Tips på nybörjarhelikopter? (Radiostyrd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Tips på nybörjarhelikopter? (Radiostyrd)

Inlägg av el34 »

Efter att ha lekt med div radiostyrda (leksaks) helikoptrar så funderar jag på att skaffa mig en riktig helikopter då man lätt får blodad tand :wink:. Vill inte kasta mig in i träsket av helisar och köpa nått som går på brännbar vätska då el känns mer lagom då det förhoppningsvis är lite mindre meck med en sådan. Så nu är frågan,vad köper man om man vill börja flyga som nybörjare?
Har sett att det postas en del bilder här på EF som innehåller en radiostyrd helikopter så jag tänker att här kan man få ett ärligt svar på vad man behöver. Budget är ej avsatt ännu efter som jag är i tankarna på att köpa en äkta heli. Vill få lite tips om vad som kan vara värt att satsa på.
Har sett en annons på en 450 t rex 3D 6 kanaler 2.4Ghz för 1300kr kan det vara nått tex?
Användarvisningsbild
drh

Re: Tips på nybörjar helikopter? (Radiostyrd)

Inlägg av drh »

En Align T-Rex 450 är en utmärkt helikopter om du vill gå vidare.
Nu vet jag inte vad det är för fabrikat på radion, men som du skriver så är det en 2.4Ghz-variant och det ska man ha.

Här hittar du mycket om radiostyrda helikoptrar: www.helisweden.se
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Kolla på www.rc711.com
Jag har beställt massa reservdelar till min Esky
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Är du säker på att det är en Heli du ska flyga? .
Inte funderat på att skaffa multirotor istället? Käckt att kunna hänga på GPS, Kamera, FPV, OSD osv efterhand. Var själv inne på Helispåret länge innan jag bestämde mig för multirotor

Jag har ju en quad, gröne baronen. Men är påväg till Hexacopter med Naza system nu.
Nr14.jpg
nr18.jpg
Värt att fundera på i varje fall.

/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Själv började jag med heli och gled över till flygplan. Klart mer utmaning att flyga helikopter än flygplan...
Användarvisningsbild
el34

Re: Tips på nybörjarhelikopter? (Radiostyrd)

Inlägg av el34 »

Mulitrotor tål att tänkas på. Nackdelen med en sådan som jag förstår är att det är dyrare att införskaffa och ska man bygga en själv så krävs det en hel del kunskap kring detta. Att hänga på en kamera och ta lite balla flygfoton över sitt hus och tomt vore ju läckert och då är ju multirotorn en perfekt plattform. Tanken i mitt fall är att ta det hela med helikopter till en lite högre nivå än vad jag har lekt med innan. Efter som jag är en oerfaren flygare så vill jag ha en maskin som inte ruinerar en om olyckan är framme. Såg förresten att den t-rex 450 jag sneglat på inte är en Aglin utan en klon vilket det verkar finnas gott om :humm:
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Om olyckan är framme?
Den kommer troligen förr än senare
http://www.rc711.com/shop/esky-beltcp-y ... 165_121_67
En CP3 6 kanals Helikopter som är RTF för 99 dollar plus frakt.
Pass på o köp
Extra blad
Stag som håller bommen på plats
Div plast detaljer till rotorn
_Horisontal axeln till rotorbladen
Länkage.
Det är väll det som jag har sabbat när jag har lekt gräsklippare.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Hur kan den vara så billig :shock: . Runt 1000-lappen för en sprillans ny heli! Ser att E-Sky inte kör på 2,4Ghz,vad är egentligen skillnaden? Det påstås att det är mindre störningar med 2,4Ghz vad jag har läst. E-Sky kör på 35Mhz,hur lång räckvidd har man då,100-150meter?
Nu blev jag ju ännu mer sugen på att slå till :mrgreen:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tänk på att en EL maskin luktar inte lika gott och realistiskt som en metanolare! :wink:
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Så är det säkert :wink: Men en metanolmaskin får vänta känns det som tills den dag jag har lärt mig ratta en helikopter så pass bra att jag inte styr en flygande giljutin :wink:
Har googlat lite nu angående 2,4Ghz vs 35Mhz. Det är ju som vanligt att vissa tycker att det är idioti att köpa en el-helikopter som har 35Mhz radioteknik och kan inte tänka sig något annat än 2,4Ghz då det kan förekomma vissa störningar med 35Mhz.
Andra har aldrig märkt av några störningar med 35Mhz Och föredrar 35Mhz då den inte stör en videolänk om du har en livekamera under som sänder på 2,4Ghz.
Vad jag förstår så är det mest risk för störningar då man flyger flera samtidigt vilket inte kommer vara något problem för mig. Sen finns det fler fördelar med 2,4Ghz tekniken som inte 35Mhz klarar av. Vilka det nu är lämnar jag osagt då jag ej är insatt. Så min slutsats blir att ska du ha en maskin som har det senaste och bla,bla bla så köp en med 2,4Ghz. Ska du bara leka lite men en äkta helikopter så klarar man sig med 35Mhz.
Angående räckvidd så har båda så lång räckvidd att du kan flyga längre än vad du ser helikoptern med bägge radioteknikerna.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Glöm 35Mhz och helikopter.
Och glöm allt vad Belt heter om du vill lära dig flyga och ha kul.

