Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Precis!
Bara att snäppa dit på batteriet. :)
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Electricguy skrev:Mjaa, bänken HAR sett värre ut.. :D
såhär tex.
Varför blir det alltid så där? :humm:
Att städa upp på bänken här bredvid är ett miniprojekt, dock enbart beroende på att det bara är en meter av bordet som används som arbetsbänk... :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@sm5tfx, nu vet jag vad jag har att göra när jag kommer hem ... :doh:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Lödde ihop ett par IR-mottagare till GPIO kontakten på Raspberryn..
Modellen blev lägre och lägre genom produktionen. En modell är även ögat vänd åt andra hållet ifall man skulle få för sig att använda coax-video utgången men den visade sig även funka lika bra fast ögat var vänt in mot väggen när jag testa!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

Helgens pyssel har varit att pilla ihop en prototyp till motorstyrning till sonens fyrhjuling.
Orkar inte göra en projekttråd om detta, inte ännu i alla fall...

En aning trassligt blev det men det verkar fungera. Hinner jag så blir det skarp test imorgon.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Såg trevlig och lättbrydd ut! Vad specar den?
Har du nått kopplingsschema och kod man kan ta del av?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Behövde en vinklad AV adapter för att kunna se genom min gopro vid FPV så jag ser exakt vad jag spelar in vilket är viktigt i detta fall. Original sladden (som jag visserligen inte vet var jag har nu) kopplas in från sidan så det sticker ut en ordentlig bit utanför kameran och detta ger inte bara en stor risk för att brytas av vid en ev lite hårdare landning utan det får helt enkelt inte heller plats i kameravaggan, så jag snickrade ihop en istället.

Det är en USB mikro kontakt så det blev till att få tag på väldigt tunna ledare så att de skulle få plats men samtidigt även vara skärmade och gärna låg förlust.
img0001.jpg
img0002.jpg

Det var lite småpilligt att få dit båda och resistorn utan att bränna fingrarna av sig eller kortsluta något.
img0003.jpg

Efter lite ingjutning med en polymer, som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, sladdarna stoppade i en svart smal plaststrumpa och målad med svart tuschpenna så såg den ut så här:
Img0004.jpg

Passar och fungerar helt perfekt.
Img0005.jpg
Ebenezum

Inlägg av Ebenezum »

g0ry:

...något schema har jag inte direkt. Den är löst baserad på denna: http://www.robotpower.com/downloads/osm ... -clean.pdf
Och så har jag varit lat och använt en Arduino mini för gashandtag och PWM. Och en XP Power IZ4812SA DC-DC omvandlare för att få 12volt till HIP4081A och Arduinon.
Flänsarna kommer från en slaktad PC-nätdel.

Fyrhjulingen har en 48volt, 1000watt borstad motor som är nedväxlad med remskivor först och sedan originalkedja och drev.
Batteriet sitter just nu på min olagliga elcykel och det är ett 16S, 10Ah LiFePO4, så fulladdat ligger det på drygt 57volt...

Om nu H-bryggan inte brinner upp direkt så ska jag fortsätta med att implementera varvtalsbegränsning och strömbegränsning också.
Varvtalsbegränsningen var egentligen huvudskälet till att jag ville konvertera till eldrift.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Henry skrev:Behövde en vinklad AV adapter för att kunna se genom min gopro vid FPV så jag ser exakt vad jag spelar in vilket är viktigt i detta fall. Original sladden (som jag visserligen inte vet var jag har nu) kopplas in från sidan så det sticker ut en ordentlig bit utanför kameran och detta ger inte bara en stor risk för att brytas av vid en ev lite hårdare landning utan det får helt enkelt inte heller plats i kameravaggan, så jag snickrade ihop en istället.
Trevlig lösning, jag kommer behöva göra nått liknande!
Har du delar till en sladd till så är jag intresserad! Kör du fatshark eller?

Ebenezum: Aha, får väl ta och spana in de där nån dag, har för mig att min farsa har en rätt så fet elmotor liggandes dock en 12V har jag för mig, hade varit kul att bygga en elcykel eller liknande..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se där. :) Jo precis Fatshark, köpte en Dominator för några få veckor sedan och med 640x480 och ny tillverkare av skärmarna så borde nog kvalitén bli riktigt bra med en gopro.

Jag har allt du behöver för att kunna göra en exakt likadan, dock har jag bara några fåtalet dm strumpa kvar om du även hade velat använda det. Kontakten som jag har kvar är dock inte komplett vad gäller pinnar då jag har dragit ut vissa pinnar på den då jag förstörde några på den andra så den är inte komplett med alla pinnar. Vet inte heller om rätt pinnar är kvar på rätt ställe och så men vill du ha den kan jag kolla upp det lite närmre och sätta dit om det fattas.

Om du vill hade jag även kunnat slänga med 1 m kabel (om det räcker för dig) och polymerplast som ett komplett startpaket för någon lite mindre summa.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns det fortfarande bara leksaks HD brillor. ?

Jag tycker att det är lite grötigt i mina Fatshark.

Undrar om man kan få till något med två kameror och Oculus rift när den väl kommer som retail ?

Den verkar ha en imponerande effekt på folk http://www.youtube.com/watch?v=RjNLvgqZgUI :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet nu visserligen inte vilken du har och jag har bara ägt en fatshark så jag kan inte uttala mig om andra men har läst om folk som sagt att bilden i Dominator är bättre i alla avseenden än tidigare modeller. FOV är också lite mindre vilket ger en aningen mer uppfattad detaljerad bild i motsats till tidgare modeller där FOV var större vilket förstorade skärmen så pass att man nästan kunde se de enskilda pixlarna vilket kanske kunde göra bilden grötig och framförallt med en lite enklare kamera måhända.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Ett litet nattprojekt, byte av balanseringkablar på ett av mina Lipo batterier.
1..jpg
2..jpg
3..jpg
4.jpg
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

gOry skrev:
Henry skrev:Behövde en vinklad AV adapter för att kunna se genom min gopro vid FPV så jag ser exakt vad jag spelar in vilket är viktigt i detta fall. Original sladden (som jag visserligen inte vet var jag har nu) kopplas in från sidan så det sticker ut en ordentlig bit utanför kameran och detta ger inte bara en stor risk för att brytas av vid en ev lite hårdare landning utan det får helt enkelt inte heller plats i kameravaggan, så jag snickrade ihop en istället.
Trevlig lösning, jag kommer behöva göra nått liknande!
Har du delar till en sladd till så är jag intresserad! Kör du fatshark eller?

Ebenezum: Aha, får väl ta och spana in de där nån dag, har för mig att min farsa har en rätt så fet elmotor liggandes dock en 12V har jag för mig, hade varit kul att bygga en elcykel eller liknande..
http://dx.com/p/5-8g-transmitter-fpv-a- ... 0cm-219464
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men den där från DX är ju oskärmad!!!
Skriv svar