Reläkort till datorn
Reläkort till datorn
Hej
Jag funderar kring att bygga en sådan fast med 4-6 relän istället.
Den ska vara till för att starta och stänga av olika lysdioder i datorn, tror de inte drar mer än 500mAh.
Går det att komma billigare undan om man bygger en egen eller är det inte värt det?
//Elias
Jag funderar kring att bygga en sådan fast med 4-6 relän istället.
Den ska vara till för att starta och stänga av olika lysdioder i datorn, tror de inte drar mer än 500mAh.
Går det att komma billigare undan om man bygger en egen eller är det inte värt det?
//Elias
Om det är 500mA du menar så räker det till, mja, ca 100 lysdioder vid 5V drivspänning. Behöver du så många?
Självklart kan du bygga en själv. 500mA drar du lätt med en mosfet. Koppla en latch till par porten och mosfetarna till latchen.
Edit: Fast om det är priset du är ute efter så är 199 spänn svårt att klå...
Självklart kan du bygga en själv. 500mA drar du lätt med en mosfet. Koppla en latch till par porten och mosfetarna till latchen.
Edit: Fast om det är priset du är ute efter så är 199 spänn svårt att klå...
Komponenter är inget problem med då jag bor på cykelavstånd till www.bhiab.se så frakten blir gratis...
Jag har för mig att han tar hem diverse Velleman kit, är det någon som vet om velleman har något sånt reläkort? Har försökt kolla på dera hemsida utan resultat...
//Elias
Jag har för mig att han tar hem diverse Velleman kit, är det någon som vet om velleman har något sånt reläkort? Har försökt kolla på dera hemsida utan resultat...
//Elias
Det end du behöver göra är att koppla en krets till de 8 databitarna på para,,e,,porten. Kretsen klarar ca 500mA och heter ULN2803 (om jag kommer ihåg rätt).
På denna har du 8 ingångar (går till PC:n och 8 ut (dina relä).
Finns även en utgång som du kan använda då kretsen även innehåller dioder för att skydda kretsen vid användning av reläer.
Pris ca. 20:- på Elfa.
På denna har du 8 ingångar (går till PC:n och 8 ut (dina relä).
Finns även en utgång som du kan använda då kretsen även innehåller dioder för att skydda kretsen vid användning av reläer.
Pris ca. 20:- på Elfa.