Lådbil med motor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
joellind5

Re: Lådbil med motor

Inlägg av joellind5 »

det är en stor anledning till att jag inte vill köpa beg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Bonehead skrev:
gOry skrev:ny eller beggad, de är ju samma delar och samma problem! skillnaden är att det är ett mindre hål i plånboken när hen sitter där med skägget i brevlådan om man köper beggat..
Skillnaden kan vara att en beggad kan vara hur slut som helst, fiddys brukar ju inte fis-köras.
Vet man då inte vad man ska kolla samt lyssna efter så finns det risk att man köper något rasfärdigt eller något som behöver mycket kärlek för att fungera dugligt.
Men visst, det blir en mindre smäll i plånboken med en större risk istället. :lol:
Ja de är klart, har man inte den kunskapen så ska man nog hålla sig till nytt, eller varför inte kapa upp ett hål i golvet och använda fötterna...
De finns gott om reservdelar som sagt. Men de är ju bara be säljaren kicka igång motorn och gå igenom alla växlar..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag vore som du, och ville ha resultat direkt. Skulle jag gå ,köra, till en leverantör av typ Minimoto. Förklara behovet och fråga efter en ny transportskada och ta vara på drivlinan
Halva priset jmf med Eldrivet.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Lite inspiration:

2 hästars bensinmotor liknande den senare du länkade från Jula, med horisontell axel. Toppfart 17 km i timmen :) .

Rem från motorn till en remskiva och sen kedja från skivan till ena bakhjulet. Remmen spänndes med en "bakvänd"
kopplingspedal, dvs remmen spändes när man tryckte ner pedalen. Inga problem att driva på bara ett hjul om man
inte ska köra terräng, förrutom att man lätt att fick motorstopp vid tajta vänstersvängar, hade drivning på väster
bakhjul.

Lycka till!
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Med en stel axel mellan bakhjulen har man drivning på båda hjulen,
en diff behövs knappast i ett sånt här bygge.
joellind5

Inlägg av joellind5 »

90kar08 skrev:Lite inspiration:

2 hästars bensinmotor liknande den senare du länkade från Jula, med horisontell axel. Toppfart 17 km i timmen :) .

Rem från motorn till en remskiva och sen kedja från skivan till ena bakhjulet. Remmen spänndes med en "bakvänd"
kopplingspedal, dvs remmen spändes när man tryckte ner pedalen. Inga problem att driva på bara ett hjul om man
inte ska köra terräng, förrutom att man lätt att fick motorstopp vid tajta vänstersvängar, hade drivning på väster
bakhjul.

Lycka till!
kan man få en bild av din "koppling"?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Är inte hemma nu men ska se vad jag kan hitta när jag kommer hem på söndag. Kan inte lova nåt dock för bilen finns inte kvar längre. Vill minnas att det finns några bilder på kopplingen i slutet på videon :)
swirve

Inlägg av swirve »

I min ungdom byggde vi också motordriven lådbil. Första motorn vi hade var en motorsåg (husqvarna värsting) där vi plockade bort svärdet och utnyttjade den slirkopplingen som satt. Problemet var att den varvade 12-13krpm så det behövdes nerväxling i 3 steg. Gashandtag snodde vi från en gräsklippare. Problemet vi hade med den motorn var att kedjan gick av hela tiden... Men den gick bra, och lät ordentligt. Tror den toppade runt 40.
Sen bytte vi till en 4-takts motor, typ som de gräsklipparmotorerna med horisontell axel som länkades till ovan. Den hade t.o.m. elstart! Körde med kilrem och en enkel koppling där ett kullager fick agera rem-spännare. Funkade klockrent och gjorde kanske 45-50! Kompisens farsa var VD på skogsbolaget så vi hade gott om ytor att köra på.
Tror dock vi knappast hade fått ihop det hela om inte farsan kunnat svetsa lite delar till kopplingen och bistått med lite konstruktionshjälp.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ähh jag får väll vara lite värre än ni andra.
Iofs fuskade jag då man knappast kan kalla det för en lådbil.
Men fick tag i en halvfärdig hemmabyggd Gocart ram

Chassie var en enkel rör ram med en punkt svettsad botten platta

Styrning var med dubbla fasta A armar och egensvettsade spindlar och kulbultar för anslutning till rattstången.

Bakaxel var 30 mm axel med spårfrästa kilspår för drevinfästning, bromsskiva och hjul nav (Lagerblock för infästning)

Drivlina/Motor Yamaha 350RD YPVS 58Hk vid 9500Rpm

Motorn var monterad till höger om föraren och förarplatsen var förskjuten åt vänster sidan.

Jätterolig leksak och totalt livsfarlig.
Motorn slet sig 2 ggr innan vi fick fästena pinnsvettsade
första dagen slet vi ut Gocart hjulen så vi tryckte på ett par 13 " opel hjul som vi borrade om fälgarna så de passade.
Vilket resulterade i för mycket grepp så den var väldigt villig att slå runt tills vi viktade upp den i fronten.

Men moped eller mc motor kan man få billigt och sedan kedje drift så rullar det på enkelt.
Det finns ju även automat växlade scoter motorer som man lätt kan modifiera eller göra en tre hjuling av.
Skriv svar