Hembyggd graragedörrsöppnare!

Berätta om dina pågående projekt.
DjDaniel

Re: Hembyggd graragedörrsöppnare!

Inlägg av DjDaniel »

lond skrev:Borde det inte vara 2st reläer? En som aktiverar motorn och en som väljer riktning. Sedan behöver du en frikopplingsanordning om garagedörren är det enda sättet att ta sig in i garaget. Övervakning av motorströmmen så att den stängs av eller vänder riktning om den går emot något kan även vara bra ur säkerhetsaspekt.

/// Marcus
Hej Marcus. 2 reläer ska jag ha, det var lite otydligt skrivit av mig. Jag har ändrat det i texten nu. En frikopplinganordning kommer att finnas. T.ex. ett vred som kopplar bort stängerna från dörrarna. Ja, motorströmmen är ett vettigt sätt att använda sig av för säkerheten.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Glenn skrev:
svanted skrev:borde du inte ha en säkerhetsanordning som vänder riktning om ngn råkar komma emellan

Ja, man ska vara försiktig med att bygga sånt här själv då man med lite otur kan klippa av nåns hand och liknande om man missar nån säkerhetsfunktion.
Helt riktigt. I detta använder jag mig inte av så stark motor men jag ska tänka på det under min konstruktionstid.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

MiaM skrev:Två reläer är minsta kravet för att kunna köra åt båda hållen. Jag skulle valt två växlande reläer, där varje relä väljer plus eller minus till varsin motorpol. Då drar man ett relä för fram och ett för back.

Men bilbatteriet måste väl ändå vara en symbol för ett nätaggregat? :wink:
Jag tänkte använda mig av ett bilbatteri till och början med. JAg har haft svårt att hitta billiga nätaggregat som klarar leverea ca 30A vid 12V. Vet du var jag kan få tag på sånt?
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

bastrummis skrev:Ett tips skulle kunna vara att låta en fjäder ta upp den sista kraften vid stängning för att få det mjukare.

(Jag ser inte så tydligt, du kanske redan har fjäder)

Blir nog svårt att få passningen bra annars + att belastning på fästpunkter blir stor.
Hej.
En fjäder är vettigt. Jag har inte planerat det men jag kanske skulle göra fästena i dörren fjäderbelastade. När dett gäller passningen så har jag räknat en del på det. Jag lägger upp beräkningarna nu. Stängerna mellan dörrarna och löpvagnen är justerbara.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

90kar08 skrev:Så att man kan öppna om strömmen gått till exempel.
Ok, ja, det kan behövas. Som tur är finns det en väg till in i garaget men denna väg är den primära.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

danei skrev:Med tanka på vad en billig portautomatik kostar är frågan om det är vettigt att bygga själv.
Jag bygger den själv för att det är roligt och lärorikt men ur ekonomisk aspekt håller jag med dig :) .
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Här kommer lite av de beräkningar jag utfört. Kanske inte jätte intressant men efter beräkningarna kommer bilder på de delar jag tillverkat än så länge. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Här är bilder på detaljerna jag skapat.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DjDaniel skrev:
MiaM skrev:Två reläer är minsta kravet för att kunna köra åt båda hållen. Jag skulle valt två växlande reläer, där varje relä väljer plus eller minus till varsin motorpol. Då drar man ett relä för fram och ett för back.

Men bilbatteriet måste väl ändå vara en symbol för ett nätaggregat? :wink:
Jag tänkte använda mig av ett bilbatteri till och början med. JAg har haft svårt att hitta billiga nätaggregat som klarar leverea ca 30A vid 12V. Vet du var jag kan få tag på sånt?
Oj, ska du verkligen köra 360W i motorn? (OBS att en motors märkning gäller vid den högsta mekaniska last den tål, så om öppnaren går mycket lättare än vad motorn max orkar så räcker det med lite klenare nätagg).

Men visst, ett batteri är riktigt bra på att ta hand om toppar i belastning. Det lär ju räcka med minsta sortens underhållsladdning för att det ska vara tillräckligt laddat.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Hej.
Här kommer lite nya bilder.
Jag håller nu på med styrningen och elsystemet. Jag har fått tag i induktiva givare billigt som jag ska använda i första hand. Mikro-strömbrytaren blir därmed bara en extra säkerhet om den induktiva givaren skulle sluta fungera.
2013-07-09 15.56.51.jpg
Induktiv givare.

2013-07-09 15.57.15.jpg
Reläkort med 4 relä

2013-07-09 15.57.35.jpg
Kopplingsdosa med knapp för att öppna och stänga dörrarna.

2013-07-09 15.57.44.jpg
Kopplingsdosa med knappar. (Insida).

2013-07-09 15.58.07.jpg
Kopplingsbox för styrning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Intressant.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Jag har provkört allting manuellt men har vissa problem med drivningen. Eftersom jag inte har tillgång till någon svarv får jag problem med att linjera gängstången med motorns rotoraxel. Därför ska jag pröva en annan variant som inte gör det så känsligt om jag har radialkast. Jag kommer istället använda mig av en vanlig cykelkedja.
Skriv svar