Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?
Går det att parallellkoppla spänningsregulatorer?
Går det att parallellkoppla flera spänningsregulatorer när man vill öka strömkapaciteten ?
Vill skapa en krets som klarar av att driva många LED:s. Spänningsregulatorerna klarar bara av 2 A, men
det kommer behövas minst 10 A. Eller är spänningsregulatorer uppbyggda på ett sätt som inte tillåter större strömuttag
vid parallellkoppling?
Dessutom: hur fungerar spänningsregleringen hos spänningsregulatorer egentligen? Är det via PWM dem stabiliserar spänningen? Och i såfall, vilka frekvensintervall jobbar dem på?
Spänningsregulatorn jag tänker använda: 78S05 TO-220
tack för hjälpen! =)
Vill skapa en krets som klarar av att driva många LED:s. Spänningsregulatorerna klarar bara av 2 A, men
det kommer behövas minst 10 A. Eller är spänningsregulatorer uppbyggda på ett sätt som inte tillåter större strömuttag
vid parallellkoppling?
Dessutom: hur fungerar spänningsregleringen hos spänningsregulatorer egentligen? Är det via PWM dem stabiliserar spänningen? Och i såfall, vilka frekvensintervall jobbar dem på?
Spänningsregulatorn jag tänker använda: 78S05 TO-220
tack för hjälpen! =)
Senast redigerad av blueint 8 juli 2013, 20:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Spänningsregulatorer
Anledning: Ettordsrubrik: Spänningsregulatorer
Re: Spänningsregulatorer
Hej
Det räcker med en tråd, ta gärna bort den andra.
7805 är en så kallad linjär regulator. Enkelt förklarat bränner den bort överskotts spänningen. Har du konstant spänning och ström funkar den som en resistor. Parallellkoppling är nog inte så lyckat, antingen sektionerar man laster eller också ser man till att bygga på något annat sätt för att öka kapaciteten.
De som kör "PWM" kallas stepdown regulatorer, så kör den PWM och slätar ut resultatet med en spole.
Om du ska driva dioder ska du normalt sett inte ha en spännings regulator utan en strömregulator. Men det beror lite på vad du ska göra. Vad ska du göra?
Det räcker med en tråd, ta gärna bort den andra.
7805 är en så kallad linjär regulator. Enkelt förklarat bränner den bort överskotts spänningen. Har du konstant spänning och ström funkar den som en resistor. Parallellkoppling är nog inte så lyckat, antingen sektionerar man laster eller också ser man till att bygga på något annat sätt för att öka kapaciteten.
De som kör "PWM" kallas stepdown regulatorer, så kör den PWM och slätar ut resultatet med en spole.
Om du ska driva dioder ska du normalt sett inte ha en spännings regulator utan en strömregulator. Men det beror lite på vad du ska göra. Vad ska du göra?
Det kan han inte
Var mitt svar så dåligt att det borde tas bort, eller hur ska jag tolka det inlägget?
EDIT: Aha, du svarade samtidigt i den andra tråden. Någon moderator kanske kan slå ihop trådarna.

Var mitt svar så dåligt att det borde tas bort, eller hur ska jag tolka det inlägget?
EDIT: Aha, du svarade samtidigt i den andra tråden. Någon moderator kanske kan slå ihop trådarna.
Senast redigerad av danei 7 juli 2013, 22:39:34, redigerad totalt 1 gång.
Okej men vad menas med att den "bränner bort" överskotts spänningen? Jag var nästan säker på att den skar bort en del av spänningen, (vilket är som strypa spänningstillförseln under en viss tid, altså PWM)
Min tanke var att jag ska driva 14 stycken POWER LED 3 watt vardera, så de blir en hel del ström dem kommer kräva. Det ska vara 2.5 volt över dem. Så jag tänkte att 5 volt över dem blir bra, men att jag sedan kör PWM modulering med 50% duty cycle.
Hela poängen med detta miniprojekt e att det ska vara pulserat ljus, så om nån av er har en annan lösning, så vore jag glad om ni
inkluderade att det ska vara pulserat ljus (d.v.s med PWM)
men nu är det någon annan som svarat i den andra tråden, skit =(.. vet itne om jag kan ta bort den.
Min tanke var att jag ska driva 14 stycken POWER LED 3 watt vardera, så de blir en hel del ström dem kommer kräva. Det ska vara 2.5 volt över dem. Så jag tänkte att 5 volt över dem blir bra, men att jag sedan kör PWM modulering med 50% duty cycle.
Hela poängen med detta miniprojekt e att det ska vara pulserat ljus, så om nån av er har en annan lösning, så vore jag glad om ni
inkluderade att det ska vara pulserat ljus (d.v.s med PWM)
men nu är det någon annan som svarat i den andra tråden, skit =(.. vet itne om jag kan ta bort den.
Du behöver läsa på om lysdioder!
De är STRÖM styrda, inte spänningsstyrda.
Framspänningsfallet är bara en designfaktor, det är
ingen spänning som de "ska ha" eller liknande.
För en sådan effekt så bör du nog titta på "LED-drivers"...
De är STRÖM styrda, inte spänningsstyrda.
Framspänningsfallet är bara en designfaktor, det är
ingen spänning som de "ska ha" eller liknande.
För en sådan effekt så bör du nog titta på "LED-drivers"...
