jag har ett udda problem. som igentligen bottnar i att jag fick dålig hastighet/stabilitet på mitt ADSL modem.
Jag har mitt KK skåp på andravåningen i garderoben, och har dragit en tvinnad förlängningskabel upp dit för modemet. det har funkat bra tidigare men...
Vi byggde om hallen till saken hör att pga "estetiska skäl" frugan ville ha ett skåp framför uttaget så bytte jag ut första teleuttaget mot ett infält RJ11 uttag och sparade 2 cm på detta.
jag tänkte aldrig på att kolla om det satt några motstånd i telejacket (iom att det var det primära uttaget och sånna har jag aldrig kastat ut förrut) och en tid efter det så börja nätet strula.
när dom ber mig koppla in modemet direkt vid första uttaget (med en kort kabel (3ohms resistans ink. kontakterna) så kopplar skiten inte ens upp. något den gör uppe i kk skåpet
efter många vändor och mätningar av resistanser ut tull telestolpen på gatan så testar jag att lägga till ytterligare en kabel för att öka resistansen och se om det är så att den faktiskt behöver lite motstånd för att kunna koppla upp sig. och tro på faan, med ytterligare 15m kabel så hoppar hastigheten upp lite till. det är långt ifrån bra!
min fråga är igentligen om det skall vara någon resistor i första uttaget och isåfall hur många ohm det handlar om?
jag skall testa att sätta på 45ohms motstånd men det är rena gissningen.

någon som vet???
Mvh// Claes