Hembyggd graragedörrsöppnare!

Berätta om dina pågående projekt.
DjDaniel

Hembyggd graragedörrsöppnare!

Inlägg av DjDaniel »

Hej.
Jag tänkte berätta lite om och dela med mig lite av mitt projekt att bygga en egen garagedörrsöppnare.

*Målet är att bygga en egen garageportsöppnare som öppnas och stängs med fjärrkontroll.
*Syftet är att förenkla vardagen :)

Kommentera gärna mitt projekt. Jag kommer lägga till info allteftersom.

Info om elektroniken:
*Dörreppnaren drivs av en 12V elmotor som tidigare suttit som torkarmotor på en SAAB 900.
*Styrningen skall ske med hjälp av en Arduino-microprocessor.
*Som ändlägesbrytare används microströmbrytare från Svebry i Skövde.
*Fasvändning på elmotorn sker med hjälp av en halv H-brygga som består av 2 stycken 12V-Bilrelä.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DjDaniel 16 november 2012, 19:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Pejlaren

Re: Hembyggd graragedörrsöppnare!

Inlägg av Pejlaren »

Trevligt! Vi ser fram emot uppdateringar i form av verkliga bilder...

Gjorde själv några travande försök med en skruvdragarmotor för garageöppning, men la ner dessa när jag fick ny garageport.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske borde ordna så att det går att stänga för hand genom att dörren inte är "hårt" kopplad till motorstyrningen?
svanted

Inlägg av svanted »

borde du inte ha en säkerhetsanordning som vänder riktning om ngn råkar komma emellan
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Borde det inte vara 2st reläer? En som aktiverar motorn och en som väljer riktning. Sedan behöver du en frikopplingsanordning om garagedörren är det enda sättet att ta sig in i garaget. Övervakning av motorströmmen så att den stängs av eller vänder riktning om den går emot något kan även vara bra ur säkerhetsaspekt.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

svanted skrev:borde du inte ha en säkerhetsanordning som vänder riktning om ngn råkar komma emellan

Ja, man ska vara försiktig med att bygga sånt här själv då man med lite otur kan klippa av nåns hand och liknande om man missar nån säkerhetsfunktion.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två reläer är minsta kravet för att kunna köra åt båda hållen. Jag skulle valt två växlande reläer, där varje relä väljer plus eller minus till varsin motorpol. Då drar man ett relä för fram och ett för back.

Men bilbatteriet måste väl ändå vara en symbol för ett nätaggregat? :wink:
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Nja, du kan ju växla polaritet med ett dubbelpoligt relä. :)
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Glenn skrev:
svanted skrev:borde du inte ha en säkerhetsanordning som vänder riktning om ngn råkar komma emellan

Ja, man ska vara försiktig med att bygga sånt här själv då man med lite otur kan klippa av nåns hand och liknande om man missar nån säkerhetsfunktion.
Med vår fabriksbyggda dörröppnare så tror jag nog att den klipper ett finger om man råkar komma emellan.
Men om man råkar ha bilen emellan när man stänger, så går dörrarna upp igen, jag har testat :)

//Martin
bastrummis

Inlägg av bastrummis »

Ett tips skulle kunna vara att låta en fjäder ta upp den sista kraften vid stängning för att få det mjukare.

(Jag ser inte så tydligt, du kanske redan har fjäder)

Blir nog svårt att få passningen bra annars + att belastning på fästpunkter blir stor.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Pejlaren skrev:Trevligt! Vi ser fram emot uppdateringar i form av verkliga bilder...

Gjorde själv några travande försök med en skruvdragarmotor för garageöppning, men la ner dessa när jag fick ny garageport.
Hej.
Jag kommer lägga upp verkliga bilder så fort som möjligt. Kul att höra att fler haft samma intresse. :)
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

blueint skrev:Kanske borde ordna så att det går att stänga för hand genom att dörren inte är "hårt" kopplad till motorstyrningen?
Hej.
Tanken är att det ska finnas knapp utanför och inne i garaget som är kopplat till systemet så att man inte alltid behöver fjärrkontroll. Hur menar du med inte så hårt?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Så att man kan öppna om strömmen gått till exempel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med tanka på vad en billig portautomatik kostar är frågan om det är vettigt att bygga själv.
DjDaniel

Inlägg av DjDaniel »

Hej.
Ja, det behövs. Har du förslag på hur?
Skriv svar