Varför blir en pumpmotor plötsligt dö varm? Nu med elschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Varför blir en pumpmotor plötsligt dö varm?

Inlägg av DW »

Ni som undrar hur pumpen ser ut så är det den svarta i högra hörnet.
Tyvärr kan man inte byta mot större för den kommer att ta i mekaniken.
Med lite tur skall jag nog komma åt ref.nr på pumpen. Lyckades hitta företaget till slut och har frågat om ny pump.

CY-210.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Maskinen och pumpen är i och för sig inte så intressant att se på bild.
Däremot hur inkopplingen är utförd och vad som står på div. inkopplingsbeskrivningar, motorskylt.

Får du tag på en ny så måste du ändå ta reda på hur den nya ska kopplas in så att du inte kör t.ex en 230V pump på 400V. Har den bara gått korta stunder kan det finnas en chans att den kan vara fel inkopplad, men fått arbeta så lätt att den har överlevt länge pga. detta. Låter iofsig otroligt men man ska inte bortse från det otroliga speciellt inte när det gäller småmotorer.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Mindmapper
Efter att gjort lite närmare undersökning idag kom följande fram.

Att det varit kopplat 400 volt har ju varit glasklart och blev änn klarare idag när jag tog isär hela motorn. Den var kopplad för 400v och bilden för 230v på locket var enbart om lindningen vart gjord så.
(det gick inte ens koppla 230 enl deras modell med 4 kablar)
Oklart? Javisst, det var det tills jag lyft upp en plastklump mellan plintarna. Här fanns en kondensator på 0,15uF 600v och kablarna (2st) som var ingjutna i kondingen.
Allså fanns inget alternativ till 230v när den satt där. Lindningen och isolationspappret var lite brunbränt här o där, så min slutsats är att kondingen sakta men säker gått sönder, vad annars. Allt snygg o rent, ingen rost ingen fukt. Alla lager gick som nya.
Finns ingen annan rimlig förklaring tycker jag. De motorer som var gjorda för 230v hade tydligen fler trådar.

Jag kände svag lukt av det brända. Att linda om den hade varit enkelt om jag bara fått isär kärnan men jag fann ingen möjlighet, så det blir en ny motor.

Plinten visar så här. Nr 1 2 3 4.
1-4 för 400v och 1-2 för en fas och 3-4 för nollan eller som nedan.

Fas1 plint 1○
-------------------400v
Fas2 plint 4○

Fas1 plint 1-2○
--------------------230v
Nolla plint3-4○

funderar lite på när man sätter en konding på en 400v motor. Tror inte jag sett detta innan.

Elschema

Bandsåg 3 pump.jpg
Elschema bandsåg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar