Val av verktyg till avancerat PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wapz
Kontakt:

Val av verktyg till avancerat PCB

Inlägg av wapz »

Vill designa en dator från scratch :O
Totalt ~ runt 400 komponenter behövs för moderkortet, enligt BOM.
Dem viktigaste komponenter kan man säkert avlöda från ett intel moderkort.
Så för att tillverka själva PCB, så behövs ju endel verktyg & komponenter:

* Färdig CAD layout och omvandlad till gcode.
* 1 kina fräs för automatisk borrning och routing (routing sker efter genompläteringen)
* Många kretskortlaminat med kopparyta utan fotoresist.
* Vattensäkert akryl bläck som blandas med grafit för aktivering av hål.
* 1 behållare för elektrolys som pläterar hålen enligt panel metoden.
(behållaren ska innehålla en mix med bl.a: kopparsulfat, saltsyra osv).
* 1 nätagg som ska ge elektrolysen tillräckligt med ström baserat på [(x" x y" x 2 sides)/144] x 20 = Amps.
* 1 magnetomrörare för bättre agitation i elektrolysen.
* Några gröna soldermask blad.
* 1 laminator för soldermask lager.
* 1 UVlåda med minst 4 UV lampor för exponering som ska orsaka bl.a polymerisation av soldermask.
* 1 laserskrivare med overhead material.
* Kemikalier för soldermask processen.
* Många specifika prepreg för limning av mönsterkortets olika lager tillvarandra.
* 1 värmepress som laminerar till färdigt flerlager kort.
* 1 intel moderkort - jag kanske inte kan avlöda alla > 400 komponenter, men dem viktigaste, typ chipset,bios, osv, borde gå.
* 1 ATTEN 858D för avlödning genom varmluft.
* 1 toaster ugn som har timer och temperatur vridare för lödning av SMD, tex BGA.
* Flux medel för att hålla bollarna på plats.
* Silcscreen på färdigt PCB för perfekt position av BGA.
* 1 av varje av: nätagg, hårdisk, mus, processor, minne, tangentbord och VGA skärm för inkoppling till färdigt moderkort.

Kommer inte på nåt mer för tillfället...jag kanske e helt ute o cyklar..
Men det kanske är nåt mer viktigt som behöver tilläggas eller ändras? :oops:
...så jag vet vad jag sparar pengar till :oops: hihi
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Val av verktyg till avancerat PCB

Inlägg av Meduza »

Är du medveten om hur mycket design det ligger bakom ett moderkort, och är du medveten om hur extremt många lager dessa kretskort har?
wapz
Kontakt:

Inlägg av wapz »

Men det är ju BGA komponenter, dvs chipset som bestämmer hur många lager det ska vara på ett moderkort och jag använder inte alla finesser utan så få som möjligt, därför ligger layouten "bara" på 6 lager ju :$
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Smartast är kanske att satsa på någon äldre arkitektur om man nu ska envisas med x86. Men hur låga klockfrekvenser man ska hålla sig till för att göra projektet möjligt vågar jag inte svara på.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

400 komponenter låter lite....
Jag känner lite att denna tråden luktar lite troll faktiskt, men jag ligger förmodligen inte på TS elektroniska nivå...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 6-lagers mönsterkort som fräsas ut...? Definitivt troll! Eller en hopplöst okunnig utan verklighetsförankring...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Troligen det sistnämnda, säger bara ja jisses
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Om du skall göra allt själv ..
* Laserskärare för att skapa pastastencilen
* Röntgenkamera (skiktröntgen om möjligt) för inspektion av stack-upen efter laminering och lödningarna under BGA-kapslarna efter lödprocessen
* ... :vissla:
Fräsning förresten? Visst, konturfräsning, slots osv, men banorna får du nog etsa fram? Blir väl svårt att laminera ihop det annars?
wapz
Kontakt:

Inlägg av wapz »

najs :D
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Du råkar inte vara samma person som utgav sig för att vara en hund som ville bygga en kallfusions reaktor?.. :lol:
Av nyfikenhet: Hur skall du få databladen till alla komponenter? Skall du lödda alla komponenter på en gång i en toasterugn, finns det ens moderkorts-stora toasterugnar?

Men jag önskar dig lycka till! :)
wapz
Kontakt:

Inlägg av wapz »

haha nää jag är inte den hunden :D men när du säger det så tänkte jag på en annan person som sägs ha försökt bygga en kärnreaktor hemma :D
Hursomhelst, appropå databladen så har jag samlat ihop 53 olika datablad som finns i min mapp :$
som jag har hämtat från olika ställen från nätet.
När det sen gäller lödningen, så har jag tagit inspiration från: http://www.instructables.com/id/Toaster ... ering-BGA/
men jag har inte räknat med att komma så långt i detta extrema projekt, men man kan ju alltid drömma sig dit :$
Syftet annars är ju att man lär sig en massa på vägen dit :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

wapz skrev:...jag kanske e helt ute o cyklar..
Ja det är du verkligen, det är fullständigt omöjligt att genomföra ett sådant projekt, på det sättet du beskriver.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Köp ett färdigt kort...
http://www.indiamart.com/duragonsystems ... dules.html
eller en rasberry pi...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag säger bara lycka till.

Utgår ifrån att detta är ditt första projekt mer avancerat än en lampa och ett batteri. Dagens moderkort caddas inte för hand av en person i ett cadprogram utan autoroutas av en dator med en DRC(Design Rule Check) fil och sånnt som utgångspunkt, möjligen att placering av pci kontakter, cpu sockel och dylika större komponenter placeras ut för hand men resten görs automatiskt.

Något så enkelt som en förstärkare för ljud kan ibland kräva relativt avancerad kortlayout där kunskap inom radiofrekvens och dylikt behövs, ett moderkort till en dator är en helt annan nivå av kunskap, något du inte lär dig i någon skola. Var glad om du lyckas cadda ett fungerande kort till en Z80 processor, typ Sinclair Z80 datorn eller dylikt.

Mitt klass D(switchmode) förstärkarprojekt är resultatet av flertalet år av inlärning inom kretskortslayout for högfrekvens samt flertalet misslyckanden, och trots flertalet år så har jag ännu bara börjat att skrapa på ytan, och har således säkerligen större delen av min livstid kvar innan jag har nått den kunskapsnivå designerna hos typ hypex och andra tillverkare av klass d förstärkare har.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En dator med ARM, 80386 etc.. kan man nog skrapa ihop. Problemet blir när man drar iväg över 20 MHz, behöver flera lager, får signalrace osv.. Godkännanden är ett helt separat kloakträsk.

Ett rationellt sätt att ta sig an detta är att använda ett EDA program som kan hantera dessa projektstorlekar, avgränsa vad kortet skall klara av, samt beställa själva mönsterkortet av en leverantör.

Pris hos en svensk prototypfirma i denna klass lär ligga på runt 10 000 SEK/kort.

Själv skulle jag gärna se ett kort som man kan använda som utbyte i netbooks eller mobiltelefoner.
Skriv svar