Massa knappar
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Massa knappar
Om man ska ha en hel drös med knappar på en apparat, hur ska man bäst koppla ihop detta till en PIC?
XY-matris, såna parallell->seriell-shiftregister, eller nåt annat smart?
XY-matris, såna parallell->seriell-shiftregister, eller nåt annat smart?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Om du använder t.ex ett 4x4 tangentbord eller liknande uppkoppling kan du använda MM74C922 (16 tangenter) eller MM74C923 (20 tangenter) och klarar dig med 6-7 pinnar på din uC. Ingen stor vinst men du slipper undan med betydligt enklare programmering och slipper polla om tangent tryckts ner, bara att kolla "Data avaliable" och "sedan läsa av".
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Måste passa på att tipsa om "min" lösning:
Ge varje knapp ett 'unikt' motståndsvärde så att varje knapp ger en 'egen' spänning. Använd sedan en eller ett par analoga ingångar på PIC-kretsen för att läsa av detta.
Jag kör med 10st knappar till en enda analog ingång. Det är lite orginellt att använda analoga ingångar för knappar, men det fungerar riktigt bra iallafall.
Ge varje knapp ett 'unikt' motståndsvärde så att varje knapp ger en 'egen' spänning. Använd sedan en eller ett par analoga ingångar på PIC-kretsen för att läsa av detta.
Jag kör med 10st knappar till en enda analog ingång. Det är lite orginellt att använda analoga ingångar för knappar, men det fungerar riktigt bra iallafall.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har inte planerat att använda några växlande brytare, och knapparna ska vara vanliga momentant slutande. Avstudsning får jag väl fixa i mjukvaran...
Det där med motstånd hade jag i bakhuvet faktiskt. Har några gamla kodpaneler här från Bewator, och dem sitter det en hel drös med motstånd i. Blir olika motstånd beroende på vilken knapp man trycker på. Och det går ju endast åt en ADC-kanal på PICen.
Det där med motstånd hade jag i bakhuvet faktiskt. Har några gamla kodpaneler här från Bewator, och dem sitter det en hel drös med motstånd i. Blir olika motstånd beroende på vilken knapp man trycker på. Och det går ju endast åt en ADC-kanal på PICen.

Jäkligt OffTopic angående passiva saker: Rätt många biltillverkare använder tydligen jäkligt precisa resistorer i sina nycklar. Rätt värde på motståndet så startar bilen osv. Vet inte riktigt varför jag drog upp det, men blev lite förvånad när jag hörde det 
Källa: http://auto.howstuffworks.com/question282.htm
EDIT: Det där var nog över OffTopic-gränsen. Ska skärpa mig. Låter inlägget ligga kvar allafall.

Källa: http://auto.howstuffworks.com/question282.htm
EDIT: Det där var nog över OffTopic-gränsen. Ska skärpa mig. Låter inlägget ligga kvar allafall.