Termometer med lysdioder
-
Termometer med lysdioder
Hej!
Jag funderar på att bygga en termometer med lysdioder istället för en display.
tänkte göra en rad med dioder, som en vanlig, icke elektrisk termometer, med röda dioder ovanför 0 grader C och blåa under. typ så här:
o
o
o
o
o
- Noll grader C
o
o
o
o
o
Jag vill göra den med "vanliga" komponenter, ingen mikrokontroller.
då till frågorna:
1. Får en termistor(tror jag det heter, ett motstånd som ändrar motstånd vid olika temperaturer) högre eller lägre motstånd när temperaturen ökar?
2. Om den får lägre motstånd när temperaturen ökar, skulle man ju bara kunna seriekoppla den med en diod och ett annat motstånd, men då börjar ju dioden lysa svagt och lyser starkare och starkare när det blir varmare. Hur ska jag göra för att dioden ska tändas direkt, och inte dimmra upp?
3. Är det nån som byggt något liknande/har nåt kopplingsschema eller andra tips?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag funderar på att bygga en termometer med lysdioder istället för en display.
tänkte göra en rad med dioder, som en vanlig, icke elektrisk termometer, med röda dioder ovanför 0 grader C och blåa under. typ så här:
o
o
o
o
o
- Noll grader C
o
o
o
o
o
Jag vill göra den med "vanliga" komponenter, ingen mikrokontroller.
då till frågorna:
1. Får en termistor(tror jag det heter, ett motstånd som ändrar motstånd vid olika temperaturer) högre eller lägre motstånd när temperaturen ökar?
2. Om den får lägre motstånd när temperaturen ökar, skulle man ju bara kunna seriekoppla den med en diod och ett annat motstånd, men då börjar ju dioden lysa svagt och lyser starkare och starkare när det blir varmare. Hur ska jag göra för att dioden ska tändas direkt, och inte dimmra upp?
3. Är det nån som byggt något liknande/har nåt kopplingsschema eller andra tips?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Det var någon ny användare på forumet som har byggt en riktigt snyggt termometer med lysdioder, den fanns på hans hemsida. Kommer inte ihåg vad han hette.
Kolla Elfas faktasidor för information om terminstorer, där har du några fina diagram. http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
Kolla Elfas faktasidor för information om terminstorer, där har du några fina diagram. http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
B1n4ry är hans nick.jack skrev:Det var någon ny användare på forumet som har byggt en riktigt snyggt termometer med lysdioder, den fanns på hans hemsida. Kommer inte ihåg vad han hette.
Sidan du tänker på är http://www.mohr.se. Titta under "Electronics".
-
gvs: tänkte försöka köra utan ic:s.
jack: bra länk! nu vet jag att det finns två typer, ett som ökar resistansen och ett som minskar. ptc och ntc.
Fritzell: det vore jättebra om du/nån hittade den artikeln!
Odur: tack! jag tänkte göra något mycket enklare, men den där blev riktigr snygg!
är det ingen som vet hur man löser det där med att dioden ska tändas direkt och inte dimmras upp?
jack: bra länk! nu vet jag att det finns två typer, ett som ökar resistansen och ett som minskar. ptc och ntc.
Fritzell: det vore jättebra om du/nån hittade den artikeln!
Odur: tack! jag tänkte göra något mycket enklare, men den där blev riktigr snygg!
är det ingen som vet hur man löser det där med att dioden ska tändas direkt och inte dimmras upp?
-
Jodå, du använder en komparator för varje önskat steg. Komparator hittar man i ICs. LM3914 är en specialvariant av 10 komparatorer i en IC som är mycket användbar. Synd att du inte vill använda dig av den!henketobbe skrev:är det ingen som vet hur man löser det där med att dioden ska tändas direkt och inte dimmras upp?
-
-
-
tänkte att det var så men var inte säker. men nu vet jag, tack!
kan nån förklara lite kort hur man gör för att dioden ska tändas direkt och inte dimmras upp?
vad behöver man för komponenter?
jag vet att nån här på forumet har nån länk till en allt om elektronik-sida.. vad heter den användaren?
kan nån förklara lite kort hur man gör för att dioden ska tändas direkt och inte dimmras upp?
vad behöver man för komponenter?
jag vet att nån här på forumet har nån länk till en allt om elektronik-sida.. vad heter den användaren?
Senast redigerad av henketobbe 6 januari 2006, 23:08:56, redigerad totalt 1 gång.