EMC testning, någon här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: EMC testning, någon här?

Inlägg av Nerre »

Lokaler och utrustning kostar mycket. Det är inte billigt att bygga en mäthall och kraven på hallar och utrustning har ökat i standarderna.

Sen ska utrustningen hållas kalibrerad, personalen ska hållas utbildad.

Det är t.o.m. så numera att stora tillverkare inte ens vill bygga egna hallar, det blir för dyrt att bygga en hall bara för de egna produkterna. Förr hade de stora tillverkarna nästan alltid egna EMC-labb.

Det är ju inte heller så att en mätning görs på en kvart, det tar tid att rigga och köra mätningarna.

Så personalens lön är inte direkt den stora biten av kostnaden.

Har man ett labb nära så kanske man kan få billigare tider med kort varsel när andra kunder avbokar (eftersom den som avbokar sent oftast får betala för hallhyran så är ju den delen av kostnaden redan betald).
superx

Inlägg av superx »

Om du inte har några kopplingar till omvärlden, samt ingen nätspänning så blir det enklare. Hur får du dina 10V?

Även högsta frekvens som används på kortet påverkar. Vad switchar du med för frekvens, och hur snabbt snurrar MCUn?

Förutom EMC så behöver du testa för ESD antar jag. Själva rapportskrivningen är nog inte helt enkel heller, med riskanalyser och allt, men labben kan hjälpa dig med det också antagligen. Men det kommer nog kosta en del. 30-50kkr som icecap nämner är inte helt orimliga om man behöver hjälp med både mätning och allt pappersarbete från ett kommersiellt labb, i alla fall om produkten är lite mer komplicerad. Vet inte hur mycket billigare det kan bli med en väldigt enkel produkt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ett batteripack står för de 10v (7,4v egentligen, orkade inte vara precis då det varken gör till eller från)
mCpun kör på 8MHz och switchningen 2MHz om jag inte minns fel
superx

Inlägg av superx »

Då borde det vara ett väldigt enkelt fall för EMC iaf. Alltså, enkelt att mäta. Stora strömmar och switchning gör ju att det är rätt stor risk att man får EMC-problem om man gör fel, men det är ju en annan sak. Sitter lysdioden nära elektroniken, eller är det någon kabel eller något?

Vet inte om batteriet eller effektlysdioden medför några extra procedurer p.g.a. brandrisk eller liknande.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om vi nu pratar om enbart EMC så är det inte nån fråga om riskanalyser eller brandrisker. Tvivlar också på att ESD och immunitet är applicerbart (funktionen hos lampan är väl inte kritisk?).

För CE-märkningen så behöver dock de sakerna kanske beaktas, och det är viktigt att vara medveten om att EMC är bara ungefär en femtedel av det som behövs för CE-märkning. RoHS och WEEE är viktiga direktiv att ha koll på också.
superx

Inlägg av superx »

Det stämmer. Jag blandade in allt som krävs för CE-märkning, vilket kanske var onödigt med tanke på hur ursprungsfrågan var formulerad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

31 500 kr per dag, inklusive rapport är en prisuppgift jag har från SAABs lab. Med tanke på att det inte ingår något ledningsbundet (som jag tolkar det) så borde det gå fort att testa. Så det kanske går på en halvdag.
gkar

Inlägg av gkar »

ghost_rider skrev:Ett batteripack står för de 10v (7,4v egentligen, orkade inte vara precis då det varken gör till eller från)
mCpun kör på 8MHz och switchningen 2MHz om jag inte minns fel
Säljer du den med laddare?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ja, med laddare.
Både batteri och laddare är ce-märkta ifrån ÅF, så det är inga problem.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och det är en seriös ÅF? otalig är de testtimmar som blåst på att den CE märkta switchen/laptopen/powersupply skickat ut skit och saboterat mätningarna...

Men är det bara laddare och det inte ska gå att köra lampan på laddare så kan du säkert slippa mäta om den...
gkar

Inlägg av gkar »

Formalian säger att om du sätter ett system på marknaden skall allt testas ihop som ett system såsom det är avsett att användas.

Kan lampan vara påslagen eller är någon annan egentillverkad elektronik inkopplad samtidigt som man laddar?
Om så har du helt klart en produkt som måste testas för ledningsbunden emission och immunitet då du kan ge ledningsbundna störningar på elnätet och själv vara känslig fär dem.

Det mest otvetydiga och enkla ur EMC synpunkt är att man tar ut batteriet ur lampan och sätter det i en laddare ävsedd för detta.
Då är det bara lampan som du behöver testa.

Nu är det inte hela världen att testa det ledningsbundna, det går rätt fort.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jo det är en seriös tillverkare, laddaren är köpt av en svensk firma. Det går inte att använda lampan då den är inkopplad då batteriet laddas genom samma anslutning som lampan kopplas till.
Batteriet och laddaren är egentligen ett 'spare-kit' och de är byggda för att matcha varandra. Om det skulle klydda så förbaskat mkt med olika märkningar får jag låta mina kunder köpa batteri o laddare direkt ifrån min ÅF o låta lampan vara en byggsats :/
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vi har EMC-kammare på jobbet, vore kul att provköra. Kan höra om jag kan få hjälp att testa den på din lampa om du vill? Du får ingen rapport, men säkerligen lite muntlig info, kan ju vara bra. Dock osäkert om de som kan köra den har lust och tid att visa mig/hjälpa till.

MVH: Mikael
Senast redigerad av lgrfbs 13 augusti 2013, 22:12:01, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: åäö inlggt efter ok i pm från skribenten.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Det får du gärna kolla upp.

Dock läste jag på nätet att om:
jag som privatperson/hobbyverksamhet kan slippa CE märkningen då jag inte marknadsför min produkt aktivt eller gör nya produkter.
Dock hittar jag ingen mer info om detta för att styra det.?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Är det korrekt att laddare + batteri kommer från en annan firma och standardförfarandet är batteri + din pryl.
Isåfall så ser jag ingen anledning att testa laddare + batteri. Det du ska testa är ju batteri + din pryl.

Rätt så mycket enklare att gå igenom med en batteridriven pryl utan nätanslutning.
Skriv svar