Säkring 5 mA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Säkring 5 mA

Inlägg av Wedge »

Vill man bröta runt i hjärnan ordentligt finns ju alternativet lobotomi. Det fanns många övertygade under tidigt 1900-tal. Fast de visste inte heller vad de höll på med. Bara på ett ungefär. Som nu.

Dremel gör fina saker.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Snarare mitten 1900-tal eftersom det var under 40 och 50-talet för att sen försvinna under 60-talet...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

arvidb skrev:har ni hört talas om EEG (elektroencefalogram)? Wikipedia:

"Electroencephalography (EEG) is the recording of electrical activity along the scalp. EEG measures voltage fluctuations resulting from ionic current flows within the neurons of the brain."
Precis. EEG mäter FÖRÄNDRINGAR i spänning. Inte kontinuerlig spänning...

Det är en j-a skillnad på att mäta en förändring, alltså i princip en mer eller mindre regelbunden växelspänning genom hud och ben än att skicka en konstant mycket svag likspänning samma väg...

Frågan är vad som händer vid kopparelektroderna i bluffkopplingen. Nu är jag absolut ingen kemiskt, men borde det inte bli en galvanisk reaktion mellan huden och metallelektroden? Alltså kanske det till och med är rent skadligt genom att typ kopparjoner går in i kroppen?

Att jag (och vissa andra) för en gångs skull hugger efter en nykomling beror bara på att projektet är helt tokigt och att TS dessutom inte lyssnar på vad ganska många års expertis skriver. VI hade sannolikt gjort samma sak om TS hade uppfunnit en evighetsmaskin eller om han ville vi skulle ha magneter runt handleden för att bota cancer...

Jag anser att pseudovetenskap/bluffar/hokuspokus skall hållas kort för att inom området mindre insatta inte skall bli lurade eller invaggas i falska förhoppningar...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Att försöka bygga detta själv är måhända helt tokigt, men principen som sådan används tydligen seriöst. Jag snubblade på detta idag:

"Det kanske låter läskigt, men man kan stimulera olika områden av hjärnan genom att skicka en svag ström genom dom. Metoden kallas tdcs, transcranial direct current stimulation, och kan användas för allt möjligt från rehabilitering efter stroke till behandling av depressioner och epilepsi."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5571319

Finns även info (med referenser) på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/TDCS
Skriv svar