Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?
Re: Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?
Var har du fått det ifrån. Normala fetar tål upp till 20V Man vill i allmänhet över 10V för att få en låg resistans. Så normalt driver man dem med ca.15V. Vissa som är "logikstyrda" klarar sig ganska bra redan vid 5V.
Datablad
Längs ner till höger på sida 3 i databladet ser du att den leder tämligen dåligt vid 4V. Den är inte bra vid 5V heller. Byt transistor eller drivningen av den.
Vad du menar med parallellkopplingen förstår jag inte.
Datablad
Längs ner till höger på sida 3 i databladet ser du att den leder tämligen dåligt vid 4V. Den är inte bra vid 5V heller. Byt transistor eller drivningen av den.
Vad du menar med parallellkopplingen förstår jag inte.
Syftar du på R1? Ingen parallellkoppling där intehioeral skrev:Och vad tjänar det till att parallellkoppla ett motstånd till Gate-ingången?

-
Jag skulle byta de två BUZ11 mot en modernare smart MOSFET som är avsedd för 5V styrning.hioeral skrev:Jahopp så här blev det. Hoppas nån lyckas hitta felet jag kanske missat. =) Jag ska köra med 10 st POWER-LED:s totalt där jag kopplar 5 st i serie per slinga.
Värdet på kondingarna kopplade till regulatorn är "standard" o hittas i databladet =D
De två motstånden R2, R3 flyttas till ovansidan av MOSFETen.
R0 kan du ta bort.
Oj det var ett missförstånd. Jag kollade på tröskelspänningen (min = 2.1 V, Typical = 3 V och max = 4 V) och tolkade det som att
gate-spänningen högst får vara 4 volt in.
Någon som har förslag på vart man kan köpa dessa transistorer? (Som nöjer sig med 5 volt in på gaten).
>Mindmapper
Vad spelar det för roll om R2 och R3 är ovanför eller nedanför FET:arna?
Någon som har förslag på vart man kan köpa dessa transistorer? (Som nöjer sig med 5 volt in på gaten).
>Mindmapper
Som du har R2 och R3 nu så måste du dra ifrån spänningen över dem från styrspänningen. Det är ju spänningen över transistorn som är av intresse. Hur långt från jord den ligger är utan intresse.
71-317-62 kanske kan vara ett alternativ. Jag har inte lagt många sekunder på att hitta den så det kan finnas bättre alternativ.
71-317-62 kanske kan vara ett alternativ. Jag har inte lagt många sekunder på att hitta den så det kan finnas bättre alternativ.
-
Danei har tagit upp en anledning.hioeral skrev:Oj det var ett missförstånd. Jag kollade på tröskelspänningen (min = 2.1 V, Typical = 3 V och max = 4 V) och tolkade det som att
>Mindmapper
Den andra anledningen är att du måste ha dom på översidan om du bara ska ha en MOSFET.
Du behöver inte transistorer som klarar över 30A för att driva en slinga på drygt 1A även om du har 2st, tre st. eller fler LED-slingor klarar en transistor med dessa data av det med råge.
En tredje anledning är att det är brukligt att ha switchelementet ner till gnd. Det blir väldigt enkelt att felsöka då. Bara att identifiera det benet på transistorn som är kopplade till strömbegränsningsmotståndet och jorda det benet till GND. Om slingan då lyser är den hel och felet ligger i transistorn eller styrningen.
Transistorn är det föreslagna :
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =71-317-62
angående R1:
Ungefär vilka tider pratar vi om när det gäller själva urladdningen
för transistorn? Kanske behövs en lägre resistans för snabbare urladdning?
Och vad händer om man inte har R1 där? Blir transistorn ledande
hela tiden?
Om jag fattat rätt, så tycker ni det ska se ut som nedan:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =71-317-62
angående R1:
Ungefär vilka tider pratar vi om när det gäller själva urladdningen
för transistorn? Kanske behövs en lägre resistans för snabbare urladdning?
Och vad händer om man inte har R1 där? Blir transistorn ledande
hela tiden?
Om jag fattat rätt, så tycker ni det ska se ut som nedan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Japp, det där ser bättre ut. Det bör dock läggas till en resistor på några tiotal Ohm mellan utgången och Gaten, med syftet att hålla "uppladdningsströmmen" nere (dvs strömmen som går ut genom utgången på PICen för att ladda upp "kondensatorn" i FETen).
Angående R1 så funkar det nog bra med 10k, det går naturligtvis att räkna på en optimal resistans, men det brukar inte behövas, allt mellan 1k och 100k verkar funka bra i icke-kritiska applikationer.
Edit: utan R1 där så kommer Gaten laddas ur genom utgången på PICen, när utgången är låg. Men när utgången är i High-Z-läge kommer Gaten "flyta", det går inte riktigt att säga vad som händer då, det beror på massor med faktorer. Tex kan FETen börja leda bara av att ett finger kommer i närheten av ledaren, eller av andra störningar. Bad practice, helt enkelt
Angående R1 så funkar det nog bra med 10k, det går naturligtvis att räkna på en optimal resistans, men det brukar inte behövas, allt mellan 1k och 100k verkar funka bra i icke-kritiska applikationer.
Edit: utan R1 där så kommer Gaten laddas ur genom utgången på PICen, när utgången är låg. Men när utgången är i High-Z-läge kommer Gaten "flyta", det går inte riktigt att säga vad som händer då, det beror på massor med faktorer. Tex kan FETen börja leda bara av att ett finger kommer i närheten av ledaren, eller av andra störningar. Bad practice, helt enkelt

