Jag vill testa en krets på ett "prototype board" (vad är svensk term?) I mitt fall en "stripboard", alltså en med hål perforerad kiselplatta med parallella kopparbanor på sin ena sida.
Länk till bild på ett "prototype board", för tydlighets skull:
http://www.futurlec.com/Pictures/STPBRD2.jpg
Anledningen till mitt behov av lödning på prototype board är att min (nybörjar)krets har vuxit i storlek bortom vad som är praktiskt på breadboards (kopplingsdäck). På kopplingsdäcken är det oftast är någon komponent som glappar. Jag behöver något som funkar även om man skakar om det. Samtidigt önskas visst (men inte extremt) hushållande med utrymme, kortstorlek, antal hål förbrukade.
FRÅGOR:
A - Löda komponenter på båda sidorna av kortet: Bra, eller inte... så värst varmt rekommenderat?
B - Löda flera komponentben i samma hål: Bra eller inte?
(. Tränga in två ben i samma hål från var sin sida / från samma sida.)
(. Löda ihop två ben på samma sida av kiselkortet.)
(. Vira tråd runt utstickande ben på kiselkortets baksida.)
(. Helt enkelt använda förutgivna kopparbanor på kortets komponentsida, och acceptera att två hål förbrukas för varje förbindelse som inte ligger på samam obrutna kopparbana.)
C - Förbinda två parallella kopparbanor med varandra. Vad är bästa sätt:
(. En isolerad entrådsledare på kortets komponentsida? På lödsidan?)
(. En välplacerad lödtennsklump på kiselkortets komponentsida?
D - Bryta en kopparbana:
(. Slipa av kopparbanan med en "Dremel"-typ hobbymaskin?)
E - Placera en DIL-kapsel:
(. Så att varje benpar ligger på samma kopparbana.
(. Bryta kopparbanan under DIL:en så att inte pinnarna är parvis anslutna till varandra.)
F - Klippa av kiselkortet runt hela kretsen:
(. Såga av kiselkortet med en "Dremel"-typ hobbymaskin?)
OBS! Det jag söker inte råd om lödteknik i allmänhet, och inte nån kretsdesign för massproduktion. Utan bara erfarenhetsbaserade råd om hur just "prototype boards" bör användas för att uppnå hyfsat hållbara kretsar för utprovning under mer praktiska förhållanden. Detta kan ha lite mer allmänt intresse. Specifikt består min prototype board-krets av:
en DIL-8,
knappt ett halvdussin transistorer,
ett dussin motstånd,
ett par dioder,
ca 10 externa anslutningar via tråd (för att de finns på viss distans från kretsen).