Kopplingsschema - kondensatormikrofon
-
danielr112
Re: Kopplingsschema - kondensatormikrofon
De ritningar jag har sett så har de faktiskt varit just polariserade förr 
Den låter bra, mycket bättre än den pieso-mick som satt i gitarren när jag köpte den. Nu låter den inte pub-trubadur alla nittiotal.
Status
Mikrofonen tar upp bas frekvenser bättre än diskant. Kan justeras med placering av micken.
Signalen är svag, men borde fungera i live sammanhang.
Den fungerar bra att spela in med här hemma. Nästan lika bra som min dyra stormembrans mick :-/
Status
Mikrofonen tar upp bas frekvenser bättre än diskant. Kan justeras med placering av micken.
Signalen är svag, men borde fungera i live sammanhang.
Den fungerar bra att spela in med här hemma. Nästan lika bra som min dyra stormembrans mick :-/
Vill du förstärka lite enkelt är det bara ta en vettig op-amp och trycka upp amplituden lite.
Jag körde själv med en TL074 i mina audiokretsar jag gjorde, de ända är väll att dess offset inte är halleluja.
Jag körde själv med en TL074 i mina audiokretsar jag gjorde, de ända är väll att dess offset inte är halleluja.
Det jag kan tycka är bra med kondensatormikrofoner är att frekvenssvaret är rakare vilket gör det enklare för den som vågar använda equalizer. Dock har flera klassiska mikrofoner sitt säregna frekvenssvar som många vill efterlikna men har man lite förståelse borde det fungera lika bra med efterbehandling.
-
rikkitikkitavi
Alla mikrofonelement påverkas av sitt omedelbara närfält, dvs den kapsling som själva elementkapseln sitter i.
tittar man på vanliga små Panasonicelement, ex WM-61 (rundtagande) brukar de uppvisa en relativt rak kurva , men monterar du den i ett vanligt mikrör med tex 12 mm diameter kommer responsen stiga över 8 kHz (baffelstegseffekt). En fördel om man EQuar ner responsen rak igen är ju det minskar bruset något (givet att din EQ krets är brusfriare än mikken + förstärkare men det är inte helt orimligt)
Eller så har den olika öppningar etc som gör att den får olika karaktär map upptagningskurvan.
Dessutom är inte upptagningskurvan , dvs respons vs rymd konstant i frekvensen heller, utan de ser olika ut för olika frekvenser. Detta är inte så lätt att efterbearbeta i mixerbordet, beror på vad man spelar in.
Så det är viktigt att veta vad man skall ha mikrofonen till. Rundtagande behöver inte vara så bra på tex prat etc, de tar ju upp mycket runtomrking också.
För akustiska mätningar är riktade mikrofoner ofta en dödsynd.
tittar man på vanliga små Panasonicelement, ex WM-61 (rundtagande) brukar de uppvisa en relativt rak kurva , men monterar du den i ett vanligt mikrör med tex 12 mm diameter kommer responsen stiga över 8 kHz (baffelstegseffekt). En fördel om man EQuar ner responsen rak igen är ju det minskar bruset något (givet att din EQ krets är brusfriare än mikken + förstärkare men det är inte helt orimligt)
Eller så har den olika öppningar etc som gör att den får olika karaktär map upptagningskurvan.
Dessutom är inte upptagningskurvan , dvs respons vs rymd konstant i frekvensen heller, utan de ser olika ut för olika frekvenser. Detta är inte så lätt att efterbearbeta i mixerbordet, beror på vad man spelar in.
Så det är viktigt att veta vad man skall ha mikrofonen till. Rundtagande behöver inte vara så bra på tex prat etc, de tar ju upp mycket runtomrking också.
För akustiska mätningar är riktade mikrofoner ofta en dödsynd.
Just den här kommer att användas i stället för en förmonterad pieso-mick i live sammanhang. Den verkar funka bra (endast testad hemma än så länge).