-
Är inte utgången på PICen skyddad mot kortslutnin? Isåfall behövs inte gate-seriemotståndet, den laddar gate kapacitansen så fort som PICen kan leverera ( ex 10mA/3nF => ca5uS för bottnad FET) ström och det krävs serieresistorer på ca 0,5-1k för att begränsa strömmen.
5V/10mA = 500 ohm är ett lagom motstånd isåfall.
10 ohm är bättre när man driver i hård switchning (stigtider på tiotalet ns) för att dämpa ringningar pga ströinduktanser etc.
500 ohm förlänger tiden innan FETen är bottnad till något tiotal us( orkar inte räkna)
R1 är absolut nödvändig som Walle skriver.
5V/10mA = 500 ohm är ett lagom motstånd isåfall.
10 ohm är bättre när man driver i hård switchning (stigtider på tiotalet ns) för att dämpa ringningar pga ströinduktanser etc.
500 ohm förlänger tiden innan FETen är bottnad till något tiotal us( orkar inte räkna)
R1 är absolut nödvändig som Walle skriver.
I databladet nämner dem "input capacitance" "output capacitance" och "feedback capacitance".
Är det feedback capacitance som är själva Gate-ingångens kapacitans?
PIC:en är anpassad så att den direkt kan driva en "vanlig liten" LED. Så ja tror inte det behövs något strömbegränsningsmotstånd i serie med transistorn.
Är det feedback capacitance som är själva Gate-ingångens kapacitans?
PIC:en är anpassad så att den direkt kan driva en "vanlig liten" LED. Så ja tror inte det behövs något strömbegränsningsmotstånd i serie med transistorn.
Var hittade du den informationen?PIC:en är anpassad så att den direkt kan driva en "vanlig liten" LED.
"High current sink/source for direct LED drive" hittade jag på sida tre. Eller är det ännu ett missförstånd?
Men även om säg den inte skule klara av det, vad är grejen med ett strömbegränsningsmotstånd i serie med gate-ingången?
Strömmen kan ju liksom inte bli så pass mycket att PIC:en kan ta skada
Men även om säg den inte skule klara av det, vad är grejen med ett strömbegränsningsmotstånd i serie med gate-ingången?
Strömmen kan ju liksom inte bli så pass mycket att PIC:en kan ta skada

Det står med andra ord ingen om att utgångarna är strömbegränsade. Det står att de klarar tillräckligt hög ström för att driva en diod.
Jag har för länge sedan använt en PIC med direkt drivna dioder, och det funkade, men vad jag vet finns det inget stöd för det i databladet.
Frågan är om den kan det eller inte, läser du bara databladet så tror jag inte att du hittar någon information som säger att den klarar det. Jag tror däremot att det funkar i praktiken. Men ska man bygga korrekt enligt boken ska det finnas där. Vissa är väldigt noga med det, andra kör lite mer "trail and error".
Jag har för länge sedan använt en PIC med direkt drivna dioder, och det funkade, men vad jag vet finns det inget stöd för det i databladet.
Frågan är om den kan det eller inte, läser du bara databladet så tror jag inte att du hittar någon information som säger att den klarar det. Jag tror däremot att det funkar i praktiken. Men ska man bygga korrekt enligt boken ska det finnas där. Vissa är väldigt noga med det, andra kör lite mer "trail and error".
Jo men en kondensator är väl som en resistans för en likströmskälla? och "resistansen" ökar med tiden. Så varför behöver jag en resistor för att begränsa strömmen som laddar upp en kondensator
?

-
För att inte knäcka källan som matar strömmen. Tänk dig att du är ute och springer... Visst du kan springa fort som faen i början.... Men du kommer längre om du tar det lugnt istället
Inte bästa liknelsen men ändå