Massa knappar

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Massa knappar

Inlägg av MadModder »

Om man ska ha en hel drös med knappar på en apparat, hur ska man bäst koppla ihop detta till en PIC?
XY-matris, såna parallell->seriell-shiftregister, eller nåt annat smart?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror ju oerhört på vilken typ knappar (ringtryck/växlande osv), hur många det rör sig om, reaktionshastighetsbehov osv.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Om du använder t.ex ett 4x4 tangentbord eller liknande uppkoppling kan du använda MM74C922 (16 tangenter) eller MM74C923 (20 tangenter) och klarar dig med 6-7 pinnar på din uC. Ingen stor vinst men du slipper undan med betydligt enklare programmering och slipper polla om tangent tryckts ner, bara att kolla "Data avaliable" och "sedan läsa av".
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad har du för krav på avstudsning och vad tycker du ska hända om man trycker ner flera knappar samtidigt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Måste passa på att tipsa om "min" lösning:
Ge varje knapp ett 'unikt' motståndsvärde så att varje knapp ger en 'egen' spänning. Använd sedan en eller ett par analoga ingångar på PIC-kretsen för att läsa av detta.

Jag kör med 10st knappar till en enda analog ingång. Det är lite orginellt att använda analoga ingångar för knappar, men det fungerar riktigt bra iallafall. :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Din variant är inte alls dum, Jimmy! Har man ändå en AD-omvandlare så kan man ju lika gärna använda den. Fungerar även med komparatormodulen i PIC16F628.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har inte planerat att använda några växlande brytare, och knapparna ska vara vanliga momentant slutande. Avstudsning får jag väl fixa i mjukvaran...
Det där med motstånd hade jag i bakhuvet faktiskt. Har några gamla kodpaneler här från Bewator, och dem sitter det en hel drös med motstånd i. Blir olika motstånd beroende på vilken knapp man trycker på. Och det går ju endast åt en ADC-kanal på PICen. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ett bra exempel på nånting som använder den princip Jimmy pratar om är den externa tillvals-joysticken till Sony:s bilstereor (åtminstone för några år sedan).

Bild

3,5mm tele-plugg i änden och en hel massa funktioner på joysticken, helt passivt, bara några motstånd. Spänningsmatning, jord och "signal".
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jäkligt OffTopic angående passiva saker: Rätt många biltillverkare använder tydligen jäkligt precisa resistorer i sina nycklar. Rätt värde på motståndet så startar bilen osv. Vet inte riktigt varför jag drog upp det, men blev lite förvånad när jag hörde det :)

Källa: http://auto.howstuffworks.com/question282.htm

EDIT: Det där var nog över OffTopic-gränsen. Ska skärpa mig. Låter inlägget ligga kvar allafall.
Skriv svar