Eftersom det är växelspänning så används ingen jord, som det gör med likriktad spänning. Jorden i detta fallet (den gröngula sladden) är bara chassijord. Får inte förväxlas med "annan" jord, för då kan man få ordentliga stötar när man tar på chassit/skalet. Ett annat namn för chassijord är "skyddsjord" och som namnet avslöjar så skyddar det från att chassit blir strömförande om något blir fel.
Det här med transformatorn: Att växelspänningen delas upp och går in på flera ben på transformatorn beror på att den behöver spänning på flera ställen (enkelt uttryckt), för att kunna ge olika spänningar ut, t.ex.
Jag förstår hur du menar med fläkten. Varför de har gjort så att ena sladden går in i transformatorn vet jag inte tyvärr. Eftersom det fungerar, så finns det säkert en orsak.
Kanske någon annan som vet?
Förresten:
Du skrev att "sen har vi tre utsignaler... en mste ju va gjord"
Vilken som är "jord" märker man lättast genom att mäta. Det är så olika på olika transformatorer. -Men se till att du tar det försiktigt så du inte råkar komma mot primärsidan! Men annars så kan inget hända. Antingen reagerar inte mätinstrumentet, eller så visar det volt-talet.
Ska man vara rättstavningspolis så stavas det "jord", sedan brukar det vara ett "å" i "måste".