Varför jag pratar spänning är just för att om du bläddrar ner här på denna sida så står det vad det vad "forward voltage" ska vara 
http://www.led1.de/shop/lng/en/highpowe ... -45lm.html

http://www.led1.de/shop/lng/en/highpowe ... -45lm.html
Nej nej nej...
Det står vad "forward voltage" ÄR.
D.v.s "typiskt", det varierar lite...
Och som sagt, man ska **INTE** mata LEDs från
en spänningskälla lika med "forward voltage" !!
Det står vad "forward voltage" ÄR.
D.v.s "typiskt", det varierar lite...
Och som sagt, man ska **INTE** mata LEDs från
en spänningskälla lika med "forward voltage" !!
jag märker hur min okunskap sakta men säkert visar sig =D
vi kanske kan vara överens om att en liknande lösning som denna är något för mig ?
http://www.elektronikforumet.com/foru ... 2&t=46546
kan jag då strypa strömtillförseln via en transistor? (så jag får ett pulserat ljus)
vi kanske kan vara överens om att en liknande lösning som denna är något för mig ?
http://www.elektronikforumet.com/foru ... 2&t=46546
kan jag då strypa strömtillförseln via en transistor? (så jag får ett pulserat ljus)
På något sätt måste man begränsa strömmen. Om man bara
släpper på en späning direkt så brukar det sluta med att men
kör sönder LED'en.
Sen kan man vid PWM-matning överskrida max-strömmen under
"on" perioden förutsatt att man inte överskrider max-puls-ström
(om det är angivet) och håller medelströmmen under max.
Det som kollas Vf är alltså det spänningsfall som uppstår över en
LED då det går en ström genom den. Vf är nästan (men inte helt)
oberoende på strömmen. Om du alltså ansluter en spänning på
t.ex 2.5V till en LED med Vf på 2.4V, så kommer strömmen att
rusa och sannolikt bränna sönder LED'en. Om det inte finns något
som begränsar strömmen, t.ex ett motstånd, eller om inte det hela
matas från en "LED-driver" som är konstruerat för att ge en viss
definierad *ström* ifrån sig, inte en viss spänning.
släpper på en späning direkt så brukar det sluta med att men
kör sönder LED'en.
Sen kan man vid PWM-matning överskrida max-strömmen under
"on" perioden förutsatt att man inte överskrider max-puls-ström
(om det är angivet) och håller medelströmmen under max.
Det som kollas Vf är alltså det spänningsfall som uppstår över en
LED då det går en ström genom den. Vf är nästan (men inte helt)
oberoende på strömmen. Om du alltså ansluter en spänning på
t.ex 2.5V till en LED med Vf på 2.4V, så kommer strömmen att
rusa och sannolikt bränna sönder LED'en. Om det inte finns något
som begränsar strömmen, t.ex ett motstånd, eller om inte det hela
matas från en "LED-driver" som är konstruerat för att ge en viss
definierad *ström* ifrån sig, inte en viss spänning.
Med tanke på att 7805 högst kan leverera 2 A så borde jag isåfall kunna koppla 2 LED:s till en 7805 utan motstånd?!
Då får dioderna 1 A var (parallellkopplade till regulatorn).. och om jag sedan PWM-modulerar med en duty cycle på 50 % så borde det väl fungera?
Eller leder detta snarare till en allt för överhettad regulator?
Då får dioderna 1 A var (parallellkopplade till regulatorn).. och om jag sedan PWM-modulerar med en duty cycle på 50 % så borde det väl fungera?
Eller leder detta snarare till en allt för överhettad regulator?
> Med tanke på att 7805 högst kan leverera 2 A...
För det första så är det väldigt bra om du ger länkar till dokument
och referens till vilka värden du syftar på. Då kan vi på ett
korrekt sätt kommentera det du säger.
En 78x05 är i och för sig kortslutningssäker, men då kör man ju
utanför det område som man ska ligga innanför. Nej, du ska inte
göra så.
Men varför inte skaffa riktiga LED-drivers !?
För det första så är det väldigt bra om du ger länkar till dokument
och referens till vilka värden du syftar på. Då kan vi på ett
korrekt sätt kommentera det du säger.
En 78x05 är i och för sig kortslutningssäker, men då kör man ju
utanför det område som man ska ligga innanför. Nej, du ska inte
göra så.
Men varför inte skaffa riktiga LED-drivers !?
Men finns det LED-drivare som klarar att leverera höga strömmar? OCh kan man då använda dessa till PWM modulering? Jag behöver ju ett pulserat ljus.
En drivare på 20 A, som klarar av att man stryper tillförseln av ström många gånger i sekunden (PWM) och som inte kostar
skjortan (500 kr max) skulle då passa mig, vilket jag inte hittat.
(varför jag vill ha så stor strömkapacitet är för att jag vill driva genom mer ström än tillåtet, eftersom jag kommer pulsera ljuset och inte vill få en lägre medeleffekt)
En drivare på 20 A, som klarar av att man stryper tillförseln av ström många gånger i sekunden (PWM) och som inte kostar
skjortan (500 kr max) skulle då passa mig, vilket jag inte hittat.
(varför jag vill ha så stor strömkapacitet är för att jag vill driva genom mer ström än tillåtet, eftersom jag kommer pulsera ljuset och inte vill få en lägre medeleffekt)