Nöjda Belt-ägare eller nöjda helikopter-flygare med 35Mhz går nog att räkna på en hand.

Tänk på att en elhelikopter är många gånger faligare än en metanolmaskin!!
Och som det står i manualerna "This is not a toy!"

och avslutningsvis:

Glöm 35Mhz och helikopter.
Och glöm allt vad Belt heter om du vill lära dig flyga och ha kul.

Du kommer att tacka mig...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

drh> Nu blev jag nyfiken, vad är det som gör elmaskiner farligare än metanolare?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det undrar jag med :humm: Kanske är det så att en elhelikopter väger mindre och där med kan göra snabbare utfall om man tappar kontrollen över maskinen? Rent logiskt tycker jag att en metanolhelikopter känns mer invecklad att ha att göra med då du har en förbränningsmotor som kan skena iväg :humm:
En sak som slog mig är hur man startar en heli med metanolmotor? Är det nogon form av koppling till rotorbladen? Man vill ju inte att rotorn börjar rotera så fort motorn går igång och du står vid maskinen.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Varför skulle det vara problem med 35MHz och helikopter?!? Har en raptor med en 35MHz futaba-sändare avsedd för heli. Funkar hur bra som helst. Fast man blir ju mobbad för "metspöt" på modellflygklubben men vafan :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

El vs metanol

Själv så flyger jag både el och metanolhelikoptrar. Fån dom minsta till dom lite större maskinerna 700-size.

Det som jag tycker gör elhelikoptrarna lite faligare om man inte tänker sig för är:

Du hör inte om den är igång (mer än kanske ett pip från ESC någon gång ibland).
En elmaskin går att få igång med full fart på motorn.
Råkar du slå till på gasen på en elare så spinner den upp ganska så snabbt (beroende på hur du ställt in den) en metanolare måste man oftast smyga upp gasen till en början för att den inte ska dö.
Dör motorn på en metanolare vid en krasch (eller efter landning) så lär den inte kunna hoppa igång.
Elmaskiner kan lätt börja att brinna vid krasch, jag har aldrig sett en metanolare brinna.
Oftast så har du starkare motorer på en el, en elare i 700-size kan ha upp till 10hk mot metanolens 3,5.

Men hanterar man den på rätt sätt så är ovanstående inte något som helst problem.
Som alltid när man håller på med radiostyrda helikoptrar så gäller det bara att tänka till en extra gång.

Vikten är densamma - el vs metanol
På metanolaren har du en koppling, det har du inte på elarna utan dom snurrar direkt.
Skriv svar