstår att få fart på OctoPrint på en RaspberryPI så man inte behöver vara rädd för att använda maskinen under tiden man printar
Jag kör på en Windows 8 dator och den kan jag belasta hur hårt som helst utan att få några problem.
Men det är ju coolt att köra på ett Hallon
Den blev lite som stickad Kanske måste ställa in att den här tråden är lite tunnare 2,85mm och framför att pilla tillbaka sensorn
Men det är ju coolt att köra på ett Hallon

Den blev lite som stickad Kanske måste ställa in att den här tråden är lite tunnare 2,85mm och framför att pilla tillbaka sensorn
Glegga in lite termopasta i hålet och peta in sensorn, då säkerställs bra termisk kontakt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Sådär bubbligt blir det om man har för hög värme. Syns ganska tydligt på ramlinjen som skrevs ut först.
Smältpunkten är mellan 173-178°. PLA är tillverkat av mjölksyror. Vid tillverkningen ska man tydligen hålla sig under 200° annars bildas vattenmolekyler. Huruvida detta händer vid återsmältningen i skrivaren vet jag inte, men det vore ju inte bra hur som helst.
Om man är drabbad av inkontinens (det sipprar ut plast en stund efter fast extrudern inte matar plast) så kan det vara för att PLA absorberar fukt från luften och avges som ånga vid upphettning. Kan åtgärdas genom att "baka" hela rullen i ugnen några timmar. Självklart en bit under smältpunkten.
Skyll inte på mig bara om du efter det har en enda klump med plast.
Smältpunkten är mellan 173-178°. PLA är tillverkat av mjölksyror. Vid tillverkningen ska man tydligen hålla sig under 200° annars bildas vattenmolekyler. Huruvida detta händer vid återsmältningen i skrivaren vet jag inte, men det vore ju inte bra hur som helst.

Om man är drabbad av inkontinens (det sipprar ut plast en stund efter fast extrudern inte matar plast) så kan det vara för att PLA absorberar fukt från luften och avges som ånga vid upphettning. Kan åtgärdas genom att "baka" hela rullen i ugnen några timmar. Självklart en bit under smältpunkten.

Skyll inte på mig bara om du efter det har en enda klump med plast.

För denna plast är det rekommenderad utskriftstemperatur = 210 - 220 grader C
Jag har införskaffat mig en bär/svamp/frukttork för att kunna torka plasten vid behov,
speciellt nylontråden har tydligen väldigt lätt för att dra åt sig fukt.
Att baka rullen i ugnen är det många som gör men man får passa sig som sagt, en kille hade fått en spole med väldigt låg smältpunkt, så den smälte och förstörde all tråd.
Jag har införskaffat mig en bär/svamp/frukttork för att kunna torka plasten vid behov,
speciellt nylontråden har tydligen väldigt lätt för att dra åt sig fukt.
Att baka rullen i ugnen är det många som gör men man får passa sig som sagt, en kille hade fått en spole med väldigt låg smältpunkt, så den smälte och förstörde all tråd.
Det ser onekligen ut som du har det alldeles för varmt, den där plasten brukar ge riktigt fina utskrifter 
Denna hand är utskriven i vitt Colorfabb-filament på en Ultimaker.

Denna hand är utskriven i vitt Colorfabb-filament på en Ultimaker.
Jag håller med om att temperaturen måste sänkas. Jag gjorde en likadan bläckfisk med en temperatur
på 190 grader.
på 190 grader.
Nu har jag tryckt tillbaka sensorn, så nu ser det lite bättre ut
Programmet klagar på att min bärbara med Vista från tidigt 1900-tal är trött