Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Tänkte jag skulle montera ihop extrudern innan chefen hann dyka upp idag , men inte då, alla tre aluminiumbitarna saknas ur påse 30!
Hur lyckas man missa stoppa i de stora bitarna? Ser man inte skillnaden på påsen mot de som ligger bredvid? Borde inte kontrollvägningen skrika, det är ju inte en M3 bricka som saknas.
Vellman borde lära sig lite kvalitetssäkring av lego (eller IKEA)
Hur lyckas man missa stoppa i de stora bitarna? Ser man inte skillnaden på påsen mot de som ligger bredvid? Borde inte kontrollvägningen skrika, det är ju inte en M3 bricka som saknas.
Vellman borde lära sig lite kvalitetssäkring av lego (eller IKEA)
Kom just på när det inte är bra att låta skrivaren smeta ut första lagret lite extra... vid rörliga delar 
Men jag låter den köra på en stund, då det straxt är dags för trådbyte, kan vara bra att öva det på en misslyckad utskrift.
Testutskrift

Men jag låter den köra på en stund, då det straxt är dags för trådbyte, kan vara bra att öva det på en misslyckad utskrift.
Testutskrift
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Framme vid sidan 519. Bara hundra kvar
Termistorn var inte rolig att pilla med. Att snurra termistorns ben runt anslutningstråden kunde jag glömma. Det gick inte att trä över värmeskyddsslangen som inte går att göra så mycket större innerdiameter på. Så där gick första termistorn.
Att bara snurra benet runt anslutningstråden längst ner mot isoleringen och sedan bara vika rakt upp med anslutningstråden funkade mycket bättre. Dock så gick det ändå trögt med värmeskyddsslangen på den ena.
Har också upptäckt att min gängstång är något böjd så att stegisen vickar lite när man roterar skruven. Får ta loss den och försöka rikta den. Skall också ta en nogrann titt på hotbedden då en snabbkoll med linjal visar att den är för hög på mitten.

Termistorn var inte rolig att pilla med. Att snurra termistorns ben runt anslutningstråden kunde jag glömma. Det gick inte att trä över värmeskyddsslangen som inte går att göra så mycket större innerdiameter på. Så där gick första termistorn.
Att bara snurra benet runt anslutningstråden längst ner mot isoleringen och sedan bara vika rakt upp med anslutningstråden funkade mycket bättre. Dock så gick det ändå trögt med värmeskyddsslangen på den ena.
Har också upptäckt att min gängstång är något böjd så att stegisen vickar lite när man roterar skruven. Får ta loss den och försöka rikta den. Skall också ta en nogrann titt på hotbedden då en snabbkoll med linjal visar att den är för hög på mitten.
Kan bara säga att trådbytet gick åt skogen. Jag tror att man behöver räta ut sista snutten på den gamla tråden. Så att den går så rakt ner som möjligt då den nya tråden ska trycka på . Och man får inte trycka på för mycket för då går munstycket ner i det den skriver ut.
Och själva utskriften blev helt kass, dreven kladdade ihop
Tittar man på utsidan så ser man att lagren blir lite förskjutna.
Och själva utskriften blev helt kass, dreven kladdade ihop

Gjorde också ett snabbt försök med ABS-plats och även det misslyckades, för så fort plasten började att svalna lite så släppte den från bädden. Så det blir till att införskaffa Kapton-tejp.
Bläk... det går bra nu
Lite lätt "warping" Här flyter det på Och så tappar vi steg
Då är det bara att sätta igång o klia sig i huvudet... ska prova att höja spänningen på stegisarna och se om det hjälper.
(fläckarna uppstod pga av att det var kvar lite av tråden jag skrev ut med innan)
Lite lätt "warping" Här flyter det på Och så tappar vi steg

(fläckarna uppstod pga av att det var kvar lite av tråden jag skrev ut med innan)
Några korta klipp när den printar
Det uppstår en hel del vibrationer när den fyller väggarna
Nej det är inte en kompressor som hörs utan skrivaren som skakar
Det uppstår en hel del vibrationer när den fyller väggarna
Nej det är inte en kompressor som hörs utan skrivaren som skakar
Jag undrar hur du kan få vibrationer i den ganska stabila konstruktionen.
Du fräser ju inte i stål direkt, då kunde man förstått det
Det kan inte vara att lagren kärvar på nåt konstigt sätt?
Ja höj spänningen lite du, kanske blir lite mer kraft så att de orkar bättre, även om du inte borde behöva så mkt kraft, mer än i extrudern möjligtvis.
Du har inte provat att ställa ner hastigheten på motorerna? Kan ju vara att du kör dom för fort så att de tappar steg. Men det tror jag inte på egentligen, ser inte ut att gå så snabbt.
Det känns som att det kärvar någonstans... kolla det kanske?
På min CNC (lillasysterklon) så har det hände det att jag tappade steg, men då kärvade det, hade dragit åt för hårt på nåt ställe.
/DeVille
Du fräser ju inte i stål direkt, då kunde man förstått det

Det kan inte vara att lagren kärvar på nåt konstigt sätt?
Ja höj spänningen lite du, kanske blir lite mer kraft så att de orkar bättre, även om du inte borde behöva så mkt kraft, mer än i extrudern möjligtvis.
Du har inte provat att ställa ner hastigheten på motorerna? Kan ju vara att du kör dom för fort så att de tappar steg. Men det tror jag inte på egentligen, ser inte ut att gå så snabbt.
Det känns som att det kärvar någonstans... kolla det kanske?
På min CNC (lillasysterklon) så har det hände det att jag tappade steg, men då kärvade det, hade dragit åt för hårt på nåt ställe.
/DeVille
Vibrationerna blir när den "fyller" väggarna.
Först så byggs yttersidan av väggen, sedan den inre sidan, därefter så kör den ett sicksack-mönster mellan dessa två sidor.
Och då går det snabbt och iom att hela Y, med stegmotor o allt väger lite, så förvandlas maskinen till en vibroplatta.
Det märks stor skillnad i vibrationer, när den fyller i X-led eller Y-ledes.
Så en bättre konstruktion är nog att ha en extruder-motor som inte sitter monterad vid extrudern och att extrudern rör sig i Z och X led och bordet bara i Y.
Eller som alltid MORE POWER
Men det konstiga är att den plötsligt tappade så många steg, vore kanske mer rimligt att den bara skulle tappa ett eller ett par.
Först så byggs yttersidan av väggen, sedan den inre sidan, därefter så kör den ett sicksack-mönster mellan dessa två sidor.
Och då går det snabbt och iom att hela Y, med stegmotor o allt väger lite, så förvandlas maskinen till en vibroplatta.
Det märks stor skillnad i vibrationer, när den fyller i X-led eller Y-ledes.
Så en bättre konstruktion är nog att ha en extruder-motor som inte sitter monterad vid extrudern och att extrudern rör sig i Z och X led och bordet bara i Y.
Eller som alltid MORE POWER

Men det konstiga är att den plötsligt tappade så många steg, vore kanske mer rimligt att den bara skulle tappa ett eller ett par.
Testa att aktivera accelerations-inställningarna i kortets mjukvara, gjorde susen med min skrivare + drivarna håller sig mycket svalare.
/// Marcus
/// Marcus
En förbaskat bra grej om man har problem med det är citronsaft!drh skrev:Lite lätt "warping"
När jag fick slut på faberdasherys plast (som jag för övrigt tyckte var jäkligt bra) och köpte en rulle från 3dsupplypla började jag få stora problem med att delarna slog sig och lossnade i kanterna så fort de blev lite större. Då såg jag någonstans ett tips om att stryka på citronsaft på plattan. Efter att jag testade det har jag inte haft några problem alls. Jag kör med några droppar från en plastcitron och gnuggar ut det med en bit toapapper.
Det är möjligt att det funkar med vilken söt vätska som helst, för jag förmodar att det är sockret som är grejen och inte syran. Men en plastcitron är rätt smidig att ha stående vid skrivaren.
Jag använder trälim utblandat med vatten för att få PLA att sitta väldigt bra. Styrk ut med en pappershanduk på en uppvärmd bädd så dunstar vattnet fort och kvar blir en tunn film som plasten fäster vid. Och när bädden har svalnat lossnar plasten utan problem.
Tack för tippsen, ska provas, men jag tror att "warpingen" beror mycket på att bädden inte är helt plan.
Men bädd är ju som sagt en kulle. Var inne på att lägga en glasskiva under men då ökar vikten ytterligare
Men bädd är ju som sagt en kulle. Var inne på att lägga en glasskiva under men då ökar vikten ytterligare

Ett till tips kan vara att aktiver "brim" i slic3r. Detta ökar fästytan för plasten.
Snygg byggtråd, drh!
Du kan få en IKEA-spegel av mig med kapton-tejp om du bor nära Linköping.
Du kan få en IKEA-spegel av mig med kapton-tejp om du bor nära Linköping.