Vattenvägg med text...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Vattenvägg med text...

Inlägg av jesse »

Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Hade varit coolt att göra en med flera färger! Med vätskor som inte blandar sig och med olika densitet! Så kan man plocka upp dom från olika nivåer i uppsamlingskärlet!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

avgörande är nog att hitta en snabb och bra ventil som inte är för dyr när man köper 100+
Nerre

Inlägg av Nerre »

Behöver det vara en "riktig" ventil?

Jag tänker mig en ränna (vars vätskenivå hålls stabil med en rejäl pump i ena änden och en avrinning i andra änden), hål i botten av rännan och sen har man högtalarmagneter som manövrerar nåt som öppnar och stänger hålen. Monterar magneterna ovanför rännan och har en "pinne" ner genom hålet med en kula på. Kulan fungerar som ventilkägla i hålet.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Då kommer vattnets ytspänning in i ekvationen och jag tror att man får problem med att få timingen rätt på de olika dropparna. Jag föreställer mig mer en lösning som ett sugrör under en svagt rinnande kökskran med ett väldigt lätt knivblad som snabbt öppnar och klipper av.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Beror ju på hur stor man gör den, min tanke var "hängränna" och 8 mm hål:)

Men kontinuerliga strålar som styrs åt sidan när det inte ska vara vatten är kanske bättre.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kan man inte använda vanliga insprutningsinjektorer från en bilmotor? De hanterar ju vätska med hög frekvens...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och med tryck upp till flera tusen bar. Och med ett spraymönster som dimma. Känns inte helt optimalt :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Högtalarspolar som skjuter en (metall)kon som blockerar?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En annan variant är ju en servo eller solenoid som klämmer på en slang där har man ju en (troligen) lagom tät "ventil" som sen blir en "stråle".
Alternativt kör man en motor som pump på samma sätt men det blir många "pumpar" att fräsa till :P
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Walle skrev:Och med tryck upp till flera tusen bar. Och med ett spraymönster som dimma. Känns inte helt optimalt :humm:
Nu är jag definitivt ingen expert på ämnet, så lite naivt trodde jag att det var bränslepumpen som satte trycket och att injektorerna bara öppnade eller stängde flödet...
Spraymönstret tänkte jag inte på, men ja, det blir ju ett problem om inte det kan justeras.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

De flesta bensinmotorerna är trycket i spridaren bara på 2-4bar
Dieslare (Commonrail o.s.v) Har högre tryck dock.
svanted

Inlägg av svanted »

matsadona skrev:
Walle skrev:Och med tryck upp till flera tusen bar. Och med ett spraymönster som dimma. Känns inte helt optimalt :humm:
Nu är jag definitivt ingen expert på ämnet, så lite naivt trodde jag att det var bränslepumpen som satte trycket och att injektorerna bara öppnade eller stängde flödet...
Spraymönstret tänkte jag inte på, men ja, det blir ju ett problem om inte det kan justeras.
på nyare dieslar med piezoinjektorer = tusen+ bar ja, på äldre dieslar är det gamla 100 - 200 bar...
och på bensinbilar typ 2.5 bar.
men spraymönstret är dimma på samtliga, som nog kan samlas i en slang till en stråle igen, frågan är bara om flödet räcker?
och bilspridare är inte heller billiga
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Aha, att det var så lågt tryck i bensinare hade jag ingen aning om! :)

Men att spridare är dyra vet jag, när jag köpte min förra Cheva fick säljaren byta alla åtta, det gick på runt 60kkr (inkl arbetet). Spridarna var en stor del av den kostnaden.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De finns ju direktinspurt på bensinare också, Då är de åtminstone ett tryck runt 100 bar!
1000 bar hade väl skurit hål i kolven :D
Skriv svar