Motorkontroller?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Motorkontroller?

Inlägg av danielr112 »

Jag har nu designat om och helt enkelt i slutfasen på att göra om värmestyrningen till huset och poolen. Innan körde jag med en pic16F690. Funkar riktigt bra. Men vill nu gå över till nåt lite mera "enkelt" som gör att jag får delar som nätverk o.s.v direkt. Dvs en Raspberry PI. Jag har kommit såpass långt at den nu snurrar och jag har gjort ett breakoutboard som sköter själva värmestyrningen o.s.v

Nästa steg är att baka in pannan i det hela. Den kommer däremot ha en egen styrning men som ska köpplas till pajen som en slav så att säga. Pajen hämtar samt ställer data som behövs.

Just nu så styr jag fläkten som tillför luft med en enkel dimmer ala clas ohlsson. Funkar bra men lite segt att behöva ställa om den själv beroende på vedtyp o.s.v. Orsaken att jag ställer tillförslen är att jag vill ha en jämn avgastemp samt relativt bra förbränningn och det funkar bra.

Så det jag letar efter är en ritning på någon typ av enkel motorstyrning som jag via valfri microcontroller eller rentavsagt pajen direkt kan styra. Tänker mig PWM som ingående alternativt Analogt in som jag via pwm ut från enheten omvandlar.

Har googlat men inte riktigt hittat det jag söker eller det är nog mer bristen på kunskap på vad jag ska ha som gör att jag inte hittat rätt. Någon som kan tipsa om vart jag bör gå? Utan att gå in på allt runtomkring så är det bara en ritning på styrning till fläktmotorn.

Fläkten i fråga är en av denna typen: (2 trådar bara dvs ingen inbyggd varvreglering som min gamle hade)
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Motorkontroller?

Inlägg av Icecap »

Fläkten liknar väldigt mycket fläkten i en Janfire Flex-A pelletsbrännare.

Där styrs spänningen till den av en PIC18Fnånting som, via en koppling med en IL300 eller HCNR200, styr en U2010.

På detta vis får man en stabil effekt matat in till fläkten, den kan regleras och är isolerat från en lämplig µC.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Letat lite på det du nämde men hittar inga direkta ritningar eller info som jag får ihop nåt vettigt av. Nån annan med tips?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Konstigt... I databladen står det allt man behöver...
Datablad för U2010

På sida två finns det ett typisk kopplingsexempel och där byter man ut R8 mot optomottagaren på pinne 5 & 6 på HCNR200.

Datablad för HCNR200

I databladet för HCNR200 finns det gott om kopplingsexempel och det är bara att justera så att strömmen passar U2010 kretsen, då är saken biff.

Såklart kan man bygga det med en lämplig µC som känner av noll-genomgången och styr dimningen på det vis.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Klart intressant.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Icecap, tyckte jag skummade igenom men måste varit absurt trött. Ska kolla igen :) Tack
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är väl bättre att styra med frekvens och rotormagnetisering än fasvinkelstyrning?
Skriv svar