Tips på nybörjarhelikopter? (Radiostyrd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
drh

Re: Tips på nybörjarhelikopter? (Radiostyrd)

Inlägg av drh »

adent skrev:Varför skulle det vara problem med 35MHz och helikopter?!? Har en raptor med en 35MHz futaba-sändare avsedd för heli. Funkar hur bra som helst. Fast man blir ju mobbad för "metspöt" på modellflygklubben men vafan :)
Visst kan det funka hur bra som helst, men hur bra det funkar beror ofta på vilken modell du flyger med och vilket fabrikat du har på radion. Men på den tiden folk flög med 35Mhz så var det mycket leta fel p.g.a. konstiga störningar. Men jag ser att du har "rätt" fabrikat på din radio.

Det jag sett är folk som:

Får en störning på den frekvens man flyger på (flyger man lite hårdare som vi gör så sitter helin i bästa fall i backen).
Gått i backen för att någon annan slagit på en radio med samma frekvens (skulle bara prova en sak).
Glömt att dra ut "metspöt" så att när dom tar utsvängarna så tappar dom kontakten.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Har läst att det är dom radiofrekventa störningarna från motorerna som stör ut på 35Mhz bandet. Stämmer det?
Hittade även detta på ett annat forum inom hobby.

Jag fick ett samtal häromdagen från en kille i Sölvesborg.
Han flyger på Sebbarp - nära Hörbysändaren i Skåne. Han berättade att en av hans klubbkompisar hade kraschat sin fina segelmodell - tappat kontrollen helt och hållet från hyfsat hög höjd. Det visade sig att flera modellflygare haft samma problem - med störningar på 35 MHz.

Sölvesborgsmannen är radioamatör och ville kolla lite själv. Han la en Futabamottagare (med det vill jag ha sagt att det var en kvalitetsmottagare) på bordet och kopplade in servon. Med inskjuten antenn och sändaren i rummet intill levde servona rövare och darrade och ryckte. När han slog av sändaren och mottagaren och istället tog en scanner och lyssnade på frekvensen, visade det sig att en massa polska röster hördes. 35 MHz-bandet används till PR-radio av lastbilsförare och radioamatörer i Europa! När han sedan ringde Post & Telegrafstyrelsens Störningstjänst - och kom i kontakt med en kille i Limhamn (Malmö), fick han ytterligare information.

- Det förekommer kraftiga atmosfäriska störningar i samband med solstormar
- Javisst, 35 MHz-bandet används flitigt av lastbilsåkare som kör i Europa - inklusive Sverige
- Radio- och TV-sändarna kan ge speglingar som stör 35 MHz-bandet.

Dessa upplysningar var ett barskt uppvaknande för dessa klubbmedlemmar.

Att sedan köra igång på samma frekvens som någon annan borde ju vara rent klantigt om man nu sysslar med modellflygning. Liksom att inte dra ut antennen.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

En av flera saker som gör Futabas 2,4GHz system extra trevligt är att det byter frekvens flera hundra gånger per sekund. På så sätt riskerar man inte att drabbas av en passaerande lastbil eller någon annans radio.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har en E-sky Lama 4. Helt hel efter förra kraschen, nya extra rotorblad finnes. Din för en rimlig penning.

Jag kommer aldrig ha tålamod att lära mig flyga...

EDIT: Det är kanske för mycket leksak?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Låter intressant för tillfället! Vad hade du tänk för prislapp? Väntar nog med att skaffa mig någon värre maskin då säsongen snart är över. Svara här eller PM:a mig om prislappen :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

500kr?

Jag har ingen koll på vad den kostade ny. Jag köpte delar för 327kr enligt kvittot sist...

Det finns ett halvt extra landningställ, en ny rotoraxel, 9 st nya blad (5+4), laddare, USB kabel. USB kabeln använder man för att koppla radion till datorn när man flyger simulator.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Nu till frågan. Är det 2,4Ghz eller 35Mhz? Ser att det finns olika varianter på Laman.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

35MHz enligt kristallen som sitter i sändaren.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag skulle aldrig köpa en E-sky igen. Har en hbk2 sedan tidigare. Har bara haft strul med den tyvärr.
T-rex clonen har jag funderat på eller en liten i 200-250 classen, eller en titan e325.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag har bestämt mig för att inte ta erbjudandet om Laman. Jag lägger pengarna på en en större helikopter istället.
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Tycker 450 är bra. Finns många olika modeller/tillverkare men det mesta
i "slit och krasch delar" passar i regel alla modeller då det "normalt" är cloner av T-rex.

2.4 är att föredra då 35 MHz i kan vara ett rent hel...e (inte bara heli).
Finns dock 2.4 moduler att köpa för ombyggnad av 35:or så hittar du en
billig 35:a kan det bli en bra deal iaf.
Skriv svar