Brum i subwoofer, eldade motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Brum i subwoofer, eldade motstånd

Inlägg av MadModder »

Håller på och felsöker brum i min subwoofer, och har plockat ur steget. ( Paradigm PS-1000, men med hembyggd låda )
Innan jag kopplade bort den från ljudanläggningen för nåt halvår sen så brummade det så pass så den trodde det kom ljud in på lågnivån och slog på sig själv.
Jag misstänkte kondensatorerna, men fick se andra saker som bringade lite huvudbry.

Bild
De här två gynnarna har varit väldigt varma. Laminatet är svart på undersidan.
Det är bra med en überstark lampa och macro så man ser sprickorna i lacken. :D

Bild
Avlödde motstånden och de stora kondensatorerna och tvättade bort lite svart gojs.

Bild
Ovansidan.
XFMR är en fin förkortning på transformator. :roll:

Tänkte att vad i helsike... går all ström alltid genom motstånden? Inte konstigt att de eldar.
Men så kollade jag lite bättre och såg triacen 2N6073A. Den styrs av K3023P, en optokopplare med triacutgång.
Den kopplar alltså förbi motstånden när det är dags att arbeta. Ledarna till lysdiodsidan försvinenr bort in bland opampar och sånt på andra änden av kortet.

Nåja.
Saken är den att subben funkar precis som den ska, förutom att det kommer en del brum ur högtalarelementet.
Mitt oscilloskop har bestämt sig för att sluta trigga ordentligt och dessutom koppla svepstyrspänningen till Y lite grann här och där, så det ser riktigt lustigt ut. Så jag kan inte titta på spänningarna just nu. Ska släpa upp pappas gamla 1MHz-röris jag har i källaren sen och se om det syns nåt med det.

Men jag misstänker fortfarande kondensatorer. Alla är bara 85° standardgrejer. Vet inte vad det är för årsmodell, men jag hade den i min ägo 2004. Köpte den av en kompis. På opamparna står datumkoden 9832, så äldre än 1998/99 är den inte.

Standbykretsen där måste jag naturligtvis laga till först.
Men vad säger ni, ska jag byta alla kondingar, eller kolla spänningar mm först och sen byta? :D
Tekko

Re: Brum i subwoofer, eldade motstånd

Inlägg av Tekko »

Resistorerna är gissningsvis en mjukstart och anledningen till att de brinner ligger troligen i att själva slutsteget(ser ut att vara en LM3875) har brunnit och skickar ut en av matningarna på högtalarutgången vilket hörs som ett brum.

Varför inte subelementet brinner är pga att sjukstartsresistorn begränsar strömmen så att endast ett brum hörs.

Det är iaf min teori.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte lång ifrån, men det är en LM3876T. :)

Jag tänkte också mjukstart först. Men när jag mätte upp motstånden, och följde optokopplarens styrning ända bort till lågnivåingången så lade jag den teorin åt sidan.

Motstånden är på 5,6k styck, så det ligger 11,2k i serie med primären på trafon. Det blir inte mer än 20mA.
Det finns ingen av/på-knapp, utan motstånden är konstant inkopplade, så det borde bli ungefär 4W i standby.
När det kommer ljud in nånstans så öppnar sig triacen.
Efter LM3876 sitter en TIP36C och en TIP35C. Skulle gissa på en push/pull-koppling?
Elementets plusterminal är direktkopplat till dem.

Det är som sagt inget fel på ljudåtergivningen. Brummet är bara precis så att det hörs när man inte har musik igång. Om det är helt tyst och man sitter i soffan låter det som det står en brummande trafo i hörnet. Farsan hör det inte när han varit här. Står jag i andra änden av rummet kan jag ana att det är nåt som brummar. Det är inte mer än så. Men det är ju tillräckligt.
Trafon i min UPS här på bordet låter högre.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Isof är brummet mest troligt bara en enkel jordloop. Sunkiga kondingar brukar ofta låta som om man matade steget med 50Hz på full volym.

Detta slutsteg verkar bestå av en "Current Boosted" LM3876, troligen av denna typ: http://bec.physics.monash.edu.au/wiki/p ... zOpamp.png
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det ser ut så.

Och de enda kondingar som finns är elektrolyter, plus de små keramiska som sitter strösslade runt opamparna.
Men jag satsar nog på att byta alla lytar. Det är inte så många. 8st, varav 2 är stora för glättningen.
Men det vore intressant att se hur pass stort ripplet är. :humm:
Skriv